Styra en styrbox i en bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Jag ska använda ställdon för att öppna/stänga strålkastarluckorna på min bil.
Ställdonens rörelser (hur långt/länge armen ska röra sig) regleras via en programmerbar styrbox som har en vippströmbrytare kopplad till sig.
Vippar man åt en sidan så öppnas luckorna, och vippar man åt andra sidan så stängs luckorna. Ställdonen styrs genom polvändning.

Kruxet är att jag vill koppla styrboxen till den ordinarie strömbrytaren för strålkastarna.

Strålkastarbrytaren är kopplad till relän (jag har H4-belysning) så när jag drar ut den så tänds halvljuset, och när jag skjuter in brytaren så släcks belysningen - med andra ord, helt vanligt/normalt/ordinärt.

Frågan är vad jag behöver mellan strömbrytaren och styrboxen för att ställdonen ska öppna luckorna när jag slår på strömmen (drar ut) till belysningsreläna, respektive stänger luckorna när jag slår av strömmen (skjuter in)?

Jag funderade på om det skulle fungera att sätta ett impulsrelä mellan strålkastarbrytaren och styrboxen, men eftersom ställdonen styrs av polvändning så kan det väl inte fungera.
Eller hur ska jag tänka...?

Tacksam för tips, råd och hjälp! :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av Icecap »

Jag känner mig ganska säker på att denna "styrbox" bara består av ett par ändlägesbrytare samt ett par dioder. Därför behövs den växlande brytaren för att styra in eller ut.

Om du tar ett helt vanligt relä med 12V manövrering av spolen, 2 st dioder av enkel typ samt (minst) 1 st växlande kontakt är du i mål.
Reläspolens ena ledning kopplas till GND (eller minus om det känns mer klart för dig)
Andra ledningen kopplas till katoderna på båda dioderna (1N4001 eller liknande, mycket okritisk).
Anoderna på dessa dioder kopplas till ledningarna till H4-lampan, en är GND och de två andra är halvljus hhv. helljus och det är de två senaste som behövs.

Finns det ett enkelt åtkomligt punkt som ger ström när lamporna tänds (kan vara före hel-/halvljus) behövs dioderna inte.

Reläutgången ersätter då denna brytare och det hela blir automatisk: Lys på och aktuatorn åker ena vägen, lys av och aktuatorn åker andra vägen.
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Ett förtydligande: vippströmbrytaren är fjädrande.

Skulle det fungera med växlande relä ändå?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av Icecap »

Med den synnerliga brist på information vill jag ändå ge ett klart och tydligt svar: definitivt kanske!
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Icecap, ett "kanske" vågar jag inte lita på.

Vad för info saknar du för att kunna ge ett säkrare svar är "kanske"?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av lgrfbs »

Med tanke på andra trådar så brukar det hjälpa med är:
Kopplings scheman.
Bilder på det man ska koppla ihop.
Produkt namn på allt du kan se/tyda.
som exempel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av Icecap »

Hur det hela är kopplat, alternativt någon länk till produkten. Sedan kan du enkelt avgöra det hela: tål enheten att man håller "riktningsknappen" i evighet?
Kör den automatisk till stopp efter en kort påverkning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46968
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av TomasL »

Ett pulsrelä fungerar naturligtvis, dock är de tämligen dyra.
Ett annat alternativ är att du skippa boxen helt, och kör med ett par vanliga reläer matade från belysningen.
Eller i EF-anda en lämplig microprocessor med lämpliga givare som styr det hela. :wink:
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Okej, okej, jag förstår, så jag börjar om lite.
Kopplingschema för styrboxen har jag tyvärr inte tillgång till.

Hela lösningen ska sitta i en bil, och ska öppna och stänga strålkastarluckorna.
Målet är att kunna koppla ihop bilens ordinarie strålkastarströmbrytare med styrboxen för ställdonen.

Det finns en programmerbar styrbox som har en vippströmbrytare kopplad till sig. Boxen innehåller redan tidsreläer m m för att ställdonen ska veta när de ska stanna åt ena eller andra hållet. Jag vet att ställdon ska ha ström endast under tiden de ska röra sig, och det sköter styrboxen.

Den fjädrande vippströmbrytaren vänder polen och på det viset styr om ställdonet ska röra sig åt ena eller andra hållet. Eftersom det är en fjädrande vippbrytare kopplad till styrboxen antar jag att boxen innehåller även ett impulsrelä.

Strålkastarbrytaren bryter strömmen respektive slår på styrströmmen till strålkastarreläet.

Så frågan är vad jag behöver mellan strålkastarbrytaren och styrboxen som får samma funktion som den fjädrande vippbrytaren?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av PeterH »

En annan sak som inte berörts, sitter styrboxen monterad i bilen orginal? (om så kan man fråga sig varför den inte redan är kopplad till lysknappen :humm: ) Om det inte är orginalmonterat, vem har gjort styrboxen och är det till styrboxen som schemat saknas?

Du har fortfarande inte svarat på icecaps fråga om vad som händer om man håller inne vippbrytaren "för evigt"? Du svarade inte heller tydligt på om det räcker med att trycka till vippbrytaren med ett kort tryck eller om man håller i den tills lyset åkt upp/ner...

Om det är okej att hålla inne vippbrytaren räcker ett växlande relä, om det krävs ett kort tryck och att man sedan måste släppa vippbrytaren måste reläet styras av en timer.
Senast redigerad av PeterH 19 augusti 2012, 13:30:13, redigerad totalt 1 gång.
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Här kommer svaren på frågorna. :D

Vippbrytaren ska bara tryckas till kort, så att den skickar en kort strömpuls till styrboxen. M a o, nej vippan ska inte hållas inne för evigt.

Styrboxen är eftermonterad i bilen. Som jag skrev är den programmerbar så att ställdonen stannar där jag vill att de ska stanna. Det bör innebära att boxen innehåller tidsrelä eller liknande. Styrboxen är nödvändig för att ställdonen ska stanna på (mer eller mindre) rätt ställen annars förstörs kringutrustning.

Grundfrågan kvarstår: hur kan jag styra polvändningsbara ställdon (åker ut/åker in när polen vänds) med hjälp av en styrström från en strömbrytare?

Eftersom stryströmmen går till strålkastarrelän vill jag inte att det ska gå någon ström när ljuset är av.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av PeterH »

Din vippbrytare har ju två lägen, det ena säger till att stänga och det andra att det skall öppna (antar jag). Eller är det så att du har en vippbrytare som bara har ett läge och att vartannat tryck säger öppna repektive stäng?

Hur som haver är det till vippbrytaren du kopplar det nya reläet, ena polen på reläet till ena sidan och andra polen till den andra sidan på vippbrytaren. (är det en vippbrytare som bara har ett läge så kopplas det nya reläet bara på en sida).

Det som är viktigt är att det nya reläet bara får en kort puls från lysknappen, det kan göra med en RC-koppling men blir säkrare och mer exakt med en 555:a (du hittar många kopplingsexempel på 555-timer på nätet, sök på tidstyrt frånslag eller liknande).
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Halloj igen! :D

Nu har jag grävt ut en mindre myrstack, samt hittat specifikationer för de ställdon och den styrbox jag har skrivit om. Förhoppningsvis kan detta klargöra vad jag vill uppnå.

Först en film om vad jag vill uppnå, med tillägg för att jag vill koppla styrboxen till strålkastarströmbrytaren istället för att ha en vippa vid sidan om.
Du förstår när du ser filmen: http://www.youtube.com/watch?v=BM3Owvk1Hjc

Ställdonet finns här: http://www.trossenrobotics.com/store/p/5183-4-Inch-Stroke-110-LB-Linear-Actuator-with-Feedback.aspx
Styrboxen finns här: http://www.trossenrobotics.com/store/p/5189-Dual-Linear-Actuator-Controller.aspx
Spec för ställdonet: http://www.trossenrobotics.com/images/productdownloads/AS5-1577-C.pdf

PS. Jag har en likadan bil som i filmen, men min är röd.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av Icecap »

Men se där, nu är det ju rimligt enkelt.

Du kan utmärkt ha ett växlande relä som jag beskrev i början, det behöver inte pulsas något.
ivar
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2012, 09:40:11

Re: Styra en styrbox i en bil

Inlägg av ivar »

Ah, härligt med tydlighet! :D

Jag är dock inte riktigt med på hur du menar när jag läser igenom ditt tidigare inlägg.
Dioder är inte min starka sida, så jag gick vilse i terminologin.

Du kanske kan vara övertydlig och ange hur jag ska koppla ihop det hela med utgångspunkt från något av dessa relän:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ela-42134/

Stort tack på förhand!
Skriv svar