Ny inom CNC - inför köpet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen

Ny inom CNC - inför köpet

Inlägg av archen »

Hej på er!

Mitt namn är Anders, bor i Falun och håller sedan ett par år tillbaka på att bygga en flygsimulator baserad på en boeing 737. Under hela mitt projekt har jag varit sugen på en CNC för lite olika ändamål men framför allt PCB-tillverkning, fräsa olika detaljer i plexiglas och aluminium, göra egna paneler med text osv. Allra mest tillverkning av detaljer i aluminium tror jag och då allt från 2mm upp till 15mm aluminium. Min budget är begränsad till 16.000:- för en komplett CNC router/mill (ej räknat på bits då).

Jag har nästan uteslutande kollat på ebay efter dessa kina maskiner och har fastnat för en modell som heter 6040 (12,700kr).
Arbetsyta på 600x400mm och med en spindel på 800W, komplett med allt som behövs förutom mjukvara vad jag förstår.

Vad tror ni om denna? Är det ett klokt val? Såg modellen även fanns i ett alternativt utförande där spindeln låg på 1500W (ca +3000kr) men är de värt o lägga dom extra pengarna?
Jag resonerar lite så att om jag köper den med 800W spindeln så kommer jag säkert vilja byta ut all elektrik när jag haft den ett tag och då kanske de är onödigt att lägga 3000kr extra vid köptillfället? Kom gärna med era synpunkter för jag är väldigt novis på detta.

Kom gärna med förslag på andra modeller om denna inte är något att ha eller om ni vet något som skulle passa mina ändamål bättre.

En annan fundering jag har är om jag kan köpa ett PCI parallell kort och ansluta kontrollboxen till de eller måste porten sitta på moderkortet? Hade varit fiffigt så slapp man köpa en dator oxå. Tänkte köra Mach3.

Tackar er för er tid!

Hälsningar,
Anders
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: Ny inom CNC - inför köpet

Inlägg av Cano »

Länka gärna till maskinen du funderar på.
PCI parallellkort fungerar utmärkt, iaf dom jag har provat.

EDIT: Välkommen till forumet!
archen

Inlägg av archen »

Hej!

Låter bra! Slipper man köpa ny dator.

Jag har kikat på samma maskin men från två olika säljare, tycker cncbase's ser bättre ut:
http://www.ebay.com/itm/220833978196?ss ... 1438.l2648

Men frågan är om de är någon skillnad på dom förutom bilderna?

Den andra jag kikat på lagerförs i UK så då slipper man tull & moms:
http://www.ebay.com/itm/170748531628?ss ... 1438.l2649

Nackdelen med cncbase's (den första) är att den lagerförs i kina och därför tillkommer moms och tull men dom säger att dom skriver ett lågt värde på paketet för att man ska slippa undan med någon hundralapp. Frågan är om tullen köper de?

Ett plus med cncbase's är att jag tycker den ser bättre ut och att dom valt att integrera vfd i kontrollboxen.

EDIT: Tack så mycket för välkomnandet :)

Hälsningar,
Anders
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Den andra verkar finnas i USA? Så där tillkommer ju även moms och tull då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte tillåtet att falsk deklarera importerade prylar. Så fort det är utanför EU tillkommer moms. Så räkna med att det tillkommer moms och en hanterings avgift. Momsen räknas även på frakten. Om det är någon till vet jag inte, men den är max 2% om det skulle vara något.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Uppges inte korrekta uppgifter vid förtullning är det tullbrott med fängelse i straffskalan. Inte så vidare värst lagligt eller smart. Så räkna på vad det faktiskt kostar i stället, dvs ink moms och tull.
Tullbrott m.m.

8 § Den som, i samband med att en vara förs in till landet, uppsåtligen underlåter att anmäla varan till tullbehandling, lämnar oriktig uppgift vid tullbehandling eller underlåter att lämna föreskriven uppgift vid tullbehandling och därigenom ger upphov till fara för att tull, annan skatt eller avgift undandras det allmänna, döms för tullbrott till böter eller fängelse i högst två år.

10 § Om ett brott som avses i 8 § är att anse som grovt, döms för grovt tullbrott till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Vid bedömningen av om brottet är grovt skall det särskilt beaktas om gärningen rört mycket betydande belopp, om gärningsmannen använt falska handlingar eller vilseledande bokföring,
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20001225.htm

Trådkapning:
Jag vill också ha en fräs! Hur bökigt är det att komma igång? Min datorvana borde nog kunna klassas som normal eller en bit däröver.
archen

Inlägg av archen »

frallzor: Dom lagerför den i australien, england och usa. Skickas från england om man beställer inom EU så därför slipper man tull & moms.

Då får de bli att köpa den från England för att slippa extra kostnader och krångel. Vad tror ni om själva maskinen?

Hälsningar,
Anders
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Köper du från Kina lär du inte missa vare sej moms eller tull på en sådan dyr grej.
Supporten + reservdelar från Kina, -som vanligt tveksam.

Mitt förslag, köp från England, ställ lite frågor innan du köper!
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Jag har en så kallad 6040 fräs med en vattenkyld 3fas på 800W med frekvensare till och det är fullt tillräckligt för den maskinen. Att köpa en större motor är i mina ögon överflödigt då man inte kan utnyttja den högre effekten då den övriga maskinen inte klarar av det.

Visst är det lite småpill med maskinen men den ska gå "Out of the box" så att säga, det enda jag gjort på min maskin var att byta kabeln till spindelmotorn mot en som är skärmad samt att jorda ner maskinen.

Ett nätfilter kan jag även rekommendera till frekvensomriktaren annars så ballar den medföljande kontrollerboxen till stegmotorerna ur. Just nu så kör jag frekvensomriktaren och övrig elektronik på två olika faser.

Jag köpte min från England.
Support och garanti är lika med noll kan man utgå ifrån om det inte är nått katastrofalt fel som går att få på bild, tex fraktskador osv.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Från Tullverket
Internethandel från annat EU-land
Varor som du beställer eller köper inom EU behöver du normalt inte anmäla till oss. Tänk på att det för vissa varor finns krav på införseltillstånd.
Är du företagare kan du behöva tillstånd från andra myndigheter för att ta in vissa varor. Du behöver också ta kontakt med Skatteverket vad gäller momsredovisning. I vissa fall kan du även behöva lämna intrastatredovisning av din varuhandel till Statistiska Centralbyrån, SCB.

Varor som du beställer från ett EU-land räknas i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset. Speditören tar inte ut någon speditionsavgift.
Du betalar alltså Engelsk moms i England om du köper den där.

Swech
archen

Inlägg av archen »

Hej!

Kul med sån respons!

Har bestämt mig för england pga moms o allt de.. Tack för hjälpen med det!

Klarar maskinen att fräsa enklare detaljer i tex 25mm aluminium? Jag har som sagt budget på 16000kr så finns de något vettigare att köpa då?

Köpa svenskt hade ju varit skönast men då verkar man få hosta upp de dubbla eller till och med de trippla?

Hälsningar,
Anders
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det behöver inte bli så dyrt.
Jag har planer på att börja sälja maskiner i storlek 6040 och även 9070
Min 6040 är > 5 år nu och fungerar bra. Det som hänt är att solljus
fått slangarna till vattenkylningen att stelna så dessa har jag bytt.

Den stora delen är transportkostnaderna.
6040 ligger på en fraktvikt på 100kg, Den är gjord i gjutjärn så den är mycket stabil
9070 ligger på 600kg...

Swech
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Min 6040 är gjord i alu. knappt ett år gammal.
Bara två U-balkar i botten som är stål.
Vikt 55kg.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hilit=6040
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Swech:
Vilken modell menar du? Länk?
För även min är gjord i alu och väger runt 60Kg
Användarvisningsbild
Swech