Hittade kartongen med spillbitarna jag nämnde. Bitarna är ca 0.6 mm tjocka och 78 mm diameter. Vet inte hur många hundra bitar det är i kartongen, men den väger många kilo.
Som sagt jag vet inte vad det är för legering, men det går att ta reda på om det behövs.
EDIT: Materialet är Anhyster DS Imphy/Eklöws (48% Ni + Fe) taget rakt från ritningen. Säger mig inte så mycket....
'
Var kan man köpa transformatorplåt?
Re: Var kan man köpa transformatorplåt?
Det där var ju intressant. Men... med kärna så blir ju magnetfältet starkare (med samma spole) och det bör ju rimligen göra min motor starkare med samma ström, eller...? En linjärmotor är i princip en "utrullad" borstlös motor och en sådan är för det mesta uppbyggd med magneter och spolar på kärnor.bearing skrev:Vad sägs om en järnlös motor? d.v.s sätt magneterna närmare varandra och använd bara kopparspolar som stator. (Magneterna behöver fortfarande järn på baksidan.) Rätt utformad blir den inte sämre än en järnmotor.
Nej den ska bara göra ett snabbt slag, stanna där en stund (typ 2 sekunder) och sedan åka tillbaka igen. Sedan dröjer det länge innan det händer igen.svanted skrev:ska din lilla motor oscillera? om inte, behövs nog inte lameller i spol kärnan.
Det är viktigt med min konstruktion är att den drar lite ström (den är batteridriven) i förhållande till det arbete jag får ut i form av kraft/rörelse. Den behöver inre vara särskilt snabb, om långsamheten inte gör att det går åt mer elektrisk energi förstås.
Åh, jag vill gärna ha, men vi ser var tråden tar vägen först. Kärna eller inte...Andax skrev:Hittade kartongen med spillbitarna jag nämnde.
Ifall utrymmet som tas upp av järnet fylls med många varv grov koppartråd kan man få samma kraft vid samma ström, och förhoppningsvis med samma förluster. Men det krävs en del räknande och simulerande för att hitta det rätta förhållandet mellan luftgap, lindningsvarv, magnettjocklek, o.s.v. Jag vet inte om det är möjligt att få precis lika god prestanda som med en järnkärna, men tror det. Möjligtvis går det att få bättre prestanda, om man hittar rätt förhållanden mellan dimensionerna.weedogt skrev:Det där var ju intressant. Men... med kärna så blir ju magnetfältet starkare (med samma spole) och det bör ju rimligen göra min motor starkare med samma ström, eller...? En linjärmotor är i princip en "utrullad" borstlös motor och en sådan är för det mesta uppbyggd med magneter och spolar på kärnor.
Kanske är det enklare att använda en järnkärna, det är ju beprövat. Järnkärnan behöver, som skrivits, inte vara av något specialstål, och behöver inte vara laminerad, om motorn går sakta. Det är vid snabb rörelse som kärnan blir varm, samt gör att motorn går trögt.
Jag tycker du ska dyka in på din lokala lindarverkstad och fråga lite, de kommer nog kunna ge dig de praktiska bitarna...