Skapa elektroniklab med 15000 i budget Hur fördela pengarna?

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Skapa elektroniklab med 15000 i budget Hur fördela penga

Inlägg av Mizzarrogh »

Som glenn sade så håller jag med om att man bör testa först vad man trivs med innan man gör större investeringar.

Jag är ingen expert men kan uttala mig från mina synpunkter som amatör då jag ofta labbar med elektronik som komplement till maskinbyggen och annat.

Ang lödstation så har ju ett antal sådana av bra kvalitet men äldre sålts här för under tusenlappen, vad den främst bör ha är, god teknisk kvalitet, samt basfunktionerna att kunna ställa temperaturintervall enligt det som icecap redogjort för. Däremot behöver den inte ha vacumfunktioner, hetluft och grejer. Om man i framtiden när man testat mycket känner att det vore helt rätt grej med en vacumdispenser för lödpasta eller liknande kan man ju ragga upp en sådan separat och fortfarande ha en rejäl slant över mot priset av en avancerad lödstation med massor av tangel man inte använder eller använder extremt sällan. Wellers analoga stationer i bra kvalitet för sk "semiproffs bruk" som det heter, går ju att hitta för ett par tusen nya, dessa kommer man mycket långt med, men som sagt kan du hitta en beggad för några hundralappar eller en tusenlapp om man letar litet, efter att ha kollat upp saken närmare tidigare skulle jag personligen hellre köpa en sådan än kinakopiorna för samma pris eller några hundralappar mer, kvaliteten är helt annan på professionella stationer och alla slit delar går att byta om något skulle gå sönder.

För det just jag gör skulle det faktiskt oftast räcka med en station för några hundralappar begagnad, tex wellers enklare modeller har allt jag behöver.

Sysslar man tex främst med äldre analog elektronik är det tex inte alls nödvändigt med ett toppmodernt digitalt oscilloscope som kostar som en halv personbil, men man kan ju i framtiden investera i ett bättre och använda det gamla som komplement. De jag använder är gamla katodstrålerör och de fungerar minst lika bra som de nya digitala (man kan ju för all del undvika de allra enklaste modellerna men även sådana tycker jag ibland är värda någon hundring för att komma åt innehållet till kul byggen med katodrör så är priset rätt är det sällan bortkastade pengar om man gillar lätt crasy byggen i lärande syfte) för det jag håller på med, framför allt ger de ju ett bra grepp om vad man söker och saknar och lära sig grunderna då dessa halvgamla scope går att hitta för några hundralappar och ett par bra begagnade prober kan du ju sedan återanvända om du vill uppgradera till ett modernare scope. här håller jag också med icecap. :)

Mätinstument, dvs Volt, Ampere osv.
Jag har några handhållna men saknar ibland ett riktigt bänk instrument av bra kvalitet, men du kommer mycket långt med ett handhållet av bra kvalitet.
Detta skulle jag personligen lägga litet mer slantar på, finns ju mycket bra handhållna eller begagnade grejer för några tusenlappar som täcker upp det mesta.
Det är inget fel på gamla handhållna instrument men vissa kan kräva väldigt udda batterier och är svårare att kalibrera, vilket de nästan alltid behöver göras om det är gamla analoga mätinstrument.

Ett hyfsat bra ström/spännings aggregat som kan reglera steglöst från noll till önskad styrka.
Har några enklare agg men saknar ett av bra kvalitet som kan ta hela strömregistret från noll till X, äldre enklare varianter,tar ofta endast ett visst intervall bra.
Behöver man ett extremt kraftigt (vilket jag ibland gör för DC-motortester och liknande) eller udda kan det som sagt vara ide att bygga ett sådant själv.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: Skapa elektroniklab med 15000 i budget Hur fördela penga

Inlägg av tompa74 »

Vad är ditt första projekt? Vad har du tänkt bygga
först?

/ Tompa
Skriv svar