Har en 3 månaders pojke hemma vars elektriska gunga har slutat fungera, helt död när man sätter in nya batterier.
Kommer inte åt att öppna upp till elektroniken utan att förstöra själva gungans kåpa och ställning.
Vad jag däremot kan komma åt är röda och svarta kabeln från motorn, samt blåa och vita från batterifacket.
Jag kan heller inte se att det är glapp någon stans där jag kommer åt. Har en klåfingrig 6 åring som gått och vänt på alla batterierna om det skulle kunna vara skadligt...
Hur som helst, om man matar på ström direkt till motorn så börjar den snurra, men åstadkommer inte någon "gung" effekt att tala om, på ljudet låter mer som den bara står och slår åt ett håll ist för att slå fram och tillbaka som det lät när den fungerade.
Gungan drivs av 3 st seriekopplade D batterier.
Min plan är att bygga ihop en egen "styrkrets" för gungan.
Frågeställningar:
Är det rimligt att anta att det är genom att växla poler till motorn med en viss frekvens som den åstadkommer "gungeffekten"?
Är det troligare att den slår av och på motorn med en viss frekvens?
Finns det någon komponent som kan växla polerna på strömmen till motorn enligt en bestämd tidsintervall?
Vad tror ni elektronik experter, är jag ute och cyklar, eller är det genomförbart?
Med Vänliga Hälsningar / LoveJ