Och en fråga till, om ajg nu inte skulle kunna fixa den, vad skulle det kosta att lämna in den ungefär? och skulle det vara värt priset?
Tack och hej //Adam
ps. första posten...

Okej, jag har aldrig sett förstärkaren innan så jag vet inte alls hur bra den är, är det lönt att lägga ut 500 spänn på den? vad kan en sådan vara värd och hur mycket kan det kosta satt köpa en ny som motsvarar den här? Vart kan man hitta kopplingsschema och (ja, jag vet.. massor av frågor, men jag är rätt grön på det härbengt-re skrev:Att lämna in den beror helt på vem du hittar som gör jobbet. En duktig och ärlig kille gör det för en 500 spänn om du har tur och det är ett lätt fel. Men inte alls omöjligt att laga själv heller.
Försök hitta kopplingsschema på stärkaren och börja sedan jaga spänningar först, skyddskretsar sen och efter det signalvägar. Diskreta förstärkare går alltid att laga - frågan är bara hur lång tid det tar.
mm, jag är också inne på det spåret, tog bort locket innan och kollade, ser inget som ser ut och ha brunnit, tyvärr så är digitalkameran utlånad (nu när man äntligen behöver den....Tekko skrev:Du kan ju om möjligt lyfta på locket och ta några bilder, även titta efter brunna komponenter/säkringar.
Men som sagt tidigare, leta fram schema till den först.
Jahapp, där har vi felet! Var själv lite inne på det innanJimmyAndersson skrev:Några frågor från en "ljud-galning":![]()
Är det *helt* tyst när du kopplar in lurar eller högtalare? Eller brummar/susar det? (Testa att öka volymen mer och mer och lyssna. Testa att stänga av/på förstärkaren och lyssna om det knäpper till i högtalare/lurar.)
NAD-förstärkare brukar ha ett skydd som stänger av ljudet om den blir överbelastad och/eller för varm. Kanske detta har gått sönder? Annars kan du kika om någon stor kondensator ser konstig ut eller har läckt.
edit: Eftersom "Soft-clipping" lyser hela tiden så är skyddskretsen på hela tiden. Tyvärr vet jag inte var den sitter i den förstärkaren, men du kanske kunde följa "Soft-clipping"-lysdiodens sladdar för en ledtråd....
Kollade där, hittade lite teknisk data i ett pdf-dokument, http://207.228.230.231/info/NAD_306.pdfJimmyAndersson skrev:Jag har försökt hitta en manual på nätet utan framgång.
Hittade däremot NAD's hemsida:
http://www.nadelectronics.com
Kanske finns något där? (Än så länge har jag inte hittat något om '306' på den sajten.)