Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det är bara att söka på vad en oljeavskiljare är för något. Mer än så har de inte. I praktiken är det ett överdimensionerat vattenlås. Sådant som flyter på vattnet blir kvar. Antagligen det mesta som sjunker också. Men det som är löst i vattnet följer med ut i det vanliga avloppet.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Många bemannade bensinstationer har miljöbodar där man kan lämna in kemikalier av olika slag, oftast får man dock också lämna emballaget. På samma sätt funkar det på många återvinningsstationer, vet dock att tippen i HBG en gång i tiden hade en tratt man kunde hälla ner sina kemikalier i.Mizzarrogh skrev:Borde inte macken ha någon annan form av kapacitet för sådanthär annars tycker man, jag menar, han kan ju knappast vara den förste eller ende som vill destruera gammal kylarglykol där menar jag.
Problemet med många av dessa ställe är att de inte tar emot 250 liter från en och samma privatperson, sannolikt för att slippa att företag försöker utnyttja att det är gratis...
Om man råkar ha ett lantbruk försäkrat i Länsförsäkringar kom de i alla fall tidigare och hämta farligt gods gratis, de tog dock också med sig emballaget...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22515
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
danei, Ja, jag vet hur en oljeavskiljare fungerar.
---
Men om man känner folk kanske man kan redovisa vad det är man håller på med och måhända ta med en fikalängd så löser det sig kanske.
Går säkert att hitta tex någon trasig plast tunna eller liknande som skall kasseras hos något företag som tillverkar halvfabrikat för livsmedel eller hanterar kemikalier i storpack om man frågar runt litet om man önskar behålla emballaget. Vet vi sökte hela emballagetankar förut, vissa ingår i pantsystem, men andra kasseras och återvinns direkt, de senare kan man säkert få ett som är defekt om man frågar litet snällt, har för mig de är 16, 380 och 1000 liter i standard. De som inte innehållit alltför giftiga kemikalier (brukar stå på märkningen vilka man skall undvika att befatta sig med...) är prisvärda om man vill kunna lagra mycket, de som innehållit ofarliga kemikalier fungerar för färskvatten om man tvättar den ordentligt invändigt (dock är det som sagt pantsystem med några hundralappar på emballagetankarna i retursystemen men det får man ju tillbaka om man vill lösa in den sedan, för det mesta skrotas de efter inlösen ungeffär som läskburkar i jätteformat).
---
Men om man känner folk kanske man kan redovisa vad det är man håller på med och måhända ta med en fikalängd så löser det sig kanske.

Går säkert att hitta tex någon trasig plast tunna eller liknande som skall kasseras hos något företag som tillverkar halvfabrikat för livsmedel eller hanterar kemikalier i storpack om man frågar runt litet om man önskar behålla emballaget. Vet vi sökte hela emballagetankar förut, vissa ingår i pantsystem, men andra kasseras och återvinns direkt, de senare kan man säkert få ett som är defekt om man frågar litet snällt, har för mig de är 16, 380 och 1000 liter i standard. De som inte innehållit alltför giftiga kemikalier (brukar stå på märkningen vilka man skall undvika att befatta sig med...) är prisvärda om man vill kunna lagra mycket, de som innehållit ofarliga kemikalier fungerar för färskvatten om man tvättar den ordentligt invändigt (dock är det som sagt pantsystem med några hundralappar på emballagetankarna i retursystemen men det får man ju tillbaka om man vill lösa in den sedan, för det mesta skrotas de efter inlösen ungeffär som läskburkar i jätteformat).
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 10 juli 2011, 19:51:10
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Mycket kul läsning då jag fått för mig att jag vill skaffa husbåt, hur det blir med det får vi se..
Lite nyfikna frågor gällande det ekonomiska
Hur mycket räknar du med att din total renovering kommer gå på?
Är det svårt att få tag på kajplats för en sådär "liten" båt och vad kostar det per månad?
Lycka till för övrigt, jag måste kika på den nästa gång jag går förbi långholmen!
Lite nyfikna frågor gällande det ekonomiska
Hur mycket räknar du med att din total renovering kommer gå på?
Är det svårt att få tag på kajplats för en sådär "liten" båt och vad kostar det per månad?
Lycka till för övrigt, jag måste kika på den nästa gång jag går förbi långholmen!

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag räknar med minst tre mille för att bygga färdigt båten. Kajplats är jävligt knepigt, helt klart underlättar det om man har en båt som är snygg och klassisk. Kajhyra kostar lite olika, men man får räkna med ett antal tusenlappar per månad på en så här stor båt.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nån som har tips på bra färg att måla motorn med? När man ändå har den isär är det lika bra att måla delarna.
Färgkoden måste jag också ta reda på då det verkar som att Caterpillar använder flera olika gula färger.
http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedi ... aterpillar
http://www.industrialtouchup.com/caterpillar.aspx
Färgkoden måste jag också ta reda på då det verkar som att Caterpillar använder flera olika gula färger.
http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedi ... aterpillar
http://www.industrialtouchup.com/caterpillar.aspx
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Svårt att se på skärmen, men den färgen verkar MYCKET mörkare än vad motorn är i verkligheten.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det finns väl 2 alternativ. Kör med 2k lastbils/bilfärg eller gå till en ÅF för CP och köp en burk penselvänlig färg och dra på. (Den går spruta med) Den siste är då 1k men räcker gott och väl.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22515
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Kajplats för större båtar är *mycket* avhängigt var i landet man önskar befinna sig, häruppe kostar det per år ofta mindre än det gör per månad nere i stockholm...pyamastomaten skrev:Mycket kul läsning då jag fått för mig att jag vill skaffa husbåt, hur det blir med det får vi se..
Lite nyfikna frågor gällande det ekonomiska
Hur mycket räknar du med att din total renovering kommer gå på?
Är det svårt att få tag på kajplats för en sådär "liten" båt och vad kostar det per månad?
Lycka till för övrigt, jag måste kika på den nästa gång jag går förbi långholmen!
Löpande kostnader bör man nog kalkylera till en frist på i allafall 6-7k/månad enkom för löpande underhåll och sådant om man skall se realistiskt på saken. Men även detta är ganska beroende på var man befinner sig, längre söderöver=stigande salthalt osv= tätare underhåll=ökade kostnader. Här uppe räcker det man slipdrar kanske var 5-10 år, nere vid västkusten behöver man slipdra nästan vart annat år, var tredje år. Räkna med åtminstone minst 30-40 k för samtliga kostnader (slipdragnings avgifter, dygnshyra på slip under ett par veckor (man måste räkna in torktid osv i detta), blästring, lagning, målning, zinkanodbyten etc (nåtning, översyn av drev, spik och annat slipper man ju dock på ett stålskepp men i gengäld måste dessa som regel målas till förebannelse! rent ut sagt även på insidan...)) om man kan göra merparten av jobbet själv med målning och annat, utslaget sedan över denna period, sedan tillkommer alla löpande småutgifter, samt hamnavgifter, mm utanpå detta.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag tog till slut tag i att koppla in isolertransformatorn som jag köpt. Trafon diskuterades i denna tråden då jag inte var säker på om märkningen betydde att det var huvud- eller fasspänningen som var 230 V på sekundären. Det visade sig att det var huvudspänningen
. Så nu står man med en norsk transformator för några tusingar. Nån som vill köpa?
Håller på å pular lite med motorn och har noterat att det inte finns någon "Precleaner" (förluftfilter?) på luftburken. Brukar man ha det på fartyg eller skiter man i det och tar in luften genom ett rör? I "parts book" till motorn finns både en "Air Precleaner" och alternativet "Air Cleaner Cap" vilket ju indikerar att precleanern kanske inte är nödvändig...
Edit: Ändrade fasspänning till huvudspänning...

Håller på å pular lite med motorn och har noterat att det inte finns någon "Precleaner" (förluftfilter?) på luftburken. Brukar man ha det på fartyg eller skiter man i det och tar in luften genom ett rör? I "parts book" till motorn finns både en "Air Precleaner" och alternativet "Air Cleaner Cap" vilket ju indikerar att precleanern kanske inte är nödvändig...
Edit: Ändrade fasspänning till huvudspänning...
Senast redigerad av gunne 4 september 2012, 12:51:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det är vanligt att köra utan filter till sjöss, är du på en dammig grusväg o far har du värre problem än damm i motorn 

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Ok, misstänkte det då motorn i övrigt är komplett...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Om det är 230V fasspänning är det väl precis som det ska.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag hade såklart skrivit fel (men rättat nu) och menade huvudspänningen. Nu när botten är målad och fin så vill jag ju gärna ha isolertrafon så jag inte äter upp båten i onödan. Dock är det ju svindyrt att köpa en sån här ny, så man vill gärna hitta en begagnad.
Går det att lämna in den någonstans för omlindning? Någon här som har möjlighet att linda om? Eller tips på var man kan leta efter en lämplig isolertrafo?
Går det att lämna in den någonstans för omlindning? Någon här som har möjlighet att linda om? Eller tips på var man kan leta efter en lämplig isolertrafo?