Konsten att väga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Konsten att väga

Inlägg av PaNiC »

Jag kom precis på tanken att bygga en köldmedievåg som automatiskt slår ifrån tömningsaggregatet om tuben man fyller blir full.
Jag väntar mig inte att alla ska förstå vad jag sysslar med, men det hela mynnar ut i att jag behöver få in vad tuben väger i en µC med noggrannhet på säg +-50g.
Mätområde säg 0-50kg.

Vad finns på detta området?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan kanske fungera att ha en tryckmätare som vid tex 7 bar eller någonting sådant slår i från aggregatet. R134, R600, R290 mfl som används idag har ungefär detta kondenserings tryck + - någon bar. Det blir ingen direkt noggrannhet på detta sätt utan när flaskan är helt full så kan det inte få plats med mer vätska i den vilket gör att trycket stiger och då slår systemet ifrån direkt.

Vet inte vilket område du är i och vilka gaser du använder så man får isåfall anpassa tryckmätaren i förhållande till vilken sorts gas det handlar om.

Använder du istället en våg som skall kontrollera detta så får man väl isåf implementera processorn på något vis med vågens elektronik och då kan det bli det mer jobb däremot större noggranhet i avstängningen om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska du väga noggrant så är det rimligaste ett bra vågelement, att köpa kostar 2-5 kkr, men då är dom noggranna och pålitliga, och sedan behövs en mätförstärkare med

man kan rimligen utan allt för stor möda få ut 20000 skaldelar på en sådan våg, tar du en 100 kg vågelement så kan du se 5grams steg

mätförstärkaren bygger du själv för ca 500kr i material(tre bra op, bra skärmning och bra nätdel och en bra spänningsreferens)
eventuellt att du behöver temperaturkompensera , beror lite på vilken temperatur det blir på vågelementet

hur många skulle du behöva?, jag har tagit fram en modell i rostfritt till ett helt annat projekt
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JAg tror inte att lösningen med att mäta tryck funkar alls på kondenserande gaser.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå danei, det fungerar.....men bara som en överfyllningssäkring, att ha det som indikator för "lagom full" är uteslutet, där är vikt det enda rätta.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Henry: Nej, så kan man inte göra. Saken är den att tuben får inte fyllas mer än 80% enligt gällande regelverk. Detta för att undvika stumfyllning och därmed att tuben med lite otur exploderar. Det är därför man alltid går efter vikt när man tömmer och fyller kylmaskiner.

grym: Mmkay, ja det går väl inte att komma undan billigare än 2-5k.
I första skedet behöver jag bara en, sedan får jag se hur det blir. Antagligen inte mer, men det finns kanske efterfrågan på en sådan här sak.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jag köpte en lastcell (max 35 kg) på ebay för ett par hundra...

Bild

se: http://stores.ebay.com/id=48652391&ssPa ... :StoreView

Edit: Ca 250:- inkl frakt tror jag att jag gav...
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Forsgren: Ser intressant ut. Tittade hos säljaren i fråga och det får nog bli en likadan.

Jag förstod det som att den ändrar resistans beroende på vikt. Stämmer det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart intressanta priser ,

det är fyra trådtöjningsgivare som ändrar resistans, dom är kopplade i en bryggkoppling och utsignalen är väldigt låg, några millivolt vid full last.
därför behövs en bra instrumentförstärkare direkt på givaren
inga konstigheter, men operationsförstärkarna ska ha en del egenskaper som passar
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

En förstärkare man kan kika närmare på är Burr-Brown INA125, den har förutom förstärkare även inbyggd spänningsreferens.. Perfekt för byggen som dessa!
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Nu förstår jag inte.
De ändrar resistans, och har utsignal i millivolt? Hur hänger det ihop?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Lastcellen har fyra trådar in till bryggan(såklart), man matar in spänning på två och får ut en liten spänning på dom två andra.. Som matningsspänning till bryggan kan man använda spänningsreferensen som finns i kretsen INA125 eventuellt behöver den förstärkas mha en transistor..
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Lönar sig sällan att bygga sådana enheter själv.
Finns en färdig våg med ventilpaket och allt på denna sida:

http://shop.vetek.se/shop/detail.aspx?artID=998
Skriv svar