Det kanske du tycker, för mig är det stor skillnad på att göra en egen konstruktion som gör samma sak som någon annans och sälja den mot att stjäla någon annans konstruktion och sälja den.tompa74 skrev:Jävla fjanterier. Antingen köper man piratprylar eller
så håller man sig till original endast, (lycka till med det idagens
läge då nästan allt är en kopia på något) det finns inget
mittemellan ting, allt annat är rent hyckleri.
Jag tycker det är fel att tjäna pengar på att sälja piratkopior alltså skrev jag det, du tycker det är OK alltså skriver du det. Om alla säljare här och på Tradera resonerat som Sodjan beskriver ovan hade det aldrig blivit några problem eller debatter.tompa74 skrev:Vad tycker du att du uppnådde med det där nu då swesys?
Vill du göra någon skillnad inom det området så har du
nog lite mer framför dig än att gå på folk på ett forum.
Min förhoppning är att fler skall sluta intala sig själva att något är "ok" att göra bara för att de själva tjänar pengar på att göra det. Det hade tagit 10 minuter att ta reda på vad som gäller för den här produkten och undvika att köpa in den och istället tjäna pengar på att sälja buspirates eller liknande utan piratkopiering.
Att kika på en annan produkt och utveckla en konkurrerande variant är något helt annat än att plagiera någons hårdvara och piratkopiera mjukvaran rakt av. Om Andy eller hans Kinesiske leverantör lagt tid på att göra en egen logikanalysatormjukvara som distribuerades med en egen hådrvarukonstruktion hade ingen sagt något. Saleae äger sin egen kod och sin egen hårdvarudesign men inte funktionen USB-ansluten logikanalysator. För mig är detta en väldigt stor skillnad.tompa74 skrev:Vem vet vad eller vilka Saleae har kikat på i sin tur
för att få fram sin produkt/programvara?
Luktar dubbelmoraliskt hyckleri så det stänker om det.
God Jul.
/ Tompa
Jag vill att det skall gå att tjäna pengar på att vara småföretagare inom elektronik och IT och leverera smarta, högkvalitativa produkter i nischer de globala jättarna inte bryr sig om, till nytta för mig som konsument. Om det blir moraliskt ok att skamlöst stjäla andras framgångsrika produkter och sälja dem för egen vinning då blir allt ett enda stort race mot botten med pris som enda konkurrensmedel och i västvärlden kommer enbart de stora jättarna med egna juristavdelningar att försvara sig med att överleva.
Bye-bye på all småskalig elektronik- och mjukvaruutveckling häromkring alltså. Det tycker jag vore en dålig utveckling alltså skriver jag uttryckligen att jag tycker det är fel att enbart tänka med plånboken och syssla med den här typen av piratkopiering.