Undrar om nån vet var bästa stället att ta ut 5v innuti en laptop är?
Har en dell latitude C som jag bytt drivare till bakgrundslyset till skärmen,
denna vill ha 5v och förra drivaren gick på 14v, känns dumt att regulera ner den spänningen, borde väll kunna sno 5v nån annanstans.
Lite mätningar visar att det finns 5v lite här och var men om man kan ta ut ca 300mA är jag lite tveksam till.
Jag kan inte säga något om exakt den laptop du har men jag skulle börja söka runt strömkontakten. Efter denna borde det finnas regulatorer som tar ner spänningen från "tegelstenen" till bland annat 5V.
Offtopic USB: Maximal strömförbrukning ställer varje enhet in, när man ansluter en enhet skickar denna över ett antal tabeller med info om konfigurationen, där finns bland annat 8 bitar där man väljer maximala strömförbrukningen i steg om 2mA... jag tycker man kan säga att den ber om det
Varför bytar du alls, gick orginal sönder ? Isofall är det bättre att bara köpa en ny orginal driver, eller för ut en på garantin men den har du nog blåst nu när du redan öppnat skärmen.
hehe ja garantin har med all sannolikhet gått ut för några år ser. och att köpa en orginal-inverter är inte på fråga då det antagligen skulle kosta flera gånger vad laptopen är värd.
har inte hittat så mycket vid adapteringången, är så sjukt trångt i laptoparna, får kolla närmare på där hårddisken sitter.. där är lite mer plats.
Sådärja, hittade ett maffigt spänningsregulerings-kort som satt rakt framför ögonen på mig under en bit isolerande plast, där fanns en ordentlig 5v lina att koppla in sig på så nu funkar det perfekt, måste bara stuva unden den nya invertern då den inte får plats på orginalplatsen..
får nog bli att sätta den utanför tillsvidare. Skulle nog kunna få in den på samma plats som den gamla om jag sågar lite i chassit runt skärmen, ska göra det när jag får tag i nått dremel liknande verktyg