Kompressor i lägenhet?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kompressor i lägenhet?

Inlägg av Swech »

Hur ofta skall du städa din dator?
Är det mer än en dator?
Behövs det en kompressor?

Swech
VintageAudio

Inlägg av VintageAudio »

Ingen har ens nämt ESD-risker och det står inget om det på de här flaskorna man kan spruta med, "Tryckluft på burk". Men SÅ känsligt ska det väl ändå inte vara? Bara man använder antistatmatta, antistatarmband och kopplar allt till jurd med jordkabel borde det väl inte vara nån fara? Och om man använder kompressor (3000 är ett bra pris! Tack för länken!), är ju den också ansluten till det jordade. Så vad kan gå fel liksom?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Problemet är att luften som flödar genom slangen tar upp elektroner från den och slänger över dem på elektroniken. Det sämsta du kan göra är att koppla någon av elektronikdelarna till jord i det fallet. Grejen med antistat-mattan och armbandet är att de laddar ur lagom fort. Inte för sakta så att det byggs upp laddningar över tid i elektroniken, och inte för snabbt så att det blir en hög ström genom elektroniken om den nu får en stöt.

Se det lite som att låta en 3-åring springa omkring med en sax. Det går säkert bra, men har du otur så sker det något dumt.

Det borde vara bättre att köra med dammsugaren så att luften flödar från elektroniken. Men samma grej gäller där att det byggs upp laddning i slangen, så sätt inte munstycket mot elektroniken. Och det spelar ingen roll om munstycket är i metall eller plast. Och jag kan inte säga att jag är säker på att det är helt bra heller.

De joniserande munstyckena finns att köpa av en anledning, men det kanske handlar om att ta bort den 1% sannolikhet att något förstörs.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

fungerande trick e jue o ta en kompressor från ett kylskåp eller frys.. dom e väldigt tysta.. tryckkärl går o svetsa om man e händig, men går även o köpa. Kolla tuben, finns rätt mkt mods på just frys pumpar till tryckluftspumpar. =)
VintageAudio

Inlägg av VintageAudio »

Agwan skrev:Problemet är att luften som flödar genom slangen tar upp elektroner från den och slänger över dem på elektroniken. Det sämsta du kan göra är att koppla någon av elektronikdelarna till jord i det fallet. Grejen med antistat-mattan och armbandet är att de laddar ur lagom fort. Inte för sakta så att det byggs upp laddningar över tid i elektroniken, och inte för snabbt så att det blir en hög ström genom elektroniken om den nu får en stöt.

Se det lite som att låta en 3-åring springa omkring med en sax. Det går säkert bra, men har du otur så sker det något dumt.

Det borde vara bättre att köra med dammsugaren så att luften flödar från elektroniken. Men samma grej gäller där att det byggs upp laddning i slangen, så sätt inte munstycket mot elektroniken. Och det spelar ingen roll om munstycket är i metall eller plast. Och jag kan inte säga att jag är säker på att det är helt bra heller.

De joniserande munstyckena finns att köpa av en anledning, men det kanske handlar om att ta bort den 1% sannolikhet att något förstörs.
Jag har rengjort datorer med tryckluft på burk (dyrt) och ingenting har slutat fungera för det. Damm är nog en värre bov. Tänk dig hur mycket jonisering det blir när fläkten blåser omkring med det...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det finns ju kompressorer att köpa med kylskåpskompressorer på. Det går ju tyst som fan..
Bild
Agwan

Inlägg av Agwan »

@VintageAudio Som jag sa, oftast går det bra, men ibland går det sönder och ibland skadas det så att det går sönder efter veckor eller år. Enligt ditt resonemang så om ett barn en gång har lekt med en sax och inte skadat sig så kan barn aldrig skada sig av att leka med saxar.

Och när det gäller kylfläktar så finns det en viktig skillnad. Mät lufthastighet och sträcka som luften färdas i en 3 meter lång slang som i tryckluftsfallet och jämför det med hastigheten och sträckan som luft färdas över fläktbladen. Ta en ebonitstav och nudda den med ett kattskinn och mät potentialen på staven, jämför sedan med om du gnuggar som fasen. Gjorde ni aldrig det experimentet i fysiken på högstadiet?

Sedan kan jag erkänna att det händer att jag blåser av elektronik med tryckluft också, men då med lite skam i kroppen och vetskapen om att om någon komponent går sönder så har jag själv designat kortet och kan byta den trasiga komponenten. Jag skulle dock behöva ha knarkat något innan jag satte tryckluftsmunstycket i någon av våra 100 000:- servrar för att blåsa ur dem.

Det samma kan gälla din dator hemma, om något går sönder så får du köpa ett nytt. Det behöver inte vara hela världen.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Varför inte helt enkelt blåsa (med munnen) rent datorn om det nu bara är en engångsgrej? Det brukar jag göra, och det funkar fint. Blunda, blås, vänd bort huvudet från dammolnet och andas in. Repetera om det behövs...
xxargs

Inlägg av xxargs »

man minskar ESD-problemen mycket om man inte blåser för nära med munstycket och att rumsluften omkring (som blandar sig i jeten från munstycket) inte är för torr.

att fukta upp själva tryckluften genom en blöt svamp instucken i slangen innan hjälper tyvärr inte då även om tryckluften är 100% fuktig Rh innan munstycket så går den ned till 15-20% Rh efter expansion och är därmed väldigt torr, så inblandning utifrån av fuktig luft genom att hålla lite avstånd är en viktig part för att minska på risken med tribolelektriska uppladdning

tryckluftspray på burk för elektronik (dvs de som är fyllda med R134a som drivgas) med orden 'antistatic' på flaskan har ofta en liten inblandning av etanol och/eller metanol som också har rollen att förhindra statisk uppladdning.

(att göra samma sak med tryckluft är dock mer tveksamt av brandskäl, även om det görs i små mängder i lastilars/lasmaskiners tryckluftsystem för att förhindra frysning av kondens i systemet)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På den gamla tiden när jag trixade med modelljärnvägar hade jag kopplat upp min lilla färgspruta till bilens reservdäck.Funderar om man kunde hitta en bra container för trycklyft och fylla på den på jobbet?? Ett hjul till skottkärra kanske?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja det kanske finns luft på burk som löser ESD-problemen. Säkert mycket dyrare, men också mycket säkrare. Förhoppningsvis billigare än ett nytt moderkort.
VintageAudio

Inlägg av VintageAudio »

Jag köpte en tryckluftburk på Clas Ohlsson, det är väl därför allt fortfarande funkar. Hade jag haft råd med en kompressor så hade det nog inte funkat alls.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Agwan skrev:Att blåsa tryckluft på elektronik är ett effektivt sätt att skada den. ESD (Electrostatic Discharge).
Ja, när det gäller datorn så är det nog bättre att på klassiskt sätt använda lätt fuktig trasa om kretskorten verkligen är smutsiga.

Skruva ur all elektronik ur chassiet/locket/frontpanelen och diska skalet och andra lösa icke-elektronikdelar i badkaret/duschen.

Vad du än gör så skvätt inte vatten på skivenheter (gäller alla sorters skivor, d.v.s. hårddiskar, cd/dvd och diskettenheter).
VintageAudio

Inlägg av VintageAudio »

Fuktig trasa? Är inte det också vatten? Den lilla kondens som blir med tryckluft på burk är i och för sig också vatten men inte så mycket att det kan fastna under kretsar, vilket jag är orolig för. Efter vad folk skriver är det nog bäst att låta kompressorn vara tills vidare och håller mig till tryckluft på burk, och bara städa i fuktigt väder.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Diska i T-röd?
Skriv svar