Robot med kamera över wlan
Re: Robot med kamera över wlan
Jag hade nog personligen satsat på helt separat videoströmming.
t.ex strömma med lämplig codec via RTP/multicast med hjälp av ffserver/VLC(server)
t.ex strömma med lämplig codec via RTP/multicast med hjälp av ffserver/VLC(server)
-
Det hade säkert varit bättre, men jag gör ju projektet för att lära mig. Och eftersom att jag har full kontroll över alla bytes som skickas är jag inte låst till wlan, jag kan montera på tex en xbee och strömma allt via den. Med reducerad bandbredd såklart dock.
En sak jag missar från vb6 är att man kan ha vektorer av grafiska objekt. Tex knappar/textrutor osv.
Så man kan skriva "knappFörNågonFunktion[x].text" osv.
Och en kass sak i c# är att motsvarigheten till en static variabel i c inte finns, den måste i så fall vara global.
En sak jag missar från vb6 är att man kan ha vektorer av grafiska objekt. Tex knappar/textrutor osv.
Så man kan skriva "knappFörNågonFunktion[x].text" osv.
Och en kass sak i c# är att motsvarigheten till en static variabel i c inte finns, den måste i så fall vara global.
Du kan visst göra en array med knappar i c#.
Sedan kan du antingen manipulera knapparna helt via kod eller om du vill göra dom grafiskt först och sedan asigna dom till din array.
När detta är klart kan du använda din array.
Kod: Markera allt
Button[] MyButtons = new Button[3];
MyButtons[0] = button1;
MyButtons[1] = button2;
MyButtons[3] = New Button();
MyButtons[1].Text = "Min knapptext";
-
hmm, så har jag aldrig tänkt på det förut, tack, ska testa detta nästa gång jag behöver.
-
Har lagt kvällen på att bygga klart andra sidan av roboten, ska bara fixxa kedja också så är båda halvorna klara, nästa steg blir att leka med svetsen.
Fixxar bilder imorgon.
Fixxar bilder imorgon.
-
hmm, man skulle kunna göra band som man monterar runt hjulen, då borde den det.
-
Har nu tagit med kameran så jag kan posta lite bilder:
Skriver mer senareDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Vaddå batterier? den är ju trådlös ju!
Nej men det blir lipo 3S 8AH batteri som jag gömmer under moderkortet under plattan eller ovanför en balk på sidan under moderkortet.
Nej men det blir lipo 3S 8AH batteri som jag gömmer under moderkortet under plattan eller ovanför en balk på sidan under moderkortet.
Vad är det för omvandlarlösning mellan batteri och moderkort?
Med Vorbis-codec eller Lame kan du säkert få till realtids ljudlänk utan att använda spartansk kvalitet. Btw, Raspberry-Pi har ju nu hårdvaruaccelererad H.264 videokodning..
Med Vorbis-codec eller Lame kan du säkert få till realtids ljudlänk utan att använda spartansk kvalitet. Btw, Raspberry-Pi har ju nu hårdvaruaccelererad H.264 videokodning..
-
ljudet är inte så dåligt, 8Ksps och 16bitar. Och den skickar bara när ljudet är över en tröskel
-
Det är för PC, CAMERA och I/O , MOTOR-L, MOTOR-R, AUX1, AUX2, alla med egna säkringar.
Alla (kraft)kablar är silikonkablar med 1.5mm^2 koppar och ändhylsor, blir mycket trevligare med ändhylsor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där gröna omvandlarkortet, är det egengjort eller köpes?
Har du någon närbild på det?

Har du någon närbild på det?