Firma som reparerar moderkort finns det? Löst

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Firma som reparerar moderkort finns det?

Inlägg av Electricguy »

Ruggigt chassi det där! Jag kör också med ett luftigt chassi. Ett In Win BUC..
Bild

Det håller sig väldigt rent på insidan tack vare dammfilter på fläktarna. Bara att komma ihåg att göra rent dom någon gång ibland.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Packard Bell = Felaktig konstruktion.

Tja, märkesdatorer är ofta dyra och knepigt konstrurerade.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om det kan vara någon tröst så ska man visst kunna köpa windows-8 som uppgradering ganska billigt nu när det lanseras.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

blueint skrev:Packard Bell = Felaktig konstruktion.

Tja, märkesdatorer är ofta dyra och knepigt konstrurerade.
Minsta sagt. Hade problem att få isär den eftersom ena sidan var skruvad inifrån, dvs det fanns 2 skruvar under moderkortet (trams). Bytte till ett öppnare chassi av egen design:

Bild

Obs, bilden togs under bygget och saknar all hårdvara.

Tror inte att jag uppgraderar windows, det kostar också en slant. W7 verkar intressant men om jag får igång datorn räcker det.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Jag hade precis samma problem på en hittedator i förra veckan. Jag köpte nya kondensatorer från Elfa och bytte själv, det gick alldeles utmärkt även med min 45 W lödpenna. Tennsug och en liten kretskortsborr för att få bort tennet rekommenderas dock.

Nu använder mina föräldrar den till bankärenden och Facebookspel istället.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Packard Bell är inte bara en märkesdator - det är väl dessutom ett skitmärke?

jag skulle inte vågat använda kretskortsborr för att få bort tennrester - tennsug verkar bättre. Dumt att borra bort genompläteringen...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Går det inte bara att ta hårddisken och sätta i en ny dator? Med Linux fungerar detta bra då kärnan laddar nya moduler vid start beroende på hårdvaran. Vad sätter käppar i hjulen med Windows?
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Microsoft ville inte erkänna det när jag hade kontakt med dem men jag vet hur det ligger till. Förr i tiden (från ME och bakåt) var det inte så noga men sedan kom de på att folk kopierade Windows och bestämde sig för En dator Ett Windows. Detta kopplades till moderkortet (BIOS om jag förstått rätt) och därför kan du inte byta denna del. Man kan försöka registrera om utan ny installation, vissa säger att det går utan problem, vissa inte. Därför går det inte att flytta en systemdisk till en annan dator. Det finns säkert de som kan "ful tricks" men jag gör det inte. Är inte heller intresserad av att göra något otillåtet (vet inte om det är tillåtet att spegla en disk heller men man kan ju inte sprida operativsystemet på detta sätt, bara kopiera det i sin helhet).

Hittade förresten den här artikeln idag om moderkort med trasiga kondensatorer (men den kände ni säkert till) : http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Edit (lite off topic) : Förresten, är det någon som kan ge mig ett seriöst utlåtande av mitt nätaggregat? Det här med nätaggregat lockar fram fanboys var än det diskuteras och jag hittade inget test på nätet. Vill inte sitta på ett aggregat som kanske tar död på andra komponenter. Min PSU heter Deltaco PSU-423 500W och övriga komponenter som sitter i datorn är ett grafikkort ASUS EAH 4670, 2 hårddiskar (den ena för schemalagd säkerhetskopiering) och en DVD enhet.
Användarvisningsbild
CDR

Re: Firma som reparerar moderkort finns det? Löst

Inlägg av CDR »

Det kom lite saker emellan men nu är det löst. Äntligen! Satte ihop datorn idag och den startade upp på andra försöket. Hittade inte 4 pins kontakten till moderkortet (köpte Corsair TX 650W och det finns kablar till minst ett par datorer) men med detta löst startade datorn upp snällt och korrekt. Med en gammal hårddisk dessutom (den har legat och samlat damm i åratal). Tackar speciellt medlem Humulus som trots mitt leverans krångel ändå ställde upp och lagade mitt gamla kort. Tack också ni andra som svarat i tråden. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Firma som reparerar moderkort finns det? Löst

Inlägg av TomasL »

Microsoft ville inte erkänna det när jag hade kontakt med dem men jag vet hur det ligger till. Förr i tiden (från ME och bakåt) var det inte så noga men sedan kom de på att folk kopierade Windows och bestämde sig för En dator Ett Windows. Detta kopplades till moderkortet (BIOS om jag förstått rätt) och därför kan du inte byta denna del. Man kan försöka registrera om utan ny installation, vissa säger att det går utan problem, vissa inte. Därför går det inte att flytta en systemdisk till en annan dator.
Så länge det inte är en OEM-dist, så är det bara att regga om, inga problem oche det finns inga hinder för det heller.
OEM-distar är låst till just den specifika datorn och kan inte (lagligen i alla fall) flyttas till andra datorer.

Detta så länge man inte byter till en annan typ av moderkort, då blir det garanterat strul med installationen.

Windows aktivering låses till Moderkort, Hårddisk och Processor.
Man kan utan omaktivering i princip byta en av dem i stöten.
Skriv svar