Vill ha com-port i min laptop. Bygga in arduino?
Re: Vill ha com-port i min laptop. Bygga in arduino?
"Mentala horison". Haha, varför så otrevlig, Icecap?
För övrigt så behöver man kanske inte programmera så mycket, även om det i sig inte skulle utgöra något hinder i min "mentala horisont".
http://arduino.cc/en/Main/USBSerial
För övrigt så behöver man kanske inte programmera så mycket, även om det i sig inte skulle utgöra något hinder i min "mentala horisont".
http://arduino.cc/en/Main/USBSerial
Den kan inte detta pga den (ATMegan) inte har USB hårdvara i chippet. Då måste du mjukvaruemulera USB.mjv skrev:Har inget ess, jag ställde en fråga baserad på enkel logik.
Hur hanterar OS:et en USB-Seriell dongel? Varför kan inte ett ATmega-chip utföra samma sak som chipet i en dongel?
Ska du göra som du tänker så borde du nog kolla på valfri ARM med USB stöd så blir det mycket enklare (men fortfarande ganska svårt, USB är ett stort och krångligt protokoll).

Alternativt sikta på en XMega med USB stöd som device om du vill stanna med Atmel.
Ja, korken, jag länkade helt enkelt fel då någon började prata om kronor och ören. Jag hade tänkt använda ett kort med färdigt USB-stöd. 

en atmega32u4 och lufa USB stacken och en MAX232... så har du en väl fungerande stack som funkar rakt ur "kartongen" och alla möjligheter att ändra den till exakt det du vill ha. Det finns tom färdiga exempel för att göra en serieport. (Den har stöd för mycket saker, så när du tröttnat på att ha serieporten så bygger du bara om den till något annat...)
Men det är sant det är ingen arduino...
Skulle jag gjort projektet själv hade jag satt en FT232 och en MAX232
Men det är sant det är ingen arduino...
Skulle jag gjort projektet själv hade jag satt en FT232 och en MAX232

Riktigt intressant AndLi!
Ska ta en titt på det. Problemet är att det inte får ta för stor plats då det ska byggas in i en laptop.
Ska ta en titt på det. Problemet är att det inte får ta för stor plats då det ska byggas in i en laptop.
Vad som är adekvat beror på målsättningen.
Att kommunicera med ett modem fungerar med en färdig "omvandlare". Är det en budget programmerare för MCU som bitbangar DSR osv.. så är en port med direkt (ISA/PCI-)busanslutning ett absolut krav osv..
Sen beror det på budget, tid och kunskap.
Att kommunicera med ett modem fungerar med en färdig "omvandlare". Är det en budget programmerare för MCU som bitbangar DSR osv.. så är en port med direkt (ISA/PCI-)busanslutning ett absolut krav osv..
Sen beror det på budget, tid och kunskap.
Fast nu går det ju alldeles utmärkt att bitbanga alla styrsignalspinnarna på en FT232...
Vissa av dom har tom läge för att bitbanga lite vad man vill på RX/TX pinnarna, aldrig hittat något projekt för att få prova det dock
Atmega16u4 finns i en kapsel som är 1mm hög och 7x7 mm stor men det är en BGA variant(tycker det låter som en stor kapsel, men det har säkert att göra med alla pinnar den har(44st))... Den finns också i en Tqfp som är 11x11mm och 1,2mm hög.
Vissa av dom har tom läge för att bitbanga lite vad man vill på RX/TX pinnarna, aldrig hittat något projekt för att få prova det dock

Atmega16u4 finns i en kapsel som är 1mm hög och 7x7 mm stor men det är en BGA variant(tycker det låter som en stor kapsel, men det har säkert att göra med alla pinnar den har(44st))... Den finns också i en Tqfp som är 11x11mm och 1,2mm hög.
T.ex. ATmega8u2 har färre pinnar (32). Den används för kommunikation i t.ex Arduino UNO. Jag antar att den är billigare än FT232 som de använde i duemillanove.
FT232 är snordyr, de har kommit med en ny serie som heter FT-X. FT230X eller FT231X verkar vara motsvariga gamla 232 i nya serien...
Jag köpte en sån här
ebay.com/itm/USB-2-0-to-9-pin-RS232-COM-Port-Serial-Adapter-Cable-/..US_Parallel_Serial_PS_2_Cables_Adapters
typ 10kr inkl frakt....
Själva kretskortet är inte stort så borde gå att klämma in i en dator.
ebay.com/itm/USB-2-0-to-9-pin-RS232-COM-Port-Serial-Adapter-Cable-/..US_Parallel_Serial_PS_2_Cables_Adapters
typ 10kr inkl frakt....
Själva kretskortet är inte stort så borde gå att klämma in i en dator.
Senast redigerad av blueint 8 september 2012, 19:18:45, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: för lång url
Anledning: för lång url
Problemet som jag ser det är väl att dagens arduinos inte har sin usb-ingång kopplad direkt till atmegan, utan har en Atmega16U2 programmerad som usb-till-serial adapter som i sin tur sitter kopplad till ATmega328-kretsen via asynkron seriell.
Det som Icecap försöker säga är att Atmega16U2'an har sin egen drivrutin på datorn, och inte direkt fungerar som vilken annan som helst rs232-dongel. Detta innebär att du inte "magiskt" kan programmera Arduinon (ATmega328-kretsen) till att funka hur som helst utan trix. Det du dock KAN göra är att ägna timmar och åter timmar till att bygga drivrutiner i Windows för att få de funktioner du vill ha. Problemet är inte att programmera arduinon rätt, utan problemet ligger på datorsidan då du måste emulera portar och bygga upp protokoll för att du ska både kunna skicka din seriella data + den eventuella andra data du vill kunna skicka till arduinon parallellt. Dvs, du kan **inte** programmera arduinon till att fungera som flera olika usb-devices samtidigt, utan den funkar som en custom usb-seriell omvandlare, punkt.
Detta kommer då gå trögt, och knappast fungera särskilt bra ändå med tanke på de timing-krav rs232 har.
Så mitt tips för enkelhetens skull är att du inte blandar in för många funktionaliteter i samma, dvs, håll dig till en dongel för rs232, och eventuellt en arduino på sidan om dedikerad till det du vill att den ska kunna göra, om det så bara är GPIO.
Det som Icecap försöker säga är att Atmega16U2'an har sin egen drivrutin på datorn, och inte direkt fungerar som vilken annan som helst rs232-dongel. Detta innebär att du inte "magiskt" kan programmera Arduinon (ATmega328-kretsen) till att funka hur som helst utan trix. Det du dock KAN göra är att ägna timmar och åter timmar till att bygga drivrutiner i Windows för att få de funktioner du vill ha. Problemet är inte att programmera arduinon rätt, utan problemet ligger på datorsidan då du måste emulera portar och bygga upp protokoll för att du ska både kunna skicka din seriella data + den eventuella andra data du vill kunna skicka till arduinon parallellt. Dvs, du kan **inte** programmera arduinon till att fungera som flera olika usb-devices samtidigt, utan den funkar som en custom usb-seriell omvandlare, punkt.
Detta kommer då gå trögt, och knappast fungera särskilt bra ändå med tanke på de timing-krav rs232 har.
Så mitt tips för enkelhetens skull är att du inte blandar in för många funktionaliteter i samma, dvs, håll dig till en dongel för rs232, och eventuellt en arduino på sidan om dedikerad till det du vill att den ska kunna göra, om det så bara är GPIO.