svettas vidare med mitt bygge lite uppgivet.
Re: svettas vidare med mitt bygge lite uppgivet.
japp. testade att dra dom via en konding till jord. fick då ut signal fast blir väldigt skumt ändå.
Bottenanslutningen av R13 ska definitivt till GND och inte V-!
Även R6 anser jag borde vara kopplat till jord och inte V-. R3 vill man ju i vissa fall koppla till V- beroende på hur kretsen funkar, men då brukar det ju sitta en kondensator innan den.
Som pern skriver: sydliga uttaget på R6 till GND.
Sedan fattar jag inte vad R3 är där för, R6 övertrumfer den i alla fall så bort med R3.
C3 är tokstor för den belastning den har, man kan klara sig med mycket mindre, 15nF räcker långt och 100nF är "överkurs" - men ack så säker mot uttorkning. Alltså en 100nF+ foliekondensator, då blir det bra.
Sedan fattar jag inte vad R3 är där för, R6 övertrumfer den i alla fall så bort med R3.
C3 är tokstor för den belastning den har, man kan klara sig med mycket mindre, 15nF räcker långt och 100nF är "överkurs" - men ack så säker mot uttorkning. Alltså en 100nF+ foliekondensator, då blir det bra.
Jag har byggt förstärkare som är DC kopplade utan feedback. Det är lite lurigt. I ditt fall är ingångsstegen AC kopplade så du slipper de problemen.
Inte för att det var frågan, men du behöver drift och temperaturkompensera bias för att det skall fungera bra i slutstegsdelen.
Antingen gör du en mycker bra temepraturkompensering och gör 48 timmars spänningssatt burn in i 100C för att bli av med den största driften..
Eller så gör du negativ åerkoplling som stabiliserar 0 nivån.
Eller så lägger du ett DC-servo som stabilierar DC nivån. (alltså inte återkoppling utan servo)
Inte för att det var frågan, men du behöver drift och temperaturkompensera bias för att det skall fungera bra i slutstegsdelen.
Antingen gör du en mycker bra temepraturkompensering och gör 48 timmars spänningssatt burn in i 100C för att bli av med den största driften..
Eller så gör du negativ åerkoplling som stabiliserar 0 nivån.
Eller så lägger du ett DC-servo som stabilierar DC nivån. (alltså inte återkoppling utan servo)
Gjorde en simulering på din senaste krets för att se hur den funkar. Eftersom du lägger V- på ingångarna på J1 och J3 (Q1 och Q3 i ditt schema) så förskjuter du ju arbetspunkten där ner runt V-. TP3 (Din blå mätning i sista schemat) ligger ju direkt på utgången på bufferten (J3/Q3) så den kommer ju ligga lite förskjutet i förhållande till ingången. Dvs du får ju inte 0V här, det behöver du en kondensator efter för att få. Ser att i ditt första schema har du faktiskt en 1uF kondensator efter bufferten men att du senare tagit bort den.
I mina simuleringar nedan har jag lagt till en kondensator och ett motstånd på utgången för att få 0V ut från bufferten, så sätt tillbaka kondensatorn du hadde där från början.

Gjorde även en version (utan att ändra dina värden) där de flesta arbetspunkterna mellan stegen ligger runt 0V vilket resulterade i detta.

Tror mitt tankefel var att jag förutsatte att du ville ha bästa möjliga data i steget, men när jag såg hur mycket distortion det hadde började jag fundera lite. Såg sen att du skrev att det var en gitarrförstärkare vilket förklarar en del
I mina simuleringar nedan har jag lagt till en kondensator och ett motstånd på utgången för att få 0V ut från bufferten, så sätt tillbaka kondensatorn du hadde där från början.

Gjorde även en version (utan att ändra dina värden) där de flesta arbetspunkterna mellan stegen ligger runt 0V vilket resulterade i detta.

Tror mitt tankefel var att jag förutsatte att du ville ha bästa möjliga data i steget, men när jag såg hur mycket distortion det hadde började jag fundera lite. Såg sen att du skrev att det var en gitarrförstärkare vilket förklarar en del
Senast redigerad av pern 14 oktober 2012, 12:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Här är en kombination av båda ovanför. Din första design men med ingången på buffert FET-en/potentiometern runt 0V. Fick dock höja värdet på resistorn till jord för att få en signal/distortion som är så lik ditt orginal som möjligt.

TUSEN TACK!
vad använder du för program? Jag litar inte riktigt på mitt. ibland visar oscilloskopet helt galet.
finns det nåt trick för att inte signalen ska sjunka så mycket i buffersteget?
vad använder du för program? Jag litar inte riktigt på mitt. ibland visar oscilloskopet helt galet.
finns det nåt trick för att inte signalen ska sjunka så mycket i buffersteget?
Jag använder LTspice, gratis att ladda ner på nätet.
Signalen "sjunker" inte alls mycket i buffertsteget. Inget du kan komma ifrån i denna typen av buffert. Och med +-16V är detta inget problem.
Du kan ändra motståndsvärdet lite om du vill. Typ mellan 4k-12k (dock är ingen större tid nerlaggt på detta
)
Signalen "sjunker" inte alls mycket i buffertsteget. Inget du kan komma ifrån i denna typen av buffert. Och med +-16V är detta inget problem.
Du kan ändra motståndsvärdet lite om du vill. Typ mellan 4k-12k (dock är ingen större tid nerlaggt på detta
men du har ju fått ut runt 10V (tp2) och sedan bara runt tre på utgången?
jag vill ju få ut minst runt 10V ut.
jag vill ju få ut minst runt 10V ut.
Mitt schema innehåller inte ditt slutsteg, du får lägga till det med.
Vill du byta ut bufferten mot en lite bättre är detta nästa steg, dock är det kanske lite överkurs i en gitarrförstärkare.

Notera även att
- R4 + R5 motsvarar din potentiometer R6.
- R10 + R9 motsvarar din potentiometer R13.
Så genom att variera förhållandet mellan dessa (R4/R5 och R10/R9) ändrar man volymen i de olika stegen i mitt schema.
Här har jag ändrat på min "potentiometer" R10 + R9 för att få ut en större signal till bufferten. Att den inte går ner till -10V i undre halvan beror på att det är ganska stor distortion i steget.

- R4 + R5 motsvarar din potentiometer R6.
- R10 + R9 motsvarar din potentiometer R13.
Så genom att variera förhållandet mellan dessa (R4/R5 och R10/R9) ändrar man volymen i de olika stegen i mitt schema.
Här har jag ändrat på min "potentiometer" R10 + R9 för att få ut en större signal till bufferten. Att den inte går ner till -10V i undre halvan beror på att det är ganska stor distortion i steget.

vad är bättre med buffern du visade ovan? hur fungerar det?
Det mesta jämfört med den du har idag
Iaf om du använder de Toshiba lågbrus "Audio"-FETar som som jag har i min simulering. Lättast är att göra lite simuleringar på båda så ser du skillnaden samt hur de fungerar, om inte annat för att lära sig något nytt. Även denna kan givetvis förbättras om man vill, men då är vi mer på "audiofil"-nivå.
I en gitarrförstärkare med den distortionen du har så är det dock bortkastade pengar, jag hadde inte ändrat den du har idag. Lade mest upp den för att visa ett exempel på en annan typ av buffert du kan använda där bl.a. in och ut-signal är 100% lika eftersom du frågade om ett sätt att minimera skillnaden där.
I en gitarrförstärkare med den distortionen du har så är det dock bortkastade pengar, jag hadde inte ändrat den du har idag. Lade mest upp den för att visa ett exempel på en annan typ av buffert du kan använda där bl.a. in och ut-signal är 100% lika eftersom du frågade om ett sätt att minimera skillnaden där.