Konsten att väga
Konsten att väga
Jag kom precis på tanken att bygga en köldmedievåg som automatiskt slår ifrån tömningsaggregatet om tuben man fyller blir full.
Jag väntar mig inte att alla ska förstå vad jag sysslar med, men det hela mynnar ut i att jag behöver få in vad tuben väger i en µC med noggrannhet på säg +-50g.
Mätområde säg 0-50kg.
Vad finns på detta området?
Jag väntar mig inte att alla ska förstå vad jag sysslar med, men det hela mynnar ut i att jag behöver få in vad tuben väger i en µC med noggrannhet på säg +-50g.
Mätområde säg 0-50kg.
Vad finns på detta området?
Kan kanske fungera att ha en tryckmätare som vid tex 7 bar eller någonting sådant slår i från aggregatet. R134, R600, R290 mfl som används idag har ungefär detta kondenserings tryck + - någon bar. Det blir ingen direkt noggrannhet på detta sätt utan när flaskan är helt full så kan det inte få plats med mer vätska i den vilket gör att trycket stiger och då slår systemet ifrån direkt.
Vet inte vilket område du är i och vilka gaser du använder så man får isåfall anpassa tryckmätaren i förhållande till vilken sorts gas det handlar om.
Använder du istället en våg som skall kontrollera detta så får man väl isåf implementera processorn på något vis med vågens elektronik och då kan det bli det mer jobb däremot större noggranhet i avstängningen om det skulle behövas.
Vet inte vilket område du är i och vilka gaser du använder så man får isåfall anpassa tryckmätaren i förhållande till vilken sorts gas det handlar om.
Använder du istället en våg som skall kontrollera detta så får man väl isåf implementera processorn på något vis med vågens elektronik och då kan det bli det mer jobb däremot större noggranhet i avstängningen om det skulle behövas.
ska du väga noggrant så är det rimligaste ett bra vågelement, att köpa kostar 2-5 kkr, men då är dom noggranna och pålitliga, och sedan behövs en mätförstärkare med
man kan rimligen utan allt för stor möda få ut 20000 skaldelar på en sådan våg, tar du en 100 kg vågelement så kan du se 5grams steg
mätförstärkaren bygger du själv för ca 500kr i material(tre bra op, bra skärmning och bra nätdel och en bra spänningsreferens)
eventuellt att du behöver temperaturkompensera , beror lite på vilken temperatur det blir på vågelementet
hur många skulle du behöva?, jag har tagit fram en modell i rostfritt till ett helt annat projekt
man kan rimligen utan allt för stor möda få ut 20000 skaldelar på en sådan våg, tar du en 100 kg vågelement så kan du se 5grams steg
mätförstärkaren bygger du själv för ca 500kr i material(tre bra op, bra skärmning och bra nätdel och en bra spänningsreferens)
eventuellt att du behöver temperaturkompensera , beror lite på vilken temperatur det blir på vågelementet
hur många skulle du behöva?, jag har tagit fram en modell i rostfritt till ett helt annat projekt
Henry: Nej, så kan man inte göra. Saken är den att tuben får inte fyllas mer än 80% enligt gällande regelverk. Detta för att undvika stumfyllning och därmed att tuben med lite otur exploderar. Det är därför man alltid går efter vikt när man tömmer och fyller kylmaskiner.
grym: Mmkay, ja det går väl inte att komma undan billigare än 2-5k.
I första skedet behöver jag bara en, sedan får jag se hur det blir. Antagligen inte mer, men det finns kanske efterfrågan på en sådan här sak.
grym: Mmkay, ja det går väl inte att komma undan billigare än 2-5k.
I första skedet behöver jag bara en, sedan får jag se hur det blir. Antagligen inte mer, men det finns kanske efterfrågan på en sådan här sak.
Jag köpte en lastcell (max 35 kg) på ebay för ett par hundra...

se: http://stores.ebay.com/id=48652391&ssPa ... :StoreView
Edit: Ca 250:- inkl frakt tror jag att jag gav...
se: http://stores.ebay.com/id=48652391&ssPa ... :StoreView
Edit: Ca 250:- inkl frakt tror jag att jag gav...
klart intressanta priser ,
det är fyra trådtöjningsgivare som ändrar resistans, dom är kopplade i en bryggkoppling och utsignalen är väldigt låg, några millivolt vid full last.
därför behövs en bra instrumentförstärkare direkt på givaren
inga konstigheter, men operationsförstärkarna ska ha en del egenskaper som passar
det är fyra trådtöjningsgivare som ändrar resistans, dom är kopplade i en bryggkoppling och utsignalen är väldigt låg, några millivolt vid full last.
därför behövs en bra instrumentförstärkare direkt på givaren
inga konstigheter, men operationsförstärkarna ska ha en del egenskaper som passar
Lönar sig sällan att bygga sådana enheter själv.
Finns en färdig våg med ventilpaket och allt på denna sida:
http://shop.vetek.se/shop/detail.aspx?artID=998
Finns en färdig våg med ventilpaket och allt på denna sida:
http://shop.vetek.se/shop/detail.aspx?artID=998