Manöver till backslag

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Manöver till backslag

Inlägg av Walle »

Frågan jag ställer mig, blir det lika säkert som vajerstyrning?

Å andra sidan är inte vajerstyrning alltid helt säkert heller..jag var med om en upplevelse som kunde ha blivit riktigt obehaglig om det inte bara var en båtramp framför. Skulle lägga till högst tillfälligt vid Sollenkroka, men när jag skulle lägga i backen så hade armen på backlaget av någon anledning fastnat, så i stället gick det bara snabbare framåt. Tur i oturen att jag har stålskrov och att båten bara väger 6.5 ton samt att den bara gör 7 knop som snabbast.

Att skydda elektroniken är nog synnerligen viktigt, eftersom fordonsmiljö är ganska "elak" mot elektronik.
Vad händer om elektroniken för för sig att lägga i backen när du ligger i marschfart, t.ex?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"Vad händer om elektroniken för för sig att lägga i backen när du ligger i marschfart, t.ex?"

Sådant skulle man ju kunna förhindra med listig mekanik. Om man drar ut både gas och växel med vajer till ett och samma ställe och sedan med lite kammar odyl. låser växlingen vid allt annat än tomgång. :humm:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu är det inte direkt fordonsmiljö vi talar om. Båten är min bostad med centralvärme och bebodd året runt. Så det liknar nog mer hemmiljö, torr och fin.

När det gäller växling av backslaget så har jag involverat ett relä som styrs från varvräknaren och som är draget vid vid tomgång. Om detta relä inte är draget så utförs inga utgående kommandon från elektroniken till backslaget. För att det skall inträffa att backslaget ändrar läge i full fart så krävs det alltså felfunktion från 2 separata kretssystem.

Eftersom detta är tredje inlägget i denna tråd som ifrågasätter säkerheten vid elektronisk manöverering gentemot wire, vill jag lite försynt påpeka att det var inte själva frågeställningen.

Av skäl som jag tidigare redovisat så är det elektronisk styrning som gäller. Hoppas ingen känner sig avsnäst. Säkerhetsaspekterna kan man ju lämpligen komma in på när man funderar på hur man löser det med elektronik. Så alla kommentarer om säkerhet vid wirestyrning hör alltså inte hit.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag såg ju hur det ligger till rent fysisk och jag är väldigt säker på att Senior kommer att lösa säkerhetsmäsiga aspekter alldeles utmärkt.

Att sänka matningen till motorn är i sig inget problem, problemet är att hastigheten kommer att varier med temperatur osv. Alltså bör det finnas en aktiv styrning och då "måste" det finnas någon återmatning av motorns rörelse.

Ett potentiometer som feedback är en lösning, i essens kan man då bygga en servo på ett rimligt enkelt sätt vid att klappa på en PIC eller liknande. Problemet är "bara" att potentiometer blir nötta av vibrationerna så det är en dålig lösning som sådan.

Dock har jag en ide som kanske kan användas: det finns en sensor som mäter magnetfälts riktning så man kan ha en beröringsfri givare på det vis, det kanske var något?

MLX90316 heter den, har lite olika interface men SPI-versionen har 73-215-32 hos ELFA.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Den lösningen verkar intressant, skulle ju även kunna användas till roderindikering. Frågan är vart man hittar lämpliga magneter med diametralt magnetfält.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En helt vanlig stavmagnet är vad som behövs... Jag kan nog skaka fram ett 50-tal eller så... En helt vanlig leksaks stångmagnet är synnerligt OK. ELFA har 37-518-43 till 9,96 och jag har en hel del i den storlek som du kan få om du är snäll ;-)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Låter onödigt komplicerat med en sådan givare.
Vanlig tankgivare är väl en beprövad komponent som knappast kommer slitas ut.

Farsan hade en sådan lösning på resviseringen (vridbar propeller) på vår skuta efter att han byggde om från vev till hydraulisk manövrering.
Tror det var en tank mätare/givare från en gammal Saab. Krånglade inte en gång under de 15år vi hade skutan.
Det var dessutom en träskuta så miljön i maskinrummet var allt annat än torr :D
svanted

Inlägg av svanted »

passiv hydraulik är en annan typ av lösning?
man borde kunna köra små luftcylindrar på ngn tunn olja...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja men då är vi där igen. Båten skall kunna köras från flera ställen. Det innebär att man måste använda hydraulventiler. Något som jag på grund av kostnad förkastade redan i mitt första inlägg. :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det borde gå utan ventiler om du mekaniskt låser de reglage som inte används i neutralläge.
svanted

Inlägg av svanted »

var var vi? :oops:
det borde gå med flera spakar utan ventiler om man har låsning i framläget annars kan man inte slå fram från spak 2 om man backat med spak 1...
man man däremot låsning framåt åker spak 1 tillbaka till fram sen följer slavcylindern med framåt.
då kan man kan ha fler än 2 manövrar.
låsningen kan vara en plåt med en slits i ena ändläget som spaken fastnar i......
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Skulle man kunna knycka elektroniken ur ett rc servo och förstärka motor drivdelen?
Potten på axeln via kuggrem.
Klart! :D
Skriv svar