Firma som reparerar moderkort finns det? Löst

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR

Firma som reparerar moderkort finns det? Löst

Inlägg av CDR »

Hej allihopa.

Jag har ett rejält problem som ni kanske (förhoppningsvis) kan hjälpa mig med. Det är så att min gamla dator av (högst okända skäl) inte vill starta från kall. I vart fall inte på första försöket utan det krävs 2 knapptryckningar. Har en tråd uppe på ett forum där jag beskriver problematiken (se: http://eforum.idg.se/topic/337803-krang ... art-kravs/ ) . Fick ett tips om att kontrollera kondensatorerna, gjorde så och såga att några har börjat "växa" i toppen. Kan det vara problemet? Datorn fungerade ju perfekt tills för några dagar sedan. Mailade till Microsoft och fick (naturligtvis) beskedet att jag måste installera om windows (OEM) vilket jag inte vill. Har inte tid/tålamod/utrustning eller ens kunskap att flytta bort alla program/drivrutiner/personliga filer etc och sedan lägga in dem igen. Söker nu en firma som kan reparera mitt nuvarande moderkort så att jag kan köra vidare på det. Eller förslag på hur man använder befintlig windows installation med nytt moderkort.

(Det här är sista gången jag köper ny dator med förinstallerat OS)
Senast redigerad av CDR 10 november 2012, 15:01:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Firma som reparerar moderkort finns det?

Inlägg av Icecap »

Om kondensatorerna bullar upp i toppen ska du inte titta på dom, de ska bytas. Om du inte vill/kan löda själv kan du nog be andra om att göra detta - för en peng. Det kan läggas in som "tjänst sökas".
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Låter som trasigt nätagg för mig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bild på dessa bulliga kondensatorer?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Tycker också det låter som problem med nätagget, lägg 5 min på att testa med ett annat.

Har du något slags blillig hemlicens av Windows som är kopplad till BIOS eller vad är problemet? OEM-licenser brukar gå att flytta men skall det bli bra är det ominstallation som gäller även om du har Pro Ultimate.

Du kan naturligtvis avinstallera allt hårdvaruspecifikt och sedan påinstallera nya drivrutiner igen men det kommer du aldrig ifrån om du gör stora hårdvaruförändringar.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Jag försökte ta en bild men är ingen bra fotograf. Bifogar den ändå. Titta på raden närmast processorn.

Bild

Bifogar också ett klipp från den mail konversation jag haft med Microsoft

"Tack för att du kontaktar Microsoft Kundservice angående Windows Vista.
Eftersom din Vista licens kom förinstallerad med datorn så är denna av typen OEM. Det innebär att licensen är knuten till moderkortet och kan inte flyttas.
Således så kan du inte om-aktivera din licens om du byter moderkortet. Då krävs en helt ny licens och en ny installation."

Visst kan jag testa med ett annat nätaggregat men jag är rädd att förstöra något. Jag menar, om nu moderkortat skulle vara trasigt. Datorn går igång på andra knapptryckningen och startar sedan snällt om man stänger av och startar upp den igen. Nätaggregatet är av typ Deltaco PSU-423 (500W) och inköptes 120719 och har fungerat bra under hela tiden. Har sedan problemen började inte vågat använda datorn utan använder en annan lite sämre maskin. Tilläggas kan att jag blev tvungen att panikköpa detta nätaggregat sedan föregående av oförklarliga skäl dött när datorn varit avstängd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är väldigt vanligt att kondensatorerna bullar upp och ska bytas, det har inget med Vista att göra! Det är ett hårdvaraproblem helt enkelt.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Det trodde jag inte heller. Huvudsaken är att de kan bytas. Kontrollerade just storleken och såg att det var 6.3V 1800uF. Får, som du tidigare nämnde, lägga in det under Tjänster. Hoppas på tur.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag råkade ut för samma sak på min förra dator. Försökte löda bort och byta kondensatorerna, men lyckades inte ens få bort dom felaktiga. Kvittade hur jag värmde och drog.

Det beror väl på att det är för många lager och en massa koppar som skall värmas.Var tvungen att plocka ut filerna på hårddisken med hjälp av en annan dator. Tappade alla installerade program. Jävla vansinne att koppla licensen till moderkortet.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

CDR skrev:Bifogar också ett klipp från den mail konversation jag haft med Microsoft
Jag tror dig men tvivlar på att det stämmer. En dator hopplockad av egna delar och en OEM licens, de brukar gå att flytta och låta windowslicensen koppla sig till ny hårdvara automatiskt.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Jag ska förklara det så att inga missförstånd uppstår. Jag köpte en märkesdator från en känd kedja och fick då med förinstallerat windows. Under åren har diverse hårdvara fått bytas ut och det enda som idag återstår av originalet är CPU, minnen och moderkort. Disken är faktiskt speglad (om jag vågar skriva det) eftersom jag läste på ett forum att den typ av disk jag hade var av en dålig typ. Visserligen gällde detta vissa Firmware men jag ville inte chansa eftersom jag vid tillfället bara ägde en dator. Jag äger original hårddisk och den används inte som systemdisk så jag antager att det är okej att skriva det.

Testade förresten nätaggregatet utanför datorn och det fungerade som det var tänkt. Visserligen var det obelastat och jag hade brutit strömmen på baksidan vid urmonteringen men i alla fall.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Installera om med recover-dvd lär inte funka i alla fall, licensen för OEM brukar ligga i bios om du inte köper ett moderkort som är från samma modell.
Köper du ett valfritt annat kort så lär inte windows acceptera detta.
Ebenezum

Inlägg av Ebenezum »

Jag tänker så här:

OM du nu absolut vill harva på med en gammal Vistaburk och slippa ominstallation (vilket jag hoppas du har goda skäl att göra, annars är det här en nobrainer) så har du i princip två vägar att gå.

Första alternativet är att ta reda på exakt vad det är för moderkort och handla ett likadant begagnat på t.ex. ebay, alternativt en exakt likadan burk om det nu är en dator från en någorlunda känd tillverkare.

Andra alternativet är att du kollar vilket chipset det är på det befintliga moderkortet och handlar ett snartlikt begagnat med samma chipset.

I båda fallen åker du förmodligen på att aktivera om din Vistalicens och det kan du alltid göra, du behöver bara ringa Microsofts talsvarstjänst för produktaktivering knappa dig igenom en faslig massa siffror.

Det är ju så med OEM-licens att den egentligen är knuten till datorn på så sätt att man som OEM-byggare måste klistra COA-lappen på chassit och meningen är att licensen följer chassit liksom.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det här kan tänkas lite overkill. Men ett sätt att förebygga att man får bulliga kondingar är att använda en CPU kylare med heatpipes. Så att kylflänsen och den varma luften kommer upp en bit från kortet. Tex. en Arctic cooling freezer 7 pro.. Den är inte så överdrivet stor heller.
Bara ett tips..
Bild
Senast redigerad av blueint 12 september 2012, 02:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: bildkrympning ; max 700 pix..
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Jo, det är ju en bra idé. Tyvärr var datortillverkaren inte lika smart. Min dator såg från början ut på detta vis:
Bild
och var så otroligt tät (och därmed het) att den knäckte komponenter på löpande band. Extra fläktar hjälpte inte. Att CPU:n har överlevt är ett smärre under med tanke på värmen. Kör nu med ett extremt öppet chassi. Får städa lite oftare istället.
Skriv svar