CNC design, en tanke. Nu på gång med många frågor.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ralvejd

CNC design, en tanke. Nu på gång med många frågor.

Inlägg av ralvejd »

En portalfräs typ 6040 finns gnagandes i min skalle. :humm:
Primärt tänkt för trä, aluminium och olika plaster.
Skissat upp en ide mha FreeCAD.

Funderingar jag har:
* Placering av (X) linjärenheter och kulskruv på portalen bakom "portalbalken" och Z framför ger lite bättre skydd från spånor och kanske bättre balans i portalen (Y) men krånglar samtidigt till konstruktionen.
* Lådkonstruktion för bordet, styvar upp Y, men begränsar arbetstyckenas storlek, kanske kan frontstycke vara delmonterbart och ersättas med en balk i ovankant.
* Storlek på linjärenheter, ska man köra enligt principen längst ska vara grövst och sedan gå ned i storlek. Typ Y=25mm X=20mm Z=15mm eller Y=30mm X=25mm Z=20mm
* Spånskyddsutformning, bälgar eller bara plåtar.
Dubbla Y kulskruvar, fördyrar men ger fördelar typ :?: :?: :?: och :?:

Några tankar från forumets IQ skulle uppskattas. :vissla:
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ralvejd 21 april 2013, 23:25:06, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor

Re: CNC design, en tanke

Inlägg av X-IL »

Tycker det låter vettigt det mesta, och snygg design, väldigt lik Boris maskiner. Jag skulle nog inte oroa mig så mycket för linjärerna, köp samma till alla axlar, de tål mycket mer än man tror. 20-storlek duger fint överallt.
Bra att du tänker på spånskydd redan, jag har bara gjort det till viss del och det straffar sig lite nu.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Ja de kan va en fördel med två skruvar på y, kan hålla med X-IL snygg design! :) :tumupp:

Bara en fråga vad heter såna där linjärer?? Och vart hittar man dom?? :humm:

marr125
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

"Linear rails" "Linear guides" "Skenstyrning" "linjärstyrning" "linjärskena" osv. eBay eller Tradera, det brukar även säljas här titt som tätt.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

X-IL skrev:Tycker det låter vettigt det mesta, och snygg design, väldigt lik Boris maskiner. Jag skulle nog inte oroa mig så mycket för linjärerna, köp samma till alla axlar, de tål mycket mer än man tror. 20-storlek duger fint överallt.
Bra att du tänker på spånskydd redan, jag har bara gjort det till viss del och det straffar sig lite nu.
Tack för dina synpunkter X-IL
Jo Boris design har jag allt bland annat tjuvkikat på :oops:
marr125 skrev:Ja de kan va en fördel med två skruvar på y, kan hålla med X-IL snygg design! :) :tumupp:
Bara en fråga vad heter såna där linjärer?? Och vart hittar man dom?? :humm:
Tack för dina synpunkter marr125
Just de linjärer och kulskruvar som jag ritat in kommer från Aluflex skenstyrningar och Aluflex kulskruvar

Pris på dem har jag inte vågat kolla upp :doubt: Valde dem för att det gick att ladda ned dem som 3D-CAD filer. Ska jag komma tillskott i denna fråga får jag nog hitta linjärer och kulskruvar till rimligt pris först, sedan CAD'da runt dem.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Risken är nog att de är rätt saftiga priser på dom, på Ebay va dom typ dubbelt så dyra som SBR-20 och sånna skenor :humm:

marr125
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kolla gärna pryl #12 i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=61727 :wink:
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

I vänta på att lite delar ramlar in har jag börjat att cad'a upp grejorna så gått det går utan vettiga ritningar.

Funderar på om det är dumt att ha de långa understödda axlarna tilltade så som jag ritat dem? Hela portalens tyngd kommer ju verka i fel riktning i förhållande till stödet samt att styrningen är reducerad i en riktning där den förmodligen gör nytta. Tanken är att underlätta tillverkning av spånskydd. Synpunkter? :vissla:
0.png
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Som säkert någon har påpekat så är det stor kraft på dina linjärlager. Boris princip är nästan den samma, dock hade jag velat ha en linjärskena till per sida för att ta upp ev påfrestningar när du kör X fram/bakåt. Detta är tyvärr en svag punkt, även på borismaskinen.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Bra synpunkt där, jag kan ju förbereda för 2 extra skenor för X så är de ju bara att slänga dit dessa om jag märker att portalen svajar. Då blir ju tilltningen helt plötsligt rätt val :tumupp:
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

ralvejd skrev:Funderar på om det är dumt att ha de långa understödda axlarna tilltade så som jag ritat dem?
Jag tycker det...
Så har jag på min fräs (160 lång axel) och jag är på väg att konvertera dom "rätt".

Om jag minns rätt fördelas trycket på två "kulrader" istället för tre om dom är rättvända.

Det stora problemet är att styrningarna verkar lite klena på den ledden. Dom är ofta liiiite krokiga från leverans och det är ett helvete att justera in
när dom är på den ledden. Om man har dom som vanligt är det bara att spänna mot en passbit.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

@ ghost_rider: ToPNoTCH: Nu blir jag lite orolig, men nedan lösning borde väl ta hand om belastningen. Att rikta en kan jag nog göra mot bottenplattan och en passbit(Bra tips där) som jag ändå tänkte låta sticka ut utanför sidostyckena.
Edit: adressfel

@ghost_rider: Skulle väl bli något i denna stil om jag tolkar dig rätt?
1.png
Senast redigerad av ralvejd 1 april 2013, 15:47:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ralvejd

Re: CNC design, en tanke (Nu på gång ...)

Inlägg av ralvejd »

Bråkat vidare med FreeCAD
Börjar ana hur långa axeln kan se ut.
Tänker mig bälgar som spånskydd, kanske i trångaste laget för dem :humm:
2.png
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Hurvida dessa linjärlager tar upp kraft ifrån olika vinklar låter jag vara osagt, jag tror att dessa är byggda för att ta upp kraften rakt ovanifrån? Men två är bättre än en ;)
Man hade med lite trixande kunnat ha den övre 'normal' och den nedre vriden 90grader precis som du har ritat för max stabilitet?
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

ha den övre 'normal' och den nedre vriden 90grader precis som du har ritat för max stabilitet?
Ja, fast tvärtom tänker jag, men det blir en knepig lösning :humm:
Skriv svar