AVR: Electronic Assembly DOG+Nokia3310+CFAL12832E-lib
AVR: Electronic Assembly DOG+Nokia3310+CFAL12832E-lib
Jag har skrivit ihop ett lib för Electronic Assembly's DOGS-display 75-514-17.
Ritfunktionerna är anpassade från Korkens KS0108-lib som publicerades här för ett tag sedan.
Prova, kom med synpunkter osv. Ni fattar.
Det som återstår att göra är att lägga till stöd för övriga displayer i serien samt stöd för hårdvaru-SPI. Jag har försökt med båda, men något fel är trasigt som jag inte hittar. Någon får gärna ta sig an det.
Ritfunktionerna är anpassade från Korkens KS0108-lib som publicerades här för ett tag sedan.
Prova, kom med synpunkter osv. Ni fattar.
Det som återstår att göra är att lägga till stöd för övriga displayer i serien samt stöd för hårdvaru-SPI. Jag har försökt med båda, men något fel är trasigt som jag inte hittar. Någon får gärna ta sig an det.
Senast redigerad av PaNiC 18 juli 2012, 21:26:49, redigerad totalt 4 gånger.
Re: AVR: Electronic Assembly DOGS-lib
Har uppdaterad med stöd för DOGL och även Nokia3310-displayen. Nu funkar hårdvaru-SPI också.
Har även ändrat så att man inte längre är begränsad att skriva text på jämna pages.
DOGXL fungerar fortfarande inte.
Någon som har provat ännu?
Har även ändrat så att man inte längre är begränsad att skriva text på jämna pages.
DOGXL fungerar fortfarande inte.
Någon som har provat ännu?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: AVR: Electronic Assembly DOG+Nokia3310-lib
Mycket trevligt... har några DOGL liggande. Har dock inte något att montera dem på just nu.
Men jag ska komma ihåg detta när jag väl får tummen ur och kopplar upp ett exemplar.
DOGL är väl bara en fysiskt större varant av den tidigare DOGM 128x64 så de bör väl ha exakt samma protokoll?
Förresten, jag har en gammal DOGM ansluten till en Attiny461... Det kanske borde funka att testa på?
Men jag ska komma ihåg detta när jag väl får tummen ur och kopplar upp ett exemplar.
DOGL är väl bara en fysiskt större varant av den tidigare DOGM 128x64 så de bör väl ha exakt samma protokoll?
Förresten, jag har en gammal DOGM ansluten till en Attiny461... Det kanske borde funka att testa på?
Jag har inte undersökt skillnaderna mellan DOGM och DOGL. Det kan ju mycket väl vara samma sak.
Ditt SRAM kommer inte att räcka på tiny461. Hela displayminnet är tvunget att speglas där eftersom man inte kan läsa tillbaka data från displayen.
Ditt SRAM kommer inte att räcka på tiny461. Hela displayminnet är tvunget att speglas där eftersom man inte kan läsa tillbaka data från displayen.
Nu finns stöd för DOGS, DOGM, DOGL, Nokia3310 och Crystalfontz CFAL12832E-W-B1. Den sista är en OLED-display.
Ganska lätt att anpassa för olika ST7565, UC1701, SSD1303/1305-baserade displayer.
Har lagt till funktion för bargraph-generering och att skriva med dubbel teckenstorlek.
Ska putsa kommentarerna lite sen kommer den upp här.
Edit: Även stöd för två displayer, och i teorin är det ganska enkelt att använda hur många man vill.
Ganska lätt att anpassa för olika ST7565, UC1701, SSD1303/1305-baserade displayer.
Har lagt till funktion för bargraph-generering och att skriva med dubbel teckenstorlek.
Ska putsa kommentarerna lite sen kommer den upp här.
Edit: Även stöd för två displayer, och i teorin är det ganska enkelt att använda hur många man vill.
Sådå, fortfarande work in progress, kan hända att kommentarer är röriga, fel eller saknas helt.
Värt att notera är att det nu finns två strängfunktioner. Den ena tar från SRAM, den andra från programminnet.
Värt att notera är att det nu finns två strängfunktioner. Den ena tar från SRAM, den andra från programminnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: AVR: Electronic Assembly DOG+Nokia3310+CFAL12832E-lib
Någon av de sex som har laddat ner som har provat och finner det användbart?
Re: AVR: Electronic Assembly DOG+Nokia3310+CFAL12832E-lib
Jag är ju så slö , så när jag laddar ner något kan det ta månader innan jag kollar på det. Har alldeles för mycket att göra.
Men jag hade tänkt testa det nån gång efter semestern, då jag ska testa att koppla upp någon av displayerna. Mitt problem var ju förut att jag hade en för liten processor förut (en ATtiny med för lite RAM)...

Men jag hade tänkt testa det nån gång efter semestern, då jag ska testa att koppla upp någon av displayerna. Mitt problem var ju förut att jag hade en för liten processor förut (en ATtiny med för lite RAM)...