Ny inom CNC - inför köpet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: Ny inom CNC - inför köpet

Inlägg av Cano »

"Step per" betyder step per unit där man anger hur många pulser man ska skicka till drivsteget för att axeln ska röra sig en viss längd.
400 i Step per skulle kunna betyda att du kör 10 microstep med motor direktkopplat till en kulskruv med 5mm stigning.
H.O

Inlägg av H.O »

Step pulse och Dir Pulse tror jag det står, eller?
Inställningen Step pulse är hur lång tid steg-pulsen är "aktiv". Eller rättare sagt hur mycket längre än "så kort som möjligt" den ska vara, 0 funkar med de flesta drivare men inte alla. Dir Pulse är hur lång tid i förväg som riktningssignalen sätts innan den första steg-pulsen kommer i samband med reversering av axeln.

Att ditt problem med att maskinen går ojämt i en riktning men inte i den andra skulle ha något med antalet steg per mm att göra tror jag inte på. Anledningen att ändra från 400 till 320 steg/enhet känns mer som att drivstegen står på 1/8-steg istället för 1/10-steg.

Det finns rätt omfattande dokumentation, i form av manualer, konfigureringsguider, videotutorials etc. Du bör ögna igenom åtminstånde konfgureringsguiden till att börja med, den tar upp det mesta som du behöver veta och en del som kanske inte behöver veta nu men som kommer finnas i bakhuvudet tills den dag du behöver.
archen

Inlägg av archen »

Hej igen!

Nu har jag varit hem och testat lite.. Lite pinsamt men jag missade att sätta i 5vdc usb kabeln till kontrollboxen och efter de går den lika fint åt båda håll.. men problemet kvarstår dock med att motorerna stallar ibland.

Nu känns de helt omotiverat dessutom.. låter skitfint när man kör fram och tillbaka och sen helt plötsligt från ingenstans tvärnitar dom o de låter illa! Börjar nästan mer kännas som ett elfel? Kan motorerna låta illa och tvärnita pga nå elfel? Misstänker kablarna.

Vad tror ni? Den stallar dock mer sällan nu än tidigare men när jag testar att nolla X,Y och Z på en punkt och sen åker iväg med den en bit och trycker på go to Zero.. då stallar den jämt!

Ideer?

/Anders
wapper

Inlägg av wapper »

Du har sannolikt ställt in för hög snabbmatning. Ta fram manualerna igen och lusläs, där står det hur du skall trimma din maskin.
archen

Inlägg av archen »

Hej igen!

En liten video på vad som händer:

Hjälper inte att sänka hastigheten heller.

Edit:
Testade o montera bort motorn o köra den obelastad och den stallar till och med då?
Film:

Antar motorn stallar eller är de nå annat?

Hälsningar,
Anders
H.O

Inlägg av H.O »

Är det fortfarande bara i EN riktning den stallar eller är det likvärdigt i båda? Om det bara är i EN riktning KAN det vara så att du har en "svag" riktningssignal så att drivaren tolkar den som hög ibland och låg ibland vilket får motorn att stalla när den plötsligt försöker byta håll.

Om det är likvärdigt i båda riktningarna så skulle jag tippa på att du har accelerationen ställd för högt, prova att halvera den och se vad som händer.

Sen kan det såklart vara datorn som ställer till det. Du kanske inte har så stabil pulsfrekvens som behövs, vad får du för resultat när du kör drivertest?
archen

Inlägg av archen »

Nej efter att jag satte i 5vdc kabeln till styrkortet så går den fint åt båda hållen och den kan stalla i princip när som helst. Har provat ändra accelerationen utan resultat.. haft den nere på 50 till o med men de hjälper inte heller.

Ska kolla på drivertest så återkommer jag med resultat

edit:
Vissa gånger jag startar testet så står de Pulsing to fast och vissa gånger får jag system excellent?
http://db.tt/sMqGM6mX (provade klicka mig runt på Hz för att se om de gjorde nån skillnad och därav 45Hz är i klickat, fick även samma vid 25hz)

http://db.tt/rHt6LXU3

Hälsningar,
Anders
Senast redigerad av archen 3 september 2012, 18:22:38, redigerad totalt 2 gånger.
boris

Inlägg av boris »

Jag har läst någonstans på nätet att sådana maskiner har usla kablar och/eller kontakterna som sitter
på stegmotorerna. Kan det vara en orsak varför motorer stallar?
archen

Inlägg av archen »

Hej Boris,

Jag var inne på att det var mekaniken som krånglade men nu känns de mer eller mindre 100% att det är något elektriskt som krånglar.. är ju visserligen helt ny på CNC så kan ju va ute o cykla men de är min spontana känsla.

Har varit inne på kablaget. Ingenting är ju skärmat men tycker inte de borde störa så mycket eftersom jag inte ens kör spindeln vid mina tester?

Ville inte riva ner allt på en gång.. ska byta till g540 men tänkte den nuvarande elektroniken skulle få funka i ett par månader iaf.

Måste bara få ge er alla en eloge på forumet! Hållit på med mycket olika hobbys och forum men har aldrig blivit så bra bemött och hjälpt som av er. Skit kul som ny CNC ägare att känna erat stöd o hjälp. Ta åt er av detta! :-)

Hälsningar,
Anders
boris

Inlägg av boris »

Ett bra verktyg för att undersöka problemet lite mer kan vara linuxCNC 'Live CD'. Du behöver inte installera
något på din dator utan det räcker med att bara köra från CD-n.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

archen skrev:Hej Boris,

Jag var inne på att det var mekaniken som krånglade men nu känns de mer eller mindre 100% att det är något elektriskt som krånglar.. är ju visserligen helt ny på CNC så kan ju va ute o cykla men de är min spontana känsla.

Har varit inne på kablaget. Ingenting är ju skärmat men tycker inte de borde störa så mycket eftersom jag inte ens kör spindeln vid mina tester?

Ville inte riva ner allt på en gång.. ska byta till g540 men tänkte den nuvarande elektroniken skulle få funka i ett par månader iaf.

Måste bara få ge er alla en eloge på forumet! Hållit på med mycket olika hobbys och forum men har aldrig blivit så bra bemött och hjälpt som av er. Skit kul som ny CNC ägare att känna erat stöd o hjälp. Ta åt er av detta! :-)

Hälsningar,
Anders
Har du provat att byta plats på X o Y kabeln?
Är felet kvar, så kan du prova att byta plats på motorerna.
H.O

Inlägg av H.O »

Att du får Pulsing Too Fast när Drivertest startar eller när du ändrar frekvens är inte så farligt - bara den automatiskt "justerar in sig" efter ett några sekunder. Jag måste säga att den grafen du har i 45kHz-läget är en av de renaste jag sett så om den är "fin" under hela drivertest-testet så ligger antagligen inte problemet i ostabil pulsning.

Om motorn inte fungerar riktigt även när den inte är mekanisk kopplad till maskinen så är naturligtvis inte problemet mekaniskt, i alla fall inte enbart. Finns det någon information om vad det är för prylar i den där maskinen, vad är det för motorer och drivsteg, vilken spänning matas drivstegen med, finns det kopplingsschema?

Jag tror inte Boris syftar på störningar utan mer att kvaliten på kablaget och arbetet med att ansluta det är så dåligt att det kan förekomma intermittenta problem i form av glapp-kontakt etc. Glapp i en motorkabel kan utan vidare orsaka sådana problem och om det ÄR det så har du tur att inte drivstegen har gått sönder. De brukar INTE gilla glapp i motorlindningen. Om du har möjlighet kan du ju ansluta en motor direkt till ett drivsteg, utan eventuella kontaktdon och kablar i mellan, och se om det blir någon skillnad.

Det kan ju vara värt att lägga en halvtimma på att åtminstånde gå igenom allt det elektriska och kolla så plintar är ordentligt dragna, att ledaren är skalad innan den kläms i plinten, leta efter dåliga lödningar osv.

EDIT: Jag fick intrycket ett det är samma problem på alla axlarna. Är det bara på EN specifik axel? I så fall är det ju en bra ide att börja skifta runt prylar som drh föreslår!
archen

Inlägg av archen »

boris skrev:Ett bra verktyg för att undersöka problemet lite mer kan vara linuxCNC 'Live CD'. Du behöver inte installera
något på din dator utan det räcker med att bara köra från CD-n.
Ska kolla på de under morgondagen.. snart dags för nattjobb!

DRH: Blir inte allt bakvänt då? så när jag kör Y så rör sig X? Flytta runt motorerna ska jag testa! Har aldrig haft problemet på Z. Dock uppstår samma problem både på X & Y.

Tror jag får göra en genomgång av kablage. Kan man mäta sig fram om de är god kontakt?

På drivstegen står de YOOCNC. Matningen ska vara 24V och motorerna heter YOC/57BYGH-76 1,8 grader 3A

Problemet är alltså med X & Y axeln.. Z har aldrig gjort så.

Edit: Provkört lite mer.. testar 35kHz kernel speed nu och under diagnosfältet i Mach3 så står de Pulse frequency. Den ligger stabilt på 35001 o maskinen går hur bra som helst.. Sen samtidigt som motorn tvärnitar så sjunker frekvensen till 33400-33800 Hz.. Vet inte om den sjunkar till de pga att motorn stallar eller om de är de som gör att motorn stallar? Någon mer erfaren kanske har nån ide?

Edit2:
Nu börjar ännu mer konstiga saker hända.. nu börjar X röra sig konstigt.. när jag joggar med piltangenterna och kör både Y & X samtidigt går båda som dom ska men ibland när jag stannar o kör bara X så är de ett annat ljud ifrån motorn och X går åt fel håll och ibland låter de som motorn försöker köra åt båda hållen samtidigt.

Detta måste väl va nå knas med drivkorten eller vad tror ni?

/Anders
boris

Inlägg av boris »

Din drivare verkar vara baserat på TB6560-kretsen.

Jag har själv testat en drivare som är baserad på samma krets.

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har du testat att förlänga stegpulslängden? Hade inte nån som kör USB-CNC problem med det till sin Kinamaskin? Att drivarna krävde längre pulser?
Skriv svar