Bästa metod att tillverka kretskort i ytmonteringsprecision
Re: Bästa metod att tillverka kretskort i ytmonteringsprecis
Samma gäller med bläckstråle, utskrifterna rastreras i block.
Nackdelen med bläckstråle, om du skriver ut på OH-film, är att avståndet mellan utskriften och kortet blir för stort, då OH-filmen är behandlad på utskriftssidan för att adsorbera bläcket.
Dessutom är de flesta OH-bläck inte UV-täta vilket kan skapa problem.
Du kan ej heller skriva ut på resisten, då de vattenbaserade bläcken inte fäster.
Kontentan av det hela, det beror på hur liten pitch du använder, 0,64 mm bendelning och ledare bredare än 0,25 mm går bra i laser, helst skall du använda ritfilm, då den är mer formstabil än papper.
Du kan också använda det som kallas för Tonertransfer, vilket innebär att du skriver ut på ett bestruket (glättat) papper och "stryker" fast mönstret på kortet. För att sedan etsa det.
Finns ett par trådar om detta här på forumet.
Nackdelen med bläckstråle, om du skriver ut på OH-film, är att avståndet mellan utskriften och kortet blir för stort, då OH-filmen är behandlad på utskriftssidan för att adsorbera bläcket.
Dessutom är de flesta OH-bläck inte UV-täta vilket kan skapa problem.
Du kan ej heller skriva ut på resisten, då de vattenbaserade bläcken inte fäster.
Kontentan av det hela, det beror på hur liten pitch du använder, 0,64 mm bendelning och ledare bredare än 0,25 mm går bra i laser, helst skall du använda ritfilm, då den är mer formstabil än papper.
Du kan också använda det som kallas för Tonertransfer, vilket innebär att du skriver ut på ett bestruket (glättat) papper och "stryker" fast mönstret på kortet. För att sedan etsa det.
Finns ett par trådar om detta här på forumet.
Tänkte bygga med en liten USB-DAC, http://www.ti.com/product/pcm2704c (SSOP).
Bör ju kunna funka med både TonerTransfer och med UV-exponering från laserutskrift.
SSOP borde gå bra. Matton säljer Veläng (Vellum) för laserskrivare och den ger bättre svärta än OH.
UV-plotter kanske inte är så dumt. Eller UV-laser + prisma istället för att skriva ut transparens och exponera.
bluint, snälla, lösningar som funkar för de flesta vore bra 

Epsons pigmentbläck verkar iaf vara rätt bra UV-tätt (jag har ändå testat rätt många hundra exponeringar av screenramar samt har mätt med exponeringsmätare)
Jag kör med en Epson R2880, printar rättvänt på film av bra kvalitet (Agfa Copyjet är bra, men jag kör mest på en likvärdig från PoliChrom som kostar typ 60% av vad CopyJet gör) och lägger den printade sidan mot undersidan av duken (så blir det rättvänt i trycket) och bläcket hamnar mot den fotokänsliga emulsionen = det blir tätt mellan bläck och fotoemulsion när man vakumsuger film+duk mot varandra.
Min erfarenhet är att detta är överlägset laserfilmer oavsett typ av dom jag har provat i flera olika laserskrivare, förutom på pris då laserfilmerna kostar 1/4 så mycket per ark (jag kör typ 70% laserfilm och 30% bläckstråle på jobbet)
Jag är också övertygad om att detta fungerar utmärkt även för kretskortsexponering, men det måste nog vara en högupplöst skrivare med bra pigmentbläck, inte med "dye" bläck då dessa iaf för oss inte verkade fungera... dvs Epson Ultrachrome2 eller K3 bläck och en film av typen jag nämnde ovan, inte vanliga OH-filmer, dessa är rätt värdelösa i jämförelse...
Jag kör med en Epson R2880, printar rättvänt på film av bra kvalitet (Agfa Copyjet är bra, men jag kör mest på en likvärdig från PoliChrom som kostar typ 60% av vad CopyJet gör) och lägger den printade sidan mot undersidan av duken (så blir det rättvänt i trycket) och bläcket hamnar mot den fotokänsliga emulsionen = det blir tätt mellan bläck och fotoemulsion när man vakumsuger film+duk mot varandra.
Min erfarenhet är att detta är överlägset laserfilmer oavsett typ av dom jag har provat i flera olika laserskrivare, förutom på pris då laserfilmerna kostar 1/4 så mycket per ark (jag kör typ 70% laserfilm och 30% bläckstråle på jobbet)
Jag är också övertygad om att detta fungerar utmärkt även för kretskortsexponering, men det måste nog vara en högupplöst skrivare med bra pigmentbläck, inte med "dye" bläck då dessa iaf för oss inte verkade fungera... dvs Epson Ultrachrome2 eller K3 bläck och en film av typen jag nämnde ovan, inte vanliga OH-filmer, dessa är rätt värdelösa i jämförelse...
Vattenfast gult bläck verkar vara det som fungerat bäst för att täcka kretskortslaminat när jag läst om olika försök.
PCM2706C (den som visas i exemplet) finns ju i två olika kapslar, dels 28-pinnars tssop (0.5mm pitch) och 32 pinnars tqfp (0.80 mm pitch).JanErik skrev:Tänkte bygga med en liten USB-DAC, http://www.ti.com/product/pcm2704c (SSOP).
Köper du 32-pinnars tqfp så är det inga som helst problem, det är ganska lätt att skriva ut oavsett hur du gör. Jag brukar använda vanlig OH-film eller ritfilm och vanlig laserskrivare. Så här ser några av mina etsningar ut:
QFN <<--- länk till bilder, här är det 0.5 mm pitch.
Här en bild på själva utskriften till samma kretskort - på vanlig OH-film:
Nedan: en något mindre lyckad etsning (repor i lacken gjorde att det blev avbrott på flera ledare.) Kretsen i mitten är en tqfp-32 med 0.80 mm pitch.
Mja, jag har samples påväg av PCM2705C och PCM2707C, varav den senare är TQFP.
Båda kapslarna fungerar utmärkt. Den andra har pitch 0.65 mm. Upplösningen på utskriften är inte det kritiska, det klarar alla skrivare - det är snarare etsningsprocessen som är lite känslig kanske. Det är ju lite större risk att så smala banor går av om man överexponerar (med för mycket ljus, framkallare eller etsmedel) eller att det blir bryggor om man har för lite ljus/framkallare/etsmedel.
Tips: rita bredare banor med större mellanrum där det är möjligt. Det är ju egentligen bara vid själva IC:n som det behöver vara så tätt. Det är mycket svårare att etsa 2 st 2 cm långa ledare med 0.25 mm avstånd än att etsa 2 st ledare som är 2 mm långa.
Tips: rita bredare banor med större mellanrum där det är möjligt. Det är ju egentligen bara vid själva IC:n som det behöver vara så tätt. Det är mycket svårare att etsa 2 st 2 cm långa ledare med 0.25 mm avstånd än att etsa 2 st ledare som är 2 mm långa.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Är det en MOC och 230V triac du har uppe på kortet Jesse?
Isåfall modigt att köra ytmonterade resistorer till den...
Swech
Swech
@Swech, Du får sälja mer istället 
Kanske man kunde montera en liten sladd på de blivande banorna som mäter när den är "klar" så slipper man gissa?

Kanske man kunde montera en liten sladd på de blivande banorna som mäter när den är "klar" så slipper man gissa?
japp. monterat och klart. Inga överslag än så längeSwech skrev:Är det en MOC och 230V triac du har uppe på kortet Jesse?
Swech

Det är ju i alla fall två likadana resistorer i serie, så det blir väl max 115 volt över var och en... lite på gränsen kanske. Men när uppstår det ett sådant spänningsfall över någon av resistorerna?
1) MOC avstängd = ingn spänning.
2) MOC slår på vid nollgenomgång. När spänningen når över 3 volt så slår stora tyristorn på, eller hur det nu fungerar?

Så max 3 volt över resistorerna?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är ju sant... det känns bara i magtrakten då ytade sitter på nätspänning
Men däremot så verkar krypavståndet vara liiite tight vid inkommande ?
Swech

Men däremot så verkar krypavståndet vara liiite tight vid inkommande ?
Swech