Funkar alla Vippströmbrytare till 220V ?
Funkar alla Vippströmbrytare till 220V ?
Hej!
Jag har en vippströmbrytare som jag skulle vilja koppla in till starkström. Men har aldrig använt vippbrytare till starkström. Bara vanliga "sladdströmbrytare"
Har flera st vippbrytare som är Till-från-Till, och vill koppla in typ lampa på ---> till(1) och lampa/fläkt på till(2) Och på (från) i mitten är allt frånslaget.
Tror ni fattar vad jag menar....
Men frågan är: Kan jag göra det med starkström på vippbrytare?
Så här ser brytaren ut http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -on-p36128 och jag vet om att det står 12V!!!!
Men, om man lödar & sätter krymslang/isolerar ordentligt, funkar det inte ändå med 220V?
Eller finns det vippbrytare till 220V?
Så jag kan fixa till mitt nya hobbyrum som jag vill ha det.
( Och, jag vet om hela elläran om behörighet/säkerhet etc etc Men jag har sysslat med elkopplingar i hela mitt 45:årginga liv. Så jag vet vad som är rätt o fel! )
Jag har en vippströmbrytare som jag skulle vilja koppla in till starkström. Men har aldrig använt vippbrytare till starkström. Bara vanliga "sladdströmbrytare"
Har flera st vippbrytare som är Till-från-Till, och vill koppla in typ lampa på ---> till(1) och lampa/fläkt på till(2) Och på (från) i mitten är allt frånslaget.
Tror ni fattar vad jag menar....
Men frågan är: Kan jag göra det med starkström på vippbrytare?
Så här ser brytaren ut http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -on-p36128 och jag vet om att det står 12V!!!!
Men, om man lödar & sätter krymslang/isolerar ordentligt, funkar det inte ändå med 220V?
Eller finns det vippbrytare till 220V?
Så jag kan fixa till mitt nya hobbyrum som jag vill ha det.
( Och, jag vet om hela elläran om behörighet/säkerhet etc etc Men jag har sysslat med elkopplingar i hela mitt 45:årginga liv. Så jag vet vad som är rätt o fel! )
Re: Funkar alla Vippströmbrytare till 220V ?
Till nätspänning ska man använda brytare som har en brytförmåga som klassad för nätspänning. Det är mycket möjligt att det skulle funka, i alla fall ett tag.
En annan fråga är ju hur det är med isolationen mellan spaken och spänningen.
En annan fråga är ju hur det är med isolationen mellan spaken och spänningen.
den du länkade till
Brytförmåga: 12V/25A.
Här hittar du kanske
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20340
Men ärligt talat, eftersom du inte vet att en 12V-brytare inte funkar på nätspänning, så tycker jag att du skall ta hjälp av någon som kan.
Här hittar du kanske
Men ärligt talat, eftersom du inte vet att en 12V-brytare inte funkar på nätspänning, så tycker jag att du skall ta hjälp av någon som kan.
-
Kjell har ju denna annars: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 50v-p36014
Du ska självklart inte använda en brytare som är avsedd för 12V till att bryta 230V.
Du ska självklart inte använda en brytare som är avsedd för 12V till att bryta 230V.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om det är mycket prylar som skall drivas av brytaren så kan du sätta ett 12V relä istället
som du kan styra med din 12V brytare. Relä brukar tåla mer än brytare
Swech
som du kan styra med din 12V brytare. Relä brukar tåla mer än brytare
Swech
-
-
Det känns inte rätt att ge dig råd!proceed skrev:
Inte många som börjat så tidigt och skaffat en sådan diger erfarenhet som dig.
Jo, jag vet om att det är en brytare till 12V!! Det skrev jag i första posten ----> " och jag vet om att det står 12V!!!!TomasL skrev:den du länkade till
Här hittar du kanske
Så visst vet jag om att det är en brytare till 12V! Jag är inte rent pantad

Och som jag misstänkte, så går det inte! Så det blir att inhandla vippbrytare som är byggd för 220V.
Men en sak är säker, det finns så många saker här på jorden som är gjorda "för en sak bara" men som fungerar alldeles utmärkt till flera saker!!
Frågar man inte så får man inga svar. Eller hur.
Så alla sura kommentarer tar jag med ro

Stort tack till Anders Olsson för länken (har kollat på den innan, men ville vara säker på att mina gamla inte funkade) så det får bli 10st av den istället.
> Men, om man lödar & sätter krymslang/isolerar ordentligt,...
Du borde förstå att det även handlar om brytarens *interna* konstruktion.
Påstående att "jag vet vad som är rätt o fel!" klingar lite ihåligt...
Du borde förstå att det även handlar om brytarens *interna* konstruktion.
Påstående att "jag vet vad som är rätt o fel!" klingar lite ihåligt...

Dessutom, bara för att brytförmågan är 250 V är det inte säkert att den är lämplig i alla fall, krypavstånd och isolation kan vara för dåligt.
pesonligen skulle jag inte använda en dylik med metallspak som nätbrytare.
Nej, proceed, du har dålig koll, anlita någon som kan, innan du tar kål på dig, din familj eller någon annan.
Nej, proceed, du har dålig koll, anlita någon som kan, innan du tar kål på dig, din familj eller någon annan.
Nä, nu vrider/vinklar du till det på ett eget sätt. Som inte alls stämmer faktiskt.
Jag skrev "Men, om man lödar & sätter krymslang/isolerar ordentligt, funkar det inte ändå med 220V?" Jag är inte så insatt i själva brytaren,
Men, jag är väl medveten i ellära vad som är rätt o fel, typ att man inte får göra vissa saker, som att koppla in en 12V brytare i 220V.
Men som sagt, hade det gått och varit ofarligt, så hade jag gjort det. Fast man inte får ja!! Ja det är fel, men jag kan inte bry mig mindre om det! Hade det funkat, så hade jag gjort det!
Sen att jag vet om att man inte får göra det, och gör det ända. Det är klart att det " klingar lite ihåligt" Det är jag fullt medveten om ja!! !!
Jag skrev "Men, om man lödar & sätter krymslang/isolerar ordentligt, funkar det inte ändå med 220V?" Jag är inte så insatt i själva brytaren,
Men, jag är väl medveten i ellära vad som är rätt o fel, typ att man inte får göra vissa saker, som att koppla in en 12V brytare i 220V.
Men som sagt, hade det gått och varit ofarligt, så hade jag gjort det. Fast man inte får ja!! Ja det är fel, men jag kan inte bry mig mindre om det! Hade det funkat, så hade jag gjort det!
Sen att jag vet om att man inte får göra det, och gör det ända. Det är klart att det " klingar lite ihåligt" Det är jag fullt medveten om ja!! !!
- Klas-Kenny
Med högsta sannolikhet skulle det *fungera*. I alla fall ett litet tag vid låg belastning, men det vore totalt livsfarligt och idiotiskt. Det är förbjudet av en anledning.
Nej det gör jag inte, rena fakta, inget annat.Nä, nu vrider/vinklar du till det på ett eget sätt. Som inte alls stämmer faktiskt.
Spelar ingen roll hur mycket du isolerar trådar, är brytaren inte avsedd för nätspänningsapplikationer så är den det inte.Jag skrev "Men, om man lödar & sätter krymslang/isolerar ordentligt, funkar det inte ändå med 220V?" Jag är inte så insatt i själva brytaren,
Nej, du är inte medvet om vad som är rätt och fel.Men, jag är väl medveten i ellära vad som är rätt o fel, typ att man inte får göra vissa saker, som att koppla in en 12V brytare i 220V.
Eftersom du uppenbarligen inte vet vad som är farligt eller inte, så skall du inte pyssla med det.Men som sagt, hade det gått och varit ofarligt, så hade jag gjort det. Fast man inte får ja!! Ja det är fel, men jag kan inte bry mig mindre om det! Hade det funkat, så hade jag gjort det!
Fullständigt ointressant, det handlar om kunskap, vilket du inte har, uppenbarligen.Sen att jag vet om att man inte får göra det, och gör det ända. Det är klart att det " klingar lite ihåligt" Det är jag fullt medveten om ja!! !!
TomasL skrev:Dessutom, bara för att brytförmågan är 250 V är det inte säkert att den är lämplig i alla fall, krypavstånd och isolation kan vara för dåligt.
Vadå dålig koll! jag skrev precis att jag ska köpa brytare som är anpassade till 220V! Undrar vem som har dålig koll! Jag tar gärna ett foto på mitt hobbyrum med min brytarpanel, både framifrån och bakifrån när det är klart. så att du kan se den sen

Om jag kan koppla all el i Malmö Reptilcenter, så kan jag nog fixa en liten brytarpanel med ska du se.