Nån som har en Jostykit HF65, till låns [LÖST]
Nån som har en Jostykit HF65, till låns [LÖST]
Just det, det handlar om Jostys gamla FM-Sändare, nån som har en fungerande sådan liggande i byrålådan, eller så.
Jesse kan inte hitta sin, vad det verkar, och jag hivade väl den jag hade för typ 30 år sedan eller så.
Orsaken, jo jag tänkte att på vår nästa träff här i Borås mäta upp den med min SpecA, det vore kul och se hur mycket en sådan där konstuktion stör egentligen.
Naturligtvis publicerar vi resultat och förhoppningsvis skärmdumpar från analysatorn här på forumet.
Det handlar alltså om att låna den, inget annat.
Jesse kan inte hitta sin, vad det verkar, och jag hivade väl den jag hade för typ 30 år sedan eller så.
Orsaken, jo jag tänkte att på vår nästa träff här i Borås mäta upp den med min SpecA, det vore kul och se hur mycket en sådan där konstuktion stör egentligen.
Naturligtvis publicerar vi resultat och förhoppningsvis skärmdumpar från analysatorn här på forumet.
Det handlar alltså om att låna den, inget annat.
Senast redigerad av TomasL 28 augusti 2012, 22:03:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: Nån som har en Jostykit HF65, till låns.
Den verkar inte allt för svår att snickra ihop om nu ingen har en på lager.

Jo, det är omöjligt, då spolen är etsad, och måtten saknas, dessutom känner jag inte för att lägga ned den tiden, har annat att göra.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
I min Tillämpad Elektronik står det i komponentlistan till HF 65: "Spole L lindas med 0.8--1 mm koppartråd ca 5 varv med en diameter på 1 cm (luftlindad)."
Tyvärr har jag ingen enhet att låna ut.
Edit: Kul projekt, och det skall bli spännande att se resultatet!
Tyvärr har jag ingen enhet att låna ut.
Edit: Kul projekt, och det skall bli spännande att se resultatet!

Fast vet inte var.

Slängde absolut ingenting av elektroniskt slag vid flytten. Så någonstans finns den.
L = 3 varv Ø10mm 0.8 mm koppartråd.
Från oscillatorspolen uttag ca. 1 varv från transistorsidan tas antennsignalen ut.
Signalen måste ledas i en skärmad 50 ohms kabel till antennen.
Från oscillatorspolen uttag ca. 1 varv från transistorsidan tas antennsignalen ut.
Signalen måste ledas i en skärmad 50 ohms kabel till antennen.
Jag, precis som många andra här gissar jag, har ju byggt den en gång i tiden, och jag hade ingen lyxig etsad spole utan lindade den själv, eller tog en redan lindad, minns ej, men fungerade gjorde det.
Kanske kan kretskortet rekonstrueras med hjälp av något foto?
Hur är det med selektivitet? så att den sänder på EN kanal? är ju en del andra konstruktioner som har sågats ordentligt på EF.
Hur är det med selektivitet? så att den sänder på EN kanal? är ju en del andra konstruktioner som har sågats ordentligt på EF.

Hur brottom är det?
Jag vet att det fanns en hemma hoss mina föräldrar för 20 år sen, skulle kunna kolla när jag är där nångång om den finns kvar.
Men det är 20mil bort och jag har inga planer på att åka dit de närmaste veckorna.
Jag vet att det fanns en hemma hoss mina föräldrar för 20 år sen, skulle kunna kolla när jag är där nångång om den finns kvar.
Men det är 20mil bort och jag har inga planer på att åka dit de närmaste veckorna.
om jag mins rätt så var den etsade spolen inte speciellt kritisk - ca 5 varv fungerade även där, men man måste istället ha trimkondingar om man skall kunna justera frekvensen, medans trådspolversionen så räckte det med att trycka ihop och dra isär lite...
ingen konstruktion jag skulle rekommendera om man skall leka med radio och framförallt inget man skall försöka trimma i uteffekt då den säkert stör på många band samtidigt och samtidigt är frekvensinstabil då antennen är en del av resonansspolen och gör att omgivningens objekt i närheten av antenn påverkar frekvensen liksom temperaturen på oscillatorn.
ingen konstruktion jag skulle rekommendera om man skall leka med radio och framförallt inget man skall försöka trimma i uteffekt då den säkert stör på många band samtidigt och samtidigt är frekvensinstabil då antennen är en del av resonansspolen och gör att omgivningens objekt i närheten av antenn påverkar frekvensen liksom temperaturen på oscillatorn.
Skall ner också ner och gräva, har en där kretskortet med spolen är lite trasig om jag minns rätt- lödde väl det mesta med en rekorderlig 75W lödkolv på den tiden som garanterat saknade all form av temperaturstyrning. Återkommer snarast.
Nu är syftet inte att bygga en sändare för att använda. Syftet är att testa en HF-65 med spektrometer just för att de hur störande den egentligen är, för att sedan publicera rapport här på forumet. Selektiviteten är nära noll - den sänder på nästan alla frekvenser samtidigt. Men det är det vi ska kolla.blueint skrev:Kanske kan kretskortet rekonstrueras med hjälp av något foto?
När jag testade min HF-65 så kunde jag ibland ha tur (en kombination av rätt förutsättningar, så som antenn-längd, matningsspänning med mera) och få en ganska stark signal på en frekvens och bara några måttligt starka signaler på flera andra frekvenser. Men oftast fick man ungefär lika bra/dålig effekt på alla frekvenser samtidigt, som sagt.
Sänder du t.ex. på FM-bandet (88-108) så kan du vara säker på att ha en hel del rejäla toppar även på TV-banden också t.ex.
ae80 - HF 65
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Nån som har en Jostykit HF65, till låns
Så var det med den byggsatsen..ae80 skrev:det är förbjudet att använda HF65 om man inte är licensierad radioamatör. Det går dessutom inte att köpa HF65 som byggsats i Sverige.

Re: Nån som har en Jostykit HF65, till låns
Frågan är vad gubbarna har liggandes i sina gömmor, en AT 65 kanske?