Nån som har en Jostykit HF65, till låns [LÖST]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nån som har en Jostykit HF65, till låns

Inlägg av TomasL »

blueint skrev:
ae80 skrev:det är förbjudet att använda HF65 om man inte är licensierad radioamatör. Det går dessutom inte att köpa HF65 som byggsats i Sverige.
Så var det med den byggsatsen.. ;)
Nja, köpte den som byggsats, visserligen i början på 70-talet, troligen från ELFA.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har nog ett JK nätagg-kort liggande NT300 eller vad det hette
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom där småsändarna smällde man ihop av i stort sett med vad som helst - och var man smart så såg man till att räckvidden helst inte räckte över tomtgränsen med kontroll med transistorradio och därmed inte väcka onödig uppmärksamhet. då kunde man också vara ganska säker på att övertonerna från sändaren inte heller var speciellt starka och gick speciellt långt - dock helt säker kunde man dock aldrig bli...

Problemet när många bygger sådan är att de blir effektkåta och vill ha mer uteffekt - då riskerar man också börja störa seriöst om man inte bygger rätt. Själv var jag mest intresserad vid den tiden av att de skulle dra så lite ström som möjligt för att kunna gå länge på ett par torrbatterier - och då blev uteffekten också blygsam.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>och var man smart så såg man till att räckvidden helst inte räckte över tomtgränsen...

hm... min sändare nådde 3 km... :vissla:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag använde en sån för att skicka en handhållens scanner till bildradion , det var ju inte kittet men det är ju samma grund på alla

Den sände ju överallt , hela vägen uppåt 500-600 Mhz med lite hopp.Den hade temperaturdrift,tidsdrift,skakningsdrift,slumpmässigt frekvenshopp - ja alla features :mrgreen:

Men kör den i en spectrumanalysator o kolla hur mycket just denna skvätter om du får möjlighet
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

BLY 87/89 17 W på Birden när det begav sig :)

Kjelle
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Jag köpte min i Fredrikshamn någon gång då det fortfarande var priskrig mellan Stena och Sessan Linjen.
Tyvärr så kunde jag inte hitta den, gick nog hädan eftersom jag lyckades elda upp mitten på spolen med lödkolven. Däremot så har jag en med hemmalindad spole om det skulle vara aktuellt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan kombinera två kort för att få ett helt? :whoho:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Josty Kid skrev:Jag köpte min i Fredrikshamn någon gång då det fortfarande var priskrig mellan Stena och Sessan Linjen.
Tyvärr så kunde jag inte hitta den, gick nog hädan eftersom jag lyckades elda upp mitten på spolen med lödkolven. Däremot så har jag en med hemmalindad spole om det skulle vara aktuellt?
Eftersom du håller till i Götet, kan du ju komma över på nästa möte och ta med den, kolla med VFR, om samåkning, han brukar komma.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag kan ha ett par lite mer påkostade hemmabyggen jag skulle kunna låna ut om du känner för att få lite fler mätvärden?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför inte, skickar adress via PM
Vi har mötet onsdag nästa vecka.
Skriv svar