Jag har ingen som helst nytta av en radarvarnare och vet att en riktig radar är väldigt mycket bättre, men det skulle vara kul att prova göra nått som "kanske" fungerar

Då jag är rätt så dålig på analog elektronik så ber jag om lite hjälp och vägledning. Jag har läst lite på nätet och sett att vissa skriver att det är ganska enkelt att göra en sak som känner av radar-signaler.
Jag börjar såhär:
Radar är kortvågiga radiosignaler(elektromagnetiska svängningar?) och marin radar är oftast 8-12 Ghz (våglängd 3,74 cm till 2,5 cm)
Jag har en sändare för RC-bilar som är på 2,4 Ghz, kan jag börja med att försöka göra något som reagerar på signalerna från den? Våglängden borde vara ca 12,49 cm för den. Antennen på mottagaren är 3,1 cm, vilket jag antar inte är en slump, 12,49/3,1 är väldigt nära 4 alltså är antennen en 1/4 våglängd. Alla pinnar/trådar av magnetiskt material som är 3,1 cm borde väll då reagera på signalen?
Hur kan jag få det till en användbar signal på ett smidigt sätt? Behöver bara "känna att det finns" en signal.
Kan man känna "styrkan" på signalen och går det att känna av 8-12 Ghz i samma "antenn"?