Vill ha com-port i min laptop. Bygga in arduino?
Vill ha com-port i min laptop. Bygga in arduino?
Hej.
Jag skulle behöva en seriell utgång på min gamla laptop. Funderar på att montera en mini-DIN och bygga in en liten Arduino, är det vettigt eller möjligt?
Tanken är att använda Arduinon som USB-Seriell omvandlare, och samtidigt ha möjlighet att programmera andra funktioner som kan plockas ut via denna DIN-anslutning.
Vad tror ni om upplägget?
Datorn har en ledig USB-anslutning på moderkortet.
Jag skulle behöva en seriell utgång på min gamla laptop. Funderar på att montera en mini-DIN och bygga in en liten Arduino, är det vettigt eller möjligt?
Tanken är att använda Arduinon som USB-Seriell omvandlare, och samtidigt ha möjlighet att programmera andra funktioner som kan plockas ut via denna DIN-anslutning.
Vad tror ni om upplägget?
Datorn har en ledig USB-anslutning på moderkortet.
Re: Vill ha com-port i min laptop. Bygga in arduino?
Intressant idé, Arduino känns lite fel för jobbet, men jag är inte insatt i Arduino så väg inte in för mycket i detta.
Hoppas du få ett bättre svar än mitt
Hoppas du få ett bättre svar än mitt

Det vore väl ganska mycket mer vettigt att bara köpa en USB-COM-port dongel och lägga in, då har du allt och OS'et fattar vad som finns, helt utan problem.
Ja, men det är ju inte lika roligt!
Vill inte ha donglar. Har redan byggt in en WWAN antenn och kort för att slippa 3G-dongel när man är på vift.
Dessutom vore det kul med en programmerbar port.
Men visst, går det inte så går det inte.
Vill inte ha donglar. Har redan byggt in en WWAN antenn och kort för att slippa 3G-dongel när man är på vift.
Dessutom vore det kul med en programmerbar port.
Men visst, går det inte så går det inte.
Såklart går det men vad vill du uppnå?
En specialport som OS'et inte känner av, som kostar mer och som kräver speciella drivrutiner du själv måste tillverka för att kunde använda den i andra program
eller
En port som OS'et klarar av direkt, oavsett om du kör med Windows eller Linux eller annat?
Har du plats med en Arduino har du plats med en dongel, den går ju att banta och placera lite där det finns plats.
En specialport som OS'et inte känner av, som kostar mer och som kräver speciella drivrutiner du själv måste tillverka för att kunde använda den i andra program
eller
En port som OS'et klarar av direkt, oavsett om du kör med Windows eller Linux eller annat?
Har du plats med en Arduino har du plats med en dongel, den går ju att banta och placera lite där det finns plats.
Jag inbillar mig att en arduino kan programmeras att utföra samma jobb som en dongel?
Bonusen blir att man kan programmera om den så att porten kan utföra andra sysslor, vilket inte är möjligt med den färdiga dongeln.
Och beträffande kostnaden så är det en ickefråga i detta sammanhang då en arduino-mini kostar 169 kr (http://www.electrokit.com/arduino-mini-05-light.49747).
Vad kostar en dongel?
Bonusen blir att man kan programmera om den så att porten kan utföra andra sysslor, vilket inte är möjligt med den färdiga dongeln.
Och beträffande kostnaden så är det en ickefråga i detta sammanhang då en arduino-mini kostar 169 kr (http://www.electrokit.com/arduino-mini-05-light.49747).
Vad kostar en dongel?
Det du också behövs såfall är en TTL->RS232 nivåkonverterare (om du nu vill ha riktig COM-port)
Men i princip kan du hoppa över hela ATmegan och ansluta direkt på RX/TX pinnarna från (FTDI?) USB-TTL kretsen, om du klarar dig utan RTS/CTR/CD osv..
Ardunio Mini'n du länkar till saknar USB, så du behöver en USB->TTL där i vilket fall som helst.
Men i princip kan du hoppa över hela ATmegan och ansluta direkt på RX/TX pinnarna från (FTDI?) USB-TTL kretsen, om du klarar dig utan RTS/CTR/CD osv..
Ardunio Mini'n du länkar till saknar USB, så du behöver en USB->TTL där i vilket fall som helst.
Varför så anti, Icecap?
Tycker du det vore bättre att stänga ner detta forum och endast ha en sida med texten: "Har du frågor? Kontakta din fackhandel eller elektriker!"
Men till mitt försvar kan jag säga att en hundring eller två i kostnadsskillnad inte berör mig. Och så undrar jag vad som är så magiskt med en dongel som inte en arduino kan utföra?
Tycker du det vore bättre att stänga ner detta forum och endast ha en sida med texten: "Har du frågor? Kontakta din fackhandel eller elektriker!"
Men till mitt försvar kan jag säga att en hundring eller två i kostnadsskillnad inte berör mig. Och så undrar jag vad som är så magiskt med en dongel som inte en arduino kan utföra?
Som maDa skrev: "Ardunio Mini'n du länkar till saknar USB, så du behöver en USB->TTL där i vilket fall som helst."
Jag är inte negativ, det är du som inte riktigt verkar förstå vad du vill göra. När jag planerar projekt ser jag till att kolla att alla saker kan det jag förväntar mig av dom, när allt detta är klart är det enda som får det hela att falla mig och mina tillkortakommanden.
Du vill alltså lägga in en Arduino utan varken USB eller RS232 omvandling och använda den till USB - RS232 omvandlare. Och då är jag negativ när jag påpekar att det är billigare, enklare, fungerar till "allt" med en riktig USB-dongel?
Vad förväntar du dig? Fanfarer och jubelkör?
Jag är inte negativ, det är du som inte riktigt verkar förstå vad du vill göra. När jag planerar projekt ser jag till att kolla att alla saker kan det jag förväntar mig av dom, när allt detta är klart är det enda som får det hela att falla mig och mina tillkortakommanden.
Du vill alltså lägga in en Arduino utan varken USB eller RS232 omvandling och använda den till USB - RS232 omvandlare. Och då är jag negativ när jag påpekar att det är billigare, enklare, fungerar till "allt" med en riktig USB-dongel?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du säger att du vill ha en comport, hur skall ditt OS hantera detta via en Arduino? Berätta hur det ska gå till, du kanske har nåt ess i rockärmen som vi inte känner till.
Nu snackar vi.maDa skrev:Det du också behövs såfall är en TTL->RS232 nivåkonverterare (om du nu vill ha riktig COM-port)

Dock så är jag inte så haj på de här bitarna.
Meningen med ATmegan var att kunna ha en enkel programmerbar port som även kunde tjänstgöra som com-port.
Det jag har är en kontakt på moderkortet som är en USB-variant. Folk på andra forum har använt denna anslutning till att montera inbyggd BT-mus TX/RX. Sedan finns det två pinnar till som vi inte vet vad det är, bara lite brus på ena.
Har inget ess, jag ställde en fråga baserad på enkel logik.tecno skrev:Du säger att du vill ha en comport, hur skall ditt OS hantera detta via en Arduino? Berätta hur det ska gå till, du kanske har nåt ess i rockärmen som vi inte känner till.
Hur hanterar OS:et en USB-Seriell dongel? Varför kan inte ett ATmega-chip utföra samma sak som chipet i en dongel?
Sovit dåligt inatt?Icecap skrev:Som maDa skrev: "Ardunio Mini'n du länkar till saknar USB, så du behöver en USB->TTL där i vilket fall som helst."
Jag förväntade mig enbart lite tips. Varför skulle jag förvänta mig fanfarer när jag inte utfört något?
Ok, jag tog fel chip. Men min tanke var att använda en arduino med USB-stöd. (naturligtvis).
Och glöm kostnadsaspekten, det får kosta tusen kronor om det är så. Jag ser det som en kul grej och jag dömer inte andra för deras kostnadsineffektiva hobbies.
Även du kan ju svara på denna fråga om du vill:
Hur hanterar OS:et en USB-Seriell dongel? Varför kan inte ett ATmega-chip utföra samma sak som chipet i en dongel?
Det är inte ATmega-chippet som ska göra jobbet, det är programmet i det som ska klara den delen. Vet du vilka kommandon som kommer från USB-delen för att ställa baudrate, antal bits osv? Kan du göra det program så att det fungerar?
Sedan måste ATmega'n indentifiera sig som en USB-COM-port, detta är nog mest en fråga om att lägga in rätt ID-kod, dock är det rent teknisk falskneri - men inget jag skulle ligga sömnlös över. och ja, jag har sovit riktigt bra inatt, jag undrar dock över om du har använd ämnen som "expanderar den mentala horisont" då du beslöt dig för att göra detta.
Sedan måste ATmega'n indentifiera sig som en USB-COM-port, detta är nog mest en fråga om att lägga in rätt ID-kod, dock är det rent teknisk falskneri - men inget jag skulle ligga sömnlös över. och ja, jag har sovit riktigt bra inatt, jag undrar dock över om du har använd ämnen som "expanderar den mentala horisont" då du beslöt dig för att göra detta.