Manöver till backslag

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Manöver till backslag

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där ja. Nu har jag fått hydrauliken jag köpte från LÖDMANNEN. Avsikten var att använda de 2 cylindrarna till respektive backslag. Eftersom cylindrarna gick parallellt så krävdes ytterligare styrventiler för att fixa så jag kunde köra dem oberoende av varandra. Ofta vill man ju kunna köra ena motorn fram och den andra back.

Efterforskning visade att sådana ventiler inkl. slangar kopplingar, blir så dyra så att jag lägger den lösningen på is. Cylindrarna kanske kommer till pass till något annat.

Den nya planen är att använda 2 st snäckväxlade DC-motorer på 24 Volt 6 Amp. Dessa har jag kommit över gratis från återvinning. Problemet med dessa är att de går aningen för fort. Jag behöver varva ner dem till 25% av maxvarv.

Eftersom jag behöver vridmomentet antar jag att det är PWM som gäller. Back och fram ordnas med polvändning av motorerna via reläer så jag antar att H-brygga inte är nödvändig.

Systemet är tänkt att hanteras av en PIC 16F690 som hanterar input från fram,back,neutral-spakarna samt tomgångsindikering från varvräknarna och lägesindikering från mikrobrytarna i resp. läge. För att slippa hantera PWM i PIC så tänkte jag generera PWM med 555 och lämplig FET.

Jag hittade ett schema här som kanske passar. Vad jag behöver veta är vart jag kan hitta en lämplig FET för mitt ändmål. Den i schemat är väl lite att skjuta mygg med elefantbössa?

Programmeringen av PIC till reläer och gränslägen har jag fått till, men det här med elektronikkonstruktioner är inte riktigt min bakgård. Så tips och ideer på hur lösningen kan komma att se ut, mottages tacksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Re: Manöver till backslag.

Inlägg av Anahka1975 »

Lemuren skulle du vilja bli av med hydraul systemet?
Funderar på om det skulle funka som vridning på mitt snöblad på fyrhjulingen. :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag hjälper heller inte direkt till utan frågar istället, är det verkligen rätt väg att gå med elstyrning på backslaget?

Med tanke på hur jag själv använder fram/bak vid tilläggning i trånga hamnar, dvs med flera relativt snabba växlingar för att kunna vrida runt de 7 tonnen innan vinden tar över, så är nog vanlig vajerstyrning det snabbaste. Dessutom med feedback direkt i handtaget om hur växlingen går.

Bara en tanke...

Hursomhelst, för att behålla vridmomentet bör man väl "mäta" strömmen genom motorn och reglera mot den, eller?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Motorn ser ingen skillnad på om du matar den med 6Vdc eller 25% 24V.
Så momentmässigt blir det ingen skillnad om du inte har någon återkoppling på varvtalet som ökar pulsfaktorn i din pwm vid belastning.

Edit:
IRFZ46N funkar utmärkt, hyfsat billig.
Lågt rdson = ingen eller väldigt liten kylfläns och orkar antagligen dra sönder en säkring innan den går sönder.
Avalancheklassad ~ tål att misshandlas med induktionsspikar utan att gå sönder.
Mosfet är för det mesta bra att överdimensionera.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Farsan har 2st teleflex elreglage med trasiga styrkort. Kan ta kort om du vill se hur man löst det i en köpt lösning. (Mekaniskt alltså)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

När jag skulle byta till elreglage gick det att sätta magnetventiler
direkt på backslaget.
Lamellpaketen I backslaget manövererades med oljetryck.

Har du kollat hur det funkar med dina backslag?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Gimbal skrev:Med tanke på hur jag själv använder fram/bak vid tilläggning i trånga hamnar, dvs med flera relativt snabba växlingar för att kunna vrida runt de 7 tonnen innan vinden tar över, så är nog vanlig vajerstyrning det snabbaste. Dessutom med feedback direkt i handtaget om hur växlingen går.
Jag räknar med att växlingen med el. skall gå från fram till neutral och vidare till back på ca 2 sekunder. Det ser jag inte som ett problem. Det tar ett antal sekunder innan en 14 tons båt börjar röra sig för vinden. Eftersom jag har 2 maskiner så är den ganska lättmanövererad.

Fördelen med att gå ifrån wire är ju att det blir lätt att ha flera styrplatser, med ren elektronik. Vill jag köra från flybridge så måste jag ha 8 meter wire till motorn längst bort. Det ställer till problem.

@nifelheim. Problemet är ju att elektriska hydraulventiler är så in i vassen dyra. Dessutom så styrs hydrauliken till lamellpaketen helt internt i backslagen via den arm som man påverkar rent mekaniskt. Det är den armen jag vill styra med elektronik.

@Anahka1975. Jag behåller hydrauliken för tillfället. Det dyker säkert upp något som jag behöver dom till. Någon bild på hur man löst det mekaniska behövs inte, men tack ändå. :)

@Norpan. Vad jag vill är att dra ner på elmotorns varvtal så att jag förmår trimma in den så att den stannar på rätt ställe i neutral. Back och fram är ytterlägen och neutral ligger i mittenläget på styrarmen, så att få den att stanna i ytterlägena när mikrobrrytaren bryter är inga problem eftersom armen inte kan färdas längre. Problemet är att få den att stanna mitt i mellan i neutralläge om elmotorn snurrar för snabbt.

Det allra bästa vore ju så klart att styra elmotorn i closed loop, men jag hade hoppas att slippa det. Men eftersom säkerheten kommer först så kanske det är den enda riktiga vägen ändå. Det är ju lite stressande att inte få i neutral när man tänkt sig. :oops:

Så för att ta ytterligare ett kliv framåt då, så efterlyser jag förslag på hur man kan lösa det på billigaste, säkraste och bästa sätt.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Kan du inte växla ned med ett par olika stora kugghjul och en kedja.
Eller längre hävarm.
Jag vet i och för sig inte exakt hur det ser ut på ditt backslag.
Du kanske vill koppla axel mot axel?
Om du tänkt använda cylindrar så måste du väl ha en hävarm?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Manöver till backslag

Inlägg av Icecap »

SL: Man kan bromsa en PM-motor snabbt vid att kortsluta den! Vill man begränsa kortslutningsströmmen kan man lägga in ett motstånd i kortslutningskopplingen.

Men det du efterfrågar är egentligen en servofunktion och det kan man bygga, problemet är att få t.ex. pulser ut från motorn, pulser som visar rotationerna. Kunde man det ville hastighetsregleringen vara skaplig enkel men jag ser dessa torkarmotorer som besvärliga i detta sammanhang.

Enkelt men primitivt: kedja + ett par kugghjul? Gamla cykeldelar kan man komma långt med som du vet.
svanted

Inlägg av svanted »

hur set det ut rent mekaniskt på backslaget?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vågar man lita på ett "vanligt" RC servo? De finns ju i alla prisklasser till långt över tusenlappen med ståldrev och kullager och dragkrafter på 240Ncm eller mer.

Fast hur pålitliga är de???
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

svanted skrev:hur set det ut rent mekaniskt på backslaget?
Backslaget manövereras med en 60 mm lång spak som har tre positioner. Mittre pos. är neutral och vänster resp. höger pos. är back resp fram. Rörelselängden är +40mm 0 -40 mm alltså totalt 80 mm.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Icecap skrev:SL: Man kan bromsa en PM-motor snabbt vid att kortsluta den! Vill man begränsa kortslutningsströmmen kan man lägga in ett motstånd i kortslutningskopplingen.

Men det du efterfrågar är egentligen en servofunktion och det kan man bygga, problemet är att få t.ex. pulser ut från motorn, pulser som visar rotationerna. Kunde man det ville hastighetsregleringen vara skaplig enkel men jag ser dessa torkarmotorer som besvärliga i detta sammanhang.

Enkelt men primitivt: kedja + ett par kugghjul? Gamla cykeldelar kan man komma långt med som du vet.
Ja, det är ju ett sätt. En annan tanke, det går inte att anbringa en hallgivare utanför på motorns plåthölje alldeles vid ett lindningsben på statorlindningen och indikera flödesförändringen?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag personligen skulle inte lita på ett system som inte han någon form av failsafe. Då signalen från reglaget tappas ska motorn gå ner på tomgång och växel i neutral.

Samt att man enkelt manuellt kan manövrera reglagen i motorrummet.
På min KAD300 är ju gasen omöjlig att komma åt då den är helt elektroniskt styrd men ställmotorn till drevet har en sprint man rycker ur för att hjälpligt kunna växla manuellt.
Kommer du bygga nått även för gasen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Eftersom båten är försedd med två motorer så kommer jag att kunna dra nödstop på en motor manuellt i fall manöverproblem uppstår. Jag kan då tryggt manöverera med den andra motorn. Elektroniken kommer att vara helt åtskilda för resp motor.

All manöverering inklusive styrning skall vara elektroniskt styrd. När det gäller gaspådrag så är det betydligt enklare eftersom den är återfjädrande till tomgång. Tänker pröva med kraftigt RC-servo till det. Roderstyrningen blir medelst motor ansluten till ratten via remskiva, så blir det fel där så är det bara att hugga tag i ratten som är direktkopplad till rodren.
Skriv svar