Har försökt felsöka en väns subwoofer (en HK SUB-TS2) och lokaliserat problemet till Klass-D modulen som sitter på att eget "dotterkort", genom att konstatera att säkringen inte längre smäller när det kortet är bortlött. Klass-D-kortet heter för övrigt 104-DS15000V-E och sitter på ett kort som heter 104HKTS1400V-E. Inget ser särskilt misstänkt bränt ut men jag misstänker mosfetarna. De har haft den dåliga smaken att fila bort beteckningarna på FETarna och OPn, men jag hittade faktiskt ett schema i en JBL-servicemanual som använder samma kort.
DS150.jpg
Så jag tänkte att jag skulle mäta upp dem.
I schemat kan man se att det är en IRF640 N-kanal och en IRF9640 P-kanal. Men jag blir lite konfunderad när jag har resistansmätt och diodmätt dem med Fluken.
Resultat:
Kod: Markera allt
Q10 IRF640 Q11 IRF9640
G-S: 1,4 Ohm / 0,001V G-S: 22,5 Ohm / 0,018V
G-D: 1,5 Ohm / 0,001V G-D: 22,5 Ohm / 0,018V
s-D: 0,2 Ohm / 0,000V S-D: 0,2 Ohm / 0,000V
Alla värden blir samma oavsett polaritet. I min värld är båda FETarna kass - men halvledarfysiken är lite rostig. Kan man mäta som jag gjort?
Här är några bilder på kortet också, det svarta klegget som ser bränt ut är bara något lim. Sen är ju frågan om något annat rykt på kuppen. Tittar man i schemat skulle Q5 och Q9 stå högst på listan över misstänkta men de beter sig som transistorer när jag mäter dem med Fluken.
bild.jpg
image (4).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.