Fixa Förstärkare?
Nja, soft-clipping stänger inte av ljudet helt o hållet så som du tänker...
Har ej vetskap om exakt hur det fungerar.. men det dämpar nivån på nåt litet lagom sett... dvs om man spelar på gränsen med en NAD-amp så kommer den blinka lite då o då...
Men om lysdioden lyser hela tiden från start kan det mycket väl vara en indikator på att ett skydd har lösts ur. Borde väl stå i manualen?
EDIT: kanske dumt att quota ovanstånde post.. men å andra sidan så är min post på ny sida.. men endå.. borta iaf..
Har ej vetskap om exakt hur det fungerar.. men det dämpar nivån på nåt litet lagom sett... dvs om man spelar på gränsen med en NAD-amp så kommer den blinka lite då o då...
Men om lysdioden lyser hela tiden från start kan det mycket väl vara en indikator på att ett skydd har lösts ur. Borde väl stå i manualen?
EDIT: kanske dumt att quota ovanstånde post.. men å andra sidan så är min post på ny sida.. men endå.. borta iaf..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är kanske lite olika från förstärkare till förstärkare, men på min NAD så försvann ljudet helt och hållet. "Klipp-tekniken" i dessa förstärkare brukar ha dubbla funktioner: Dels så är högtalarna frånslagna när man stänger på förstärkaren för att slippa smällar i högtalarna, (det brukar kallas just "soft clipping") och dels så har den ett skydd som stänger av utgångarna när den blir för varm.
Har råkat ut för det när jag kört den lite för hårt på en teater. Snabbt som attan plockade jag bort chassit och satte dit bordsfläkten. Fungerade kanonbra hela kvällen.
Har råkat ut för det när jag kört den lite för hårt på en teater. Snabbt som attan plockade jag bort chassit och satte dit bordsfläkten. Fungerade kanonbra hela kvällen.

"Soft-clipping" i NAD-språk:
"När en förstärkare drivs över sin specifierade effekt kommer den att "klippa" och förvränga signalen.
Sådan förvrängning, klippning, låter inte bara illa utan den är också skadlig för högtalarna.
NADs Soft Clipping krets begränsar mjukt signalens vågform vid klippning för att minimera den hörbara förvrängningen och minska risken för att förstöra högtalarna."
Du tänker nog mera på skydd ("protection") som visserligen kan ha samma indikation (LED), som skyddar som du säger vid för höga temperaturer eller t.ex. vid kortslutning på någon utgång eller annat skadligt.
Mera ontopic:
Att det sprakar i hörlurarna när du kopplar in dem behöver inte alls betyda att något funkar överhuvudtaget, utan snarare att det är lite skitiga kontaktytor. Men du vet en sak, att det finns någon slags spänning där.
Ponera att ingångsteget är trasigt så att det levererar en DC vilket borde resultera i att Softclipping lyser hela tiden, då det borde uppfattas som en väldigt distorderat signal just hela tiden.
(Bara en möjlighet.)
Om du tittar på högtalarmembranen när du slår på enheten, rör de sig ut/in och stannar i det läget? Eller händer det ingenting med dem?
Eller så är det som JimmyAndersson är inne på, ett skydd som har gått in o brutit. Men, då borde du heller inte ha spänning i hörlursuttaget.
"När en förstärkare drivs över sin specifierade effekt kommer den att "klippa" och förvränga signalen.
Sådan förvrängning, klippning, låter inte bara illa utan den är också skadlig för högtalarna.
NADs Soft Clipping krets begränsar mjukt signalens vågform vid klippning för att minimera den hörbara förvrängningen och minska risken för att förstöra högtalarna."
Du tänker nog mera på skydd ("protection") som visserligen kan ha samma indikation (LED), som skyddar som du säger vid för höga temperaturer eller t.ex. vid kortslutning på någon utgång eller annat skadligt.
Mera ontopic:
Att det sprakar i hörlurarna när du kopplar in dem behöver inte alls betyda att något funkar överhuvudtaget, utan snarare att det är lite skitiga kontaktytor. Men du vet en sak, att det finns någon slags spänning där.
Ponera att ingångsteget är trasigt så att det levererar en DC vilket borde resultera i att Softclipping lyser hela tiden, då det borde uppfattas som en väldigt distorderat signal just hela tiden.
(Bara en möjlighet.)
Om du tittar på högtalarmembranen när du slår på enheten, rör de sig ut/in och stannar i det läget? Eller händer det ingenting med dem?
Eller så är det som JimmyAndersson är inne på, ett skydd som har gått in o brutit. Men, då borde du heller inte ha spänning i hörlursuttaget.
-
Såja, lite uppdatering, lampan till Soft Clipping lyser inte längre, bara om man ställer in Soft Clipping bak.. Nu börjar det här felet bli välans mysko, jag har kollat och det finns spänning över alla säkringar, hittade 7 st. Så ström är det i skiten, aja. Vet inte vad jag ska göra nu, och något kopplingsschema hittar man inte heller.. Är det värt 500 spänn eller något sånt att lämna in den? Vad kan den vara värd?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
ow: Jo, men sedan låter det annorlunda i lurar/högtalare om det är en kondensator eller transistor som är trasig, jämfört med om det är spänningsmatningen eller någon form av skyddskrets som inte fungerar som det ska. Det var alltså inte själva "spraket" jag tänkte på när jag tipsade om att lyssna i lurar/högtalare...Att det sprakar i hörlurarna när du kopplar in dem behöver inte alls betyda att något funkar överhuvudtaget, utan snarare att det är lite skitiga kontaktytor. Men du vet en sak, att det finns någon slags spänning där.
Gummiankan: Det brukar i genomsnitt kosta ca 5-700kr/timman att få något lagat hos en reparatör. Det varierar förstås, men det det brukar hamna där ungefär. En NAD-förstärkare kan ju vara värd det priset...

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Lite off-topic, men mrOh's inlägg påminnde mig:
En kompis till en kompis lånade en förstärkare av mig.
Han lyckades på något sätt koppla ihop AUX-ingången på min stärkare med högtalarutgången på hans. Som om inte det var nog kopplade han sin AUX-ingång till min stärkares högtalarutgångar.
Fick tillbaka förstärkaren. Öppnade. Det var ett svart hål i kretskortet där en IC-krets hade varit!!
En kompis till en kompis lånade en förstärkare av mig.
Han lyckades på något sätt koppla ihop AUX-ingången på min stärkare med högtalarutgången på hans. Som om inte det var nog kopplade han sin AUX-ingång till min stärkares högtalarutgångar.
Fick tillbaka förstärkaren. Öppnade. Det var ett svart hål i kretskortet där en IC-krets hade varit!!

hehe den kopplingen påminner mig om när en ganska "hög" ljustekniker installerade lite högtalare i en verkstad/lager för att man skulle kunna få lyssna på liter radio och musik, det mest otroliga var att det fungerade
(lite iaf), ut från slutsteget gick genom mixern vidare ut till olika högtalarna och en massa annat tokigt, Helt otroligt att det funkade.
(lite iaf), ut från slutsteget gick genom mixern vidare ut till olika högtalarna och en massa annat tokigt, Helt otroligt att det funkade.
Å herregud.. haha.. det första jag undrar över (som du inte kan svara på iofs) är hur han lyckades över huvudtaget?Han lyckades på något sätt koppla ihop AUX-ingången på min stärkare med högtalarutgången på hans. Som om inte det var nog kopplade han sin AUX-ingång till min stärkares högtalarutgångar.
Och nummer två var kopplade han in högtalarna?

oså undrar jag lite över vad han trodde skulle hända.. menar.. kopplat som lite runt runt det där..
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt: