Problem med diskmaskin Electrolux, HJÄLP!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Problem med diskmaskin Electrolux, HJÄLP!

Inlägg av Danny »

Är pressostaten kass så är det en ny som gäller.

Med ett vant öra, så hör man om den tar in för sakta.

Maskinen ska ta in mellan 3.4 och 4.2 liter vatten.

Pressostatens värden ON/OFF: fN=65/45 fS=114/90 (mmWs)

EDIT: För att testa pressostatens funktion: Starta maskinen. Vänta till den börjar ta in vatten,
öppna då luckan och häll i ca4.2 liter vatten. stäng luckan. Börjar den då diska så är troligtvis pressostaten ok.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Är pressostaten kass så är det en ny som gäller."

Prova att slänga den i backen, innan du köper en ny. :lol:
Hotrodswe

Inlägg av Hotrodswe »

Jag provade med att fylla vatten utan resultat, så det är troligen något med pressostaten.
jag tog bort den och konstaterar att den klickar vid ett ganska lågt tryck, den borde fungera?
Det finns två skruvar på den som ser ut att vara för justering, är dt nått att röra? en spår skruv och en insex
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@säter :)

Om pressostaten är kass så har du inget att förlora, så skruva du på. Inget man brukar göra i normala fall.
Den ena skruven är nog normalnivå och den andra överfyllnadsnivå.
Har du två kablar till den så är det nog trycket och hysteres du ställer.

Testa föresten först att koppla bort (tillfälligt) jord till element och c-pump och se hur den uppför sig.
(som alltid är det en fara för person och egendom att koppla bort jord)
Hotrodswe

Inlägg av Hotrodswe »

Jag tror det gått troll i maskinen!
Jag provade pressostaten på sidan om, med hjälp av en slang och coca cola flaska så kunde jag se att funktionen fungerade. när jag sedan monterade tillbaka så fick jag den att fungera. Hurra tänkte jag och laddade fullt med disk och körde igång ett Auto program 122 minuters
Jag lämnade maskinen efter att jag hörde att den gick igån riktigt. efter ca en halvtimme ropade frugan att det var fellarm igen!

OK, startar om igen och sätter mig vid maskinen för att se när den stannar. Allt går bra den fyller och tvättar och tömmer och fyller igen och tvättar, sedan plötsligt så felkodar den igen samtidigt som det läcker vatten förbi luckan ut på golvet, det verkar som den är överfull??
Jag blir snart tokig!

PS. skall den verkligen tvätta med kalt vatten i första cykeln? jag kände på stigarröret hela tiden och det vara kallt hela tiden.

Kan någon beskriva dom olika tempon i ett auto tvättprogram

/Ulf
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

byt pressostaten.
jeppjepp

Inlägg av jeppjepp »

Jag lyfter denna tråd då jag har exakt samma maskin. En ESL 6251. Problemet är att den slutat fylla på vatten. Tömmer vatten gör den men vägrar fylla. Jag kopplade bort vattenslangen och tog bort ventilen. Det gick inte att blåsa i den från "rätt" håll (där vattnet kommer in) men det gick igenom lite luft om jag blåste från "fel" håll. Vet inte om detta ens ska gå?
Det lilla plastfiltret såg väldigt rent ut. Kan det vara så att ventilen bara lagt av och är det ett vanligt problem?

Nu undrar jag om ni tror att det kan vara fel på den ventilen? Jag hittade en hemsida som sålde reservdelar.
Tror ni denna passar min maskin? Den såg exakt ut sådär i min maskin i alla fall.
http://www.nettoparts.se/shop/ventil-el ... 4863p.html

Tacksam för svar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Här du kollat om ventilen får någon styrsignal? Det är troligt att något översvämningsskydd löst ut.
jeppjepp

Inlägg av jeppjepp »

Nej hur ser man det? Nu har jag redan beställt en ny ventil vilket fall men kanske kan vara bra att veta ändå.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Första sköljningen ska göras med kallt vatten, eller i alla fall vatten som är kallare än koaguleringspunkten för äggviteämnen som annars riskerar att fastna hårdare så det krävs hårdare diskning.

Ego-snål-miljöbovvarianten är att i hus med gemensamt betalt varmvatten köra diskmaskinen på varmvatten och köra på hårdaste programmet och med särdeles mycket diskmedel. Det blir "billigare" än att köra på kallvatten...

En fördel med pressostater lär väl vara att det borde antagligen gå rätt bra att flytta sådana mellan olika maskiner - så det borde gå att ta en från en annan maskin även om den andra maskinen inte ens är av samma fabrikat. Eller?
ackis

Inlägg av ackis »

Hej

Vet att jag lyfter en gammal tråd men har råkat ut för samma sak, efter att proppen gick hemma när diskmaskinen var igång felkodar den i30. Som jag förstått det är det översvämningsskyddet som utlöst detta, hur löser jag problemet?

Är hyfsat oteknisk av mig, kan jag bara dra fram maskinen och tömma detta skydd eller nollställa den på något vis?

Mycket tacksam för hjälp.

/ackis
Skriv svar