Sugen på att bygga en Stirlingmotor
Re: Sugen på att bygga en Stirlingmotor
Eller speglar som bränner den varma sidan samt jordslinga som kyler kallsidan 

Har velat bygga en stirlingmotor i minst 20 år nu
..nån gång ska man nog komma till skott också.
Men att faktiskt försäöka använda den till nåt vettigt är nog svårt, det förutsätter ju i princip att man ha ren stor gratis temperaturskillnad, själv vill jag mer ha en som man kan driva med ett värmeljus eller nåt i bokhyllan.
Det har sålt materialsatser på tradera som man färdigställer med svarv och fräs, men dom har varit ganska dyra.. jag tänkte nog bygga från scratch, roligare då med.

Men att faktiskt försäöka använda den till nåt vettigt är nog svårt, det förutsätter ju i princip att man ha ren stor gratis temperaturskillnad, själv vill jag mer ha en som man kan driva med ett värmeljus eller nåt i bokhyllan.
Det har sålt materialsatser på tradera som man färdigställer med svarv och fräs, men dom har varit ganska dyra.. jag tänkte nog bygga från scratch, roligare då med.
Det är ganska vanligt att kolvmotorer måste knuffas igång.Icecap skrev:En nackdel är att de sällan startat själva, alla jag har sett måste ha en knuff för att komma igång. Solpanel ger ström när de belysas, även utan knuff.
Än idag får man knuffa igång förbränningsmotorer, fast man gör det med elmotor, längesen man använde vev.
Helt klart sant och det är en sak som talar mot en stirlingmotor i solkraftshänseende kontra solpanel.
Men jag tycker också att en stirlingmotor är trevlig och jag har haft funderingar på att skapa ett energisystem till ett hus som uteslutande är beroende av solpaneler och pellets. All insamlat energi insamlas i en ackumulatortank som värme samt i en ackumulatorbank i herrstorlek. Då kan man kapa inkommande el-ledning och släppa undan fasta nätavgifter osv.
Pelletsen står för uppvärmningen av stirlingmotorn och "kylan" till samma står ackumulatortanken för. Självklart blir det en viss förlust under sommaren där man behöver el men inte värme förutom varmvatten (VV) men det kan vara värd att räkna på det hela, man kan få en ganska bra effektivitet på hela systemet - men det blir en dryg investering och mycket kollande(övervakning/mekande då det inte finns färdiga moduler att köpa.
Men jag tycker också att en stirlingmotor är trevlig och jag har haft funderingar på att skapa ett energisystem till ett hus som uteslutande är beroende av solpaneler och pellets. All insamlat energi insamlas i en ackumulatortank som värme samt i en ackumulatorbank i herrstorlek. Då kan man kapa inkommande el-ledning och släppa undan fasta nätavgifter osv.
Pelletsen står för uppvärmningen av stirlingmotorn och "kylan" till samma står ackumulatortanken för. Självklart blir det en viss förlust under sommaren där man behöver el men inte värme förutom varmvatten (VV) men det kan vara värd att räkna på det hela, man kan få en ganska bra effektivitet på hela systemet - men det blir en dryg investering och mycket kollande(övervakning/mekande då det inte finns färdiga moduler att köpa.
Kör ström genom generatorn för att kicka igång sterlingmotorn. Svårare än så behöver det inte vara...
Hel sant - men det kräver en del mer än att bara smälla upp en solpanel...
Sedan kan en stirlingmotor ha fördelar som inte solpaneler har så jag dissar inte stirlingmotorn, jag vill bara påstå att rätt val ska göras, beroende på vad man vill uppnå.
Sedan kan en stirlingmotor ha fördelar som inte solpaneler har så jag dissar inte stirlingmotorn, jag vill bara påstå att rätt val ska göras, beroende på vad man vill uppnå.
Tror solpaneler har en effektivitet som är rätt svårslagen över mekaniska konkurrenter.
Hur pass effektiv är en bra sterlingmotor? 1 grad temp-skillnad hur många watt blir det?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Effektivitetens övre gräns är, precis som för alla andra värmemaskiner, effektiviteten för Carnotcykeln, d.v.s. 1-(T_kall/T_varm) där T_kall och T_varm är den kalla och varma reservoarens absoluta temperaturer. Detta gäller förstås för en ideal, reversibel maskin och är långt från vad man kan uppnå för en praktisk maskin.
Världsrekordet för omvandling av sol till el m.h.a Stirling verkar vara drygt 30% verkningsgrad.
https://share.sandia.gov/news/resources ... rgrid.html
Det är väl ungefär dubbelt så bra som en vanlig solpanel. Men om man jämför världsrekord mot världsrekord verkar solpanelerna också ligga på drygt 30%, om man tror på Semprius.
http://www.earthtechling.com/2012/02/so ... ken-again/
https://share.sandia.gov/news/resources ... rgrid.html
Det är väl ungefär dubbelt så bra som en vanlig solpanel. Men om man jämför världsrekord mot världsrekord verkar solpanelerna också ligga på drygt 30%, om man tror på Semprius.
http://www.earthtechling.com/2012/02/so ... ken-again/
På en bil borde det finnas en hel del energi att plocka ut från avgassystemet. Katalysatorn blir några hundra grader varm och är det -20 ute så borde det bli en hyffsad temperaturskillnad att driva en Stirlingmotor med.
Ändrat: katten till katalysatorn
Ändrat: katten till katalysatorn
Senast redigerad av Neondiod 27 augusti 2012, 23:07:49, redigerad totalt 2 gånger.
Den här sidan hade lite intressanta saker, ecoboy tycker jag såg intressant ut.
haha har 2 hårbollar hemma, de kan ju få arbeta för maten..... Katten blir några hundra grader varm och är det -20 ute så borde det bli en hyffsad temperaturskillnad att driva en Stirlingmotor med.

Kom och tänka på denna artikel i NyTeknik Pellets driver hybridbil, hittade även denna Vedpanna + Stirlingmotor = EL.
/// Marcus
/// Marcus
vid 1 grad temperaturskillnad (mot 20 grader) så får man ut bara 0.03% nyttig energi (exergi) av det genom (ideala) värmemotorn flödande energimängden (resten som går ut på kalla sidan är anergi - oanvändbar energi - spillvärme som inte går att använda till något))
vid 80 graders temperaturskillnad (mot 20 grader) kan man få ut teoretiskt 27.3% användbar energi.
Energi = Exergi + Anergi.
exergi kan omvandlas till anergi medans anergi kan inte på något sätt omvandlas till exergi.
mer om exergi: wikipedia.org/wiki/Exergi
---
vid 80 graders temperaturskillnad (mot 20 grader) kan man få ut teoretiskt 27.3% användbar energi.
Energi = Exergi + Anergi.
exergi kan omvandlas till anergi medans anergi kan inte på något sätt omvandlas till exergi.
mer om exergi: wikipedia.org/wiki/Exergi
---