Styra en styrbox i en bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av Icecap »

42134 är den rätta funktion, dock är det gjort för höga strömmar vilket kan medföra, i sinom tid, att det slutar fungerar. Saken är nämligen att det signal du ska styra med det är med en mycket låg ström varför kontaktytorna kan korrodera med tiden. Normalt kommer belastningen att dra ström nog att "bränna igenom" lite korrosion men är det mycket små strömmar kan det bli ett problem - om ett tag.

30 är den som normalt kalla COMM (för Common, alltså Gemensam).
87a är den som normalt kallas NC (Normally Closed) och
87 är den som normalt kallas NO (Normally Open).

85 och 86 är till manöverspolen, kallas normalt A1 & A2.

Om man kopplar 85 till GND (chassi, minus eller vad du vill kalla det) kan man koppla 86 till en ledning som ger ström till lamporna.

Har man ingen lätt åtkomlig kan man ta 2 st dioder av billig sort (1N4001 - 1N4007, whatever) och koppla var sin anod till hel- & halvljusledningen från någon lämplig lampa. Katoderna (dom med ringen på kapseln) kopplas ihop och kopplas till 86.

MAN SKA INTE GÖRA BÅDA!!!!

Denna koppling ger att reläet drar när lamporna tänds och släpper när de släcks. Smidigt eller hur?

Sedan ersätter 30, 87 & 87a den vippomkopplare som finns på manöverenheten och saken är biff.

Det kan dock vara värd att koppla in styrningen på manöverdonet via tändningen så att den inte drar ström hela tiden när bilen står still. Egentligen ville det vara bäst med ett lite tillslagsfördröjt relä men det känns lite överkurs i detta läge.
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Stort tack!! :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36722
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av Glenn »

Tänk på att vara försiktig om du meckar med själva flipplysena bara, det är rätt lätt att tänka fel och råka klippa av ett finger, ja det har hänt att folk gjort det :/

Jag försökte modda in en egen styrbox på en befintlig på nån bil för många år sen, jag trodde den befintliga skulle vara enkelt gjord, tji fick jag, den var tämligen komplicerad, den verkade ha både ändlägesbrytare och strömmätning till motorerna exempelvis. (antagligen av säkerhetsskäl)

Det jag ville göra då var att modda in "showfunktioner" typ "blinka med ena ögat" osv.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av PeterH »

Nu gällde det väl att koppla in sig till styrknapparna för en befintlig styrning... Man bör då inte ens behöva vara i närheten av själva lysena.

Vidare borde det vara lättare att koppla in sig direkt till ljusomkopplaren för att styra sina relän än att hålla på med dioder från sladdarna till hel och halvljus? Man vill väl ändå att "grodögonen" skall vara öppna oavsett om det är hel- eller halvljus? :humm:
Skriv svar