Bygga en radarvarnare för sjön?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Bygga en radarvarnare för sjön?

Inlägg av Glattnos »

Jag fick för mig att det skulle gå att bygga något som kan känna av radarsignaler. För att använda på sjön, inte för fartkameror och sådant som de flesta verkar tänka på och argumentera för/emot när de hör "radarvarnare"

Jag har ingen som helst nytta av en radarvarnare och vet att en riktig radar är väldigt mycket bättre, men det skulle vara kul att prova göra nått som "kanske" fungerar :)

Då jag är rätt så dålig på analog elektronik så ber jag om lite hjälp och vägledning. Jag har läst lite på nätet och sett att vissa skriver att det är ganska enkelt att göra en sak som känner av radar-signaler.

Jag börjar såhär:
Radar är kortvågiga radiosignaler(elektromagnetiska svängningar?) och marin radar är oftast 8-12 Ghz (våglängd 3,74 cm till 2,5 cm)
Jag har en sändare för RC-bilar som är på 2,4 Ghz, kan jag börja med att försöka göra något som reagerar på signalerna från den? Våglängden borde vara ca 12,49 cm för den. Antennen på mottagaren är 3,1 cm, vilket jag antar inte är en slump, 12,49/3,1 är väldigt nära 4 alltså är antennen en 1/4 våglängd. Alla pinnar/trådar av magnetiskt material som är 3,1 cm borde väll då reagera på signalen?
Hur kan jag få det till en användbar signal på ett smidigt sätt? Behöver bara "känna att det finns" en signal.

Kan man känna "styrkan" på signalen och går det att känna av 8-12 Ghz i samma "antenn"?
blueint
Kontakt:

Re: Bygga en radarvarnare för sjön?

Inlägg av blueint »

LNB för satellit-TV jobbar på de frekvenserna..
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Kan det vara möjligt att använda en LNB-huvud alltså? Finns väl förstärkare för det med, men är det inte risk för att man får signal överallt där det går att få in satellit-TV då? Är inte det ganska "överallt", även på sjön?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fanns inte det med som bygge i 501an?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En LNB har ingen aning om var signalen kommer från. Lika lite som din pryl kommer att ha. En LNB kan nog vara en bra bas för bygget, det är inte lätt att bygga för de frekvenserna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med två LNB:er kanske man kan skapa en "phased array antenna" ..?

Med tre st LNB kanske man kan skapa en mottagare som använder multilateration för att bestämma position?

Allt förutsatt att radarfrekvensen är inom området 10.70 - 12.75 GHz som en vanligt förekommande LNB klarar. Kanske man kan modifiera lokaloscillatorn till andra frekvenser?

Vad kan det bli för polarisation? :humm:
ds77

Inlägg av ds77 »

Andli, vet inte om det fanns med i 501:an men det fanns i alla fall med i en AoE. Jag tror tom jag har det numret liggandes, någonstans... Har för mig att de använde en 1N21 eller liknande som detektor.

Blueint, de har vanligen en skruv för frekvensinställning och sedan går det att slipa lite på DRO-pucken också för att ändra frekvensen.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Alltså, den ska inte veta varifrån radarsignalen kommer, den ska känna av "om det finns" en signal. Det är ett sätt för ensamseglare i små båtar på stora oceaner att kunna sova en stund. Kommer ett stort lastfartyg så minskar risken för kollision om deras radar är påslagen. Det är ett litet sätt av "jättemånga" att göra det hela lite mindre farligt, ingen garanti för någonting.

Jag ska inte segla över någon ocean men det vore kul och se om det går att få till :)

Jasså? AoE, är det en tidning? Den artikeln skulle jag villja ha om någon har den.
Jag läste nånstans att andra hade byggt just detta med antingen en diod eller en kondensator som "uppfångare" men jag har ingen aning om hur man ska koppla. Blir det "brus" eller nått i tex en diod om den har 1/4 våglängd?
ds77

Inlägg av ds77 »

Minns jag inte fel så var det det detektorn i Allt om elektronik(svensk version av elektor) gjorde, kände av signaler utan riktning. Det kan vara ganska kraftiga pulser och är man så nära att man behöver fundera på att hålla utkik så behövs inte så jätteavancerade saker.

Jag letar igenom lite gamla tidningar imorgon och ser om jag hittar artikeln.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

ds77: Vore kanon! Jag sökte lite och hittade denna sida: http://www.kennethshem.se/Aoereg/AoeRadio.htm Enligt den så är det troligtvis AoE nr 5 -91 "Radarvarnare för båtar" låter ju ruskigt rätt :D

Men det är just att få tag i den artikeln :humm: Hoppas någon har den!
ds77

Inlägg av ds77 »

Stämmer bra det, jag hittade den i arkivet.

Det svåra blir att hitta lämplig diod(1N23) och hållare, resten av kretsen är inte så komplicerad.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Kanon! :)

Dioder finns på eBay, verkar dock finnas olika varianter av dom. Spelar det någon roll tro? 1N23B verkar vara billigast $15.80 för 4 st
Även hållare finns på eBay så det blir till att beställa
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här är ett populärt exempel på modifierat LNB: http://www.adafruit.com/blog/2010/12/08 ... y-scanner/
plutt

Inlägg av plutt »

Hej.

Verkar vara ett roligt projekt.
Jag har 2st 1N23CR och 2st. 1N416E.
Helt nya naturligtvis.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Det tycks vara en UHF-transistor med i AoE-kopplingen. Den heter BFY90 och var förhållandevis dyr. Om man söker på "UHF transistor" på eBay får man upp massor av billiga transistorer. Bara 5 säljare av BFY90.
Är det någon gammal transistor som går att ersätta med en modernare som är billigare?

Svårt att svara på utan att veta hur den är kopplad förstås. Men det är väll brott mot något antar jag om jag postar en bild på kopplings-schemat?
Skriv svar