Kondensatorbank för elektromagnetisk kanon
Kondensatorbank för elektromagnetisk kanon
Jag jobbar just nu med att bygga upp en kondensatorbank för en elektromagnetisk kanon, närmare bestämt ett railgun. Har sedan tidigare följt folks råd att använda engångskameror för att bygga upp kondensatorbanken. Det har dock visats sig vara för lite energi lagrade i kondensatorerna för att skjuta iväg en projektil i rimlig hastighet.
Är det någon som har något förslag på hur jag kan få tag på ett par kondensatorer för denna kondensatorbank?
Tack på förhand!
afsa.se
Är det någon som har något förslag på hur jag kan få tag på ett par kondensatorer för denna kondensatorbank?
Tack på förhand!
afsa.se
Senast redigerad av ElectricMan 3 oktober 2012, 18:23:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Projekt -> Idébanken.
Anledning: Projekt -> Idébanken.
Re: Kondensatorbank för elektromagnetisk kanon
Se denna säljesannons, "monsterkondensatorer" mm, det kan kanske vara något?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=61722
Vad ska det vara för typ av kondingar, hög eller låg spänning? Om det är intressant så har jag en polare som har en jäkla bunt kondingar från någon form av tågutrustning, ska kolla data på dom och om de fortfarande är till salu.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=61722
Vad ska det vara för typ av kondingar, hög eller låg spänning? Om det är intressant så har jag en polare som har en jäkla bunt kondingar från någon form av tågutrustning, ska kolla data på dom och om de fortfarande är till salu.
Lågspänning är ju lite säkrare att jobba med, men jag är fortfarande intresserad av tåg kondensatorerna. Tack för tipset med länken!
Har en bunt 400V kondingar 3300uF liggande, använde dem till en "linjärmotor" http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=39602 och fick några över.
Får kolla, men det borde vara ett tio-tal eller så.
Edit:
8st 350V 3300uF
Edit:
8st 350V 3300uF
Det låter bra, ska fundera över det. Ungefär vad vill du ha betalt?
Om du skulle behöva fler så tror jag att jag har jag ett par lådor till med likadana kondingar som TomasL har liggandes.
Hur stor kondensatorbank planerar du att bygga?
Hur stor kondensatorbank planerar du att bygga?
Större är bättre i detta fall. Räknar väl på att 0,5 kJ borde räcka. Vad är spänningen på dina kondensatorer?
Dom som TomasL och jag har är dessa, 350v 3300uF (220J)

Har även endel större kondensatorer, bland annat dessa 400v 15000uF (1200J), men du kanske kan klara dig med dom mindre?

En liten kondensatorbank på 1200v 28.8kJ jag byggt av likadana kondingar.

Har även endel större kondensatorer, bland annat dessa 400v 15000uF (1200J), men du kanske kan klara dig med dom mindre?

En liten kondensatorbank på 1200v 28.8kJ jag byggt av likadana kondingar.