Funkar alla Vippströmbrytare till 220V ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Funkar alla Vippströmbrytare till 220V ?

Inlägg av TomasL »

Nej, du skrev att du skall köpa en brytare med max brytförmåga om 250V (dvs Kjell&Co brytaren), det är något helt annat än att den är avsedd för nätapplikationer.
Det talar bara om hur mycket den klarar av innan den "brinner upp".
proceed

Inlägg av proceed »

TomasL skrev:
Nä, nu vrider/vinklar du till det på ett eget sätt. Som inte alls stämmer faktiskt.
Nej det gör jag inte, rena fakta, inget annat.
Jag skrev "Men, om man lödar & sätter krymslang/isolerar ordentligt, funkar det inte ändå med 220V?" Jag är inte så insatt i själva brytaren,
Spelar ingen roll hur mycket du isolerar trådar, är brytaren inte avsedd för nätspänningsapplikationer så är den det inte.
Men, jag är väl medveten i ellära vad som är rätt o fel, typ att man inte får göra vissa saker, som att koppla in en 12V brytare i 220V.
Nej, du är inte medvet om vad som är rätt och fel.
Men som sagt, hade det gått och varit ofarligt, så hade jag gjort det. Fast man inte får ja!! Ja det är fel, men jag kan inte bry mig mindre om det! Hade det funkat, så hade jag gjort det!
Eftersom du uppenbarligen inte vet vad som är farligt eller inte, så skall du inte pyssla med det.
Sen att jag vet om att man inte får göra det, och gör det ända. Det är klart att det " klingar lite ihåligt" Det är jag fullt medveten om ja!! !!
Fullständigt ointressant, det handlar om kunskap, vilket du inte har, uppenbarligen.
Tydligen så har jag kunskapen, då jag får allt att fungera. Så helt Fullständigt ointressant är det ju inte :) det fungerar ju. Helt klart är det du som har missat någonting! Har jag kopplat in 12V brytarna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Suck, hoppas ingen springer och avlider nu bara.
proceed

Inlägg av proceed »

TomasL skrev:Nej, du skrev att du skall köpa en brytare med max brytförmåga om 250V (dvs Kjell&Co brytaren), det är något helt annat än att den är avsedd för nätapplikationer.
Ja men om det nu är fel brytare, så länka istället till en rätt om du vet! Istället för att jag ska hålla på o leta! Du vet vad jag vill, spela inte dryg! Var lite hjälpsam istället! man blir bara så trött! En jävla brytare som ska kopplas. Sluta trolla och gör det du ska i forumet istället!
proceed

Inlägg av proceed »

TomasL skrev:Suck, hoppas ingen springer och avlider nu bara.

Har det fungerat felfritt i 20år så är risken rätt liten va?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

proceed skrev:
TomasL skrev:Nej, du skrev att du skall köpa en brytare med max brytförmåga om 250V (dvs Kjell&Co brytaren), det är något helt annat än att den är avsedd för nätapplikationer.
Ja men om det nu är fel brytare, så länka istället till en rätt om du vet! Istället för att jag ska hålla på o leta! Du vet vad jag vill, spela inte dryg! Var lite hjälpsam istället! man blir bara så trött! En jävla brytare som ska kopplas. Sluta trolla och gör det du ska i forumet istället!
Tja jag länkade tidigare till en bunt.
Men ok, here we go again:
35-223-44
35-209-29
35-223-48

Till exempel

Troligen är väl nummer 1 och 3 det bästa valet
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att tillägga, produktserien som nummer 1 och 3 ovan ingår i, har vissa av brytarna SEV-godkännande, vilket i princip motsvarar ett SEMKO-godkännande.
proceed

Inlägg av proceed »

Tackar! Det var snällt Dom ser riktigt trevliga ut! Lite dyra, men det är det helt klart värt. jag kör på den lite dyrare 649NH (1:an)

m v h proceed
Senast redigerad av proceed 19 augusti 2012, 01:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm, dyra, tja, det finns väl en orsak till att de kostar lite mer än kjelles.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ja eftersom Elfa är duktiga på att ta betalt kostar det lite mera samt vänder sig till företag i första hand som dom sedan ger rabatt. Bra skumt system vi har i Sverige...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Slakta en hushållsmaskin om det är ental som gäller!
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Om du googlar på Apem 639NH så hittar du fler företag som säljer samma brytare, har du tur så kan den vara lite billigare på andra ställen än Elfa. Enklast borde annars vara att gå in i en Elfabutik om du har möjlighet till det och köpa det du ska ha så slipper du frakten.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Troligtvis används bara material klassat för 250V/16A i Malmö reptilcenters 230V-nät. Inte vippströmställare som det står 12V på.
Inuti dylika brytare ligger en liten "gungbräda" som vilar i en klyka kopplad till ett stift. Ovanpå trycker en fjäderbelastad plastpigg på ena eller andra sidan av klykan, och vippan gör då kontakt med en av två kontaktpunkter till de andra stiften. Avståndet mellan vippan och metallarmen (som fjäder och stift sitter i) är endast någon mm. Det händer inte ofta, men mekaniken inuti KAN hoppa snett när det blir slitet, och då kan vippan göra kontakt med armen. Och avståndet mellan vippan och kontaktpunkterna brukar vara längre än avståndet mellan vippa och arm, vad jag sett i de jag öppnat, så teoretiskt skulle ett överslag där i leta sig ut i någons fingrar. Så nu vet du varför dessa är olämpliga. ;)
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Är det inte en kontaktor eller ett relä vad du är ute efter? Att styra starkström med svagströmsutrustning?
Skriv svar