Vad betyder kWA?
Vad betyder kWA?
Vad innebär kWa?
Sitter och tittar på krav på kraftförsörjning till en robot. Står att de kräver 200kWa i ett område.
Vad innebär kWa?
Sitter och tittar på krav på kraftförsörjning till en robot. Står att de kräver 200kWa i ett område.
Vad innebär kWa?
Re: Vad betyder kWA?
kilo Watt aktiv. Skulle jag tro. Det blir en stor skillnad som du skriver med stort eller litet "A"
"a" = average? (vild gissning
)
Eller brukar inte amerikanarna (som inte begriper fördelen med SI-systemet) förkorta som dom vill - så Wa betyder helt enkelt Watt?

Eller brukar inte amerikanarna (som inte begriper fördelen med SI-systemet) förkorta som dom vill - så Wa betyder helt enkelt Watt?
För komplex effekt skiljer man ibland på aktiv effekt och reaktiv effekt.
- prototypen
Ska det inte vara KVA , vad något drar (el) oavsett fasvinkel.
I rubriken står det KWA, i tråden KWa ???
Protte
I rubriken står det KWA, i tråden KWa ???
Protte
Senast redigerad av prototypen 28 september 2012, 13:43:59, redigerad totalt 1 gång.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Voltampere
> Sitter och tittar på krav på kraftförsörjning till en robot.
> Står att de kräver 200kWa i ett område.
Står vardå?
Har du ingen länk eller liknande !?
Eller är det någon pappersdokumentation?
> Sitter och tittar på krav på kraftförsörjning till en robot.
> Står att de kräver 200kWa i ett område.
Står vardå?
Har du ingen länk eller liknande !?
Eller är det någon pappersdokumentation?
Nä, något sånt finns inte, däremot kW, kVA och kVArdanei skrev:kilo Watt aktiv. Skulle jag tro. Det blir en stor skillnad som du skriver med stort eller litet "A"
Där kW är den aktiva effekten, kVA den skenbara och kVAr den reaktiva.
-
Naturligtvis kan man plocka bort "k" då det är tusen-prefixet.
Kvar blir då W, VA och VAr
Kvar blir då W, VA och VAr
-
Naturligtvis.
Men TS skrev ju 200 k så jag antog att det skulle vara så.
Men TS skrev ju 200 k så jag antog att det skulle vara så.
Visst, det var bara ett förtydligande, och det måste vara en häftig sak som vill ha 200 kVA.
Gissar att TS läst fel någonstans.
Gissar att TS läst fel någonstans.
TheLoser skrev:Vad innebär kWa?
Vad innebär kWa?
som redan nämt finns det inte kWa eller kWA utan det jag tror är att man avser KVA - 'kilovoltampere' vilket nödvändigtvis inte är samma sak som 200 kW i effektförbrukning.
KVA eller VA använder man för dimensionering av kablar och säkringar där tillräckligt med ström kan vara viktigt för att en uppsättning motorer skall kunna hålla tillräcklig moment (utan att den för den skull drar speciellt många Watt när den roterar långsamt eller går olastad), accelererar och bromsar.
200 kVA på 3-fas 400 Volt ger ett säkringsbehov av 200/3 = 66.67 kVA per fas och omräknat i ström med 66.67 kVA / 400 Volt = 166.67 ampere per fas.
Stämmer verkligen det?200 kVA på 3-fas 400 Volt ger ett säkringsbehov av 200/3 = 66.67 kVA per fas och omräknat i ström med 66.67 kVA / 400 Volt = 166.67 ampere per fas.
Spontant tycker jag drygt 300A låter mera rimligt.
200kVA/3 > 67 kVA/fas 67/240 > 280A å ja 300A.
XX du var lite för snabb där.
XX du var lite för snabb där.
<mutter - glömde faktorn 1.73...>
OK. 289 Ampere/fas....
gäller att hålla reda på fasström och huvudström resp fasspänning och huvudspänning...
OK. 289 Ampere/fas....
gäller att hålla reda på fasström och huvudström resp fasspänning och huvudspänning...