Pinout batteri till Compaq Armada M300

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
omega

Pinout batteri till Compaq Armada M300

Inlägg av omega »

Hej, jag är ny här på forumet och tänkte ge mig på ett nytt litet projekt.

Jag har en gammal Compaq Armada M300 där batteriet har lagt av. :( Tänkte bygga ett eget batteri samt batteriladdare så att man kan få användning för den igen.
Har försökt hitta pinout till batteriet men kan inte hitta det.
Någon som sitter inne med kunskaperna eller en bra sajt?

(Det är det långa smala batteriet.. 14.4V ~1.6Ah)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

M300,ans batteri är lite speciellt, det är tydligen ganska komplicerat uppbyggt med en himmla massa elektronik inbyggt i batteriet. Vet att jag kollade på ett för ett tag sedan åt en kompis, det hade oxå lagt av bara..

Jag gav upp:)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Nu vet jag inget om just det batteriet, men man brukar ha 2 poler direktanslutna till + respektive - på batteriaccen. (via några tempskydd etc)
Sen använder någorluna moderna laptops (iaf. sedan 4år tillbaka) SM-buss för att kommunicera med laddningselektroniken i batteriet och för att kolla batteristatus mm.

Detta kallas "Smart battery"
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Jag har en Armada M700(PIII 750).
Samma tanke med batteriet, men när jag fick isär batterilådan så inspg jag att det såg för jobbigt ut. Massa elektronik och dyra Sonyceller som var kluriga att få tag på(eller om jag inte sökte nog länge).
Så min bärbara är degraderad til släpbar.

Tips: Körde XP på den förut, bytte till Ubuntu(www.ubuntu.com). Allt fungerar mycket bättre. Upplevs som betydligt snabbare.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

M700 å M300 har helt olika batterier,

M300 är så liten så för att få plats med allt så har dom dumpat det mesta som har med batteriet å göra just i batteriet, sitter ett kretskort innuti längst hela M300,ans batteri som är fullt med ytmonterade komponenter :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Inte compaq men exempel på "smart battery"
Jag öppnade batteriet från min ibm laptop igår och det hade ett litet kretskort i sej, på det satt en en quad opamp, en kristall och en oscillatorkrets samt några småtrissor och resistorer/kondingar, tillichmed en liten strömbrytare som var accessabel från utsidan på batteriet.

Själva cellerna hette Toshiba TH-1700A, det var 2 packar på 8 celler vardera paralellkopplade för 3.3Ah.
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Hedis skrev:Nu vet jag inget om just det batteriet, men man brukar ha 2 poler direktanslutna till + respektive - på batteriaccen. (via några tempskydd etc)
Sen använder någorluna moderna laptops (iaf. sedan 4år tillbaka) SM-buss för att kommunicera med laddningselektroniken i batteriet och för att kolla batteristatus mm.

Detta kallas "Smart battery"

Det låter intressant.. men jag hade väl tänkt mig att bygga ett enklare batteri med NiMH celler istället för Li-Ion och ha en separat laddare.
Batteriet är på 14.4V så 10st NiMH celler på ca 1.5V borde ju fungera.

Frågan är om man skulle kunna göra någon enkel elektronik som återger batteristatus till datorn.. typ som finns inbyggt i operativsystemet. Är det där SM bussen kommer in?
Men för att lista ut detta måste jag ha någon pinout till batteriet. Verkar vara svårt att hitta. Har googlat med alla tänkbara sökord. :?

Kanske får man bygga en separat batteri indikator..
Någon som har ett tips på någon enkel krets för övervakning av batterinivån?
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Tekko skrev:Inte compaq men exempel på "smart battery"
Jag öppnade batteriet från min ibm laptop igår och det hade ett litet kretskort i sej, på det satt en en quad opamp, en kristall och en oscillatorkrets samt några småtrissor och resistorer/kondingar, tillichmed en liten strömbrytare som var accessabel från utsidan på batteriet.

Själva cellerna hette Toshiba TH-1700A, det var 2 packar på 8 celler vardera paralellkopplade för 3.3Ah.
Det verkar ju vara Smara batterier i alla Laptops.. men frågan är om man kan "lura" datorn att tro att det sitter ett smart batteri på plats.
Om det överhuvudtaget behövs.. ett vanligt "dumt" batteri borde väl fungera.. bara man ansluter + och - rätt :)

Huvudsaken är att man kan få datorn portabel igen. Men visst.. jag kan köpa ett nytt batteri som fungerar hur fint som helst.. men hur kul är det?! :wink:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Betydligt roligare än mitt batteri som inte vill ge mer än runt 300mA, kan få det att ge 1A i några sek om jag tokladdar det tills det nått runt 50 grader med 30v.¨

Nu tror jag att en bärbar bara läser av på battery + och - om det finns batt, och att elektroniken bara talar om hur mycket det e kvar av batteriet innan det e slut.
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Tekko skrev:Betydligt roligare än mitt batteri som inte vill ge mer än runt 300mA, kan få det att ge 1A i några sek om jag tokladdar det tills det nått runt 50 grader med 30v.¨

Nu tror jag att en bärbar bara läser av på battery + och - om det finns batt, och att elektroniken bara talar om hur mycket det e kvar av batteriet innan det e slut.
Då borde man ju i princip lika gärna koppla in den hemmabyggda batteripacken på samma ingång som laddaren normalt kopplas in. Där e ju bara + och -
Inte mycket att ta fel på. Frågan är bara om datorn går igång på 14.4V.. laddaren har ju oftast ca 18-19V..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är utan last ja, med datorns last blir det 14.4v kvar. Min laptop vill ha 20v in men startar å funkar på 15v. Du kan ju testa att bygga en temporärt batteri med vanliga lr6 laddningsbara nimh batterier och se vad datorn säger.
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Tekko skrev:Det är utan last ja, med datorns last blir det 14.4v kvar. Min laptop vill ha 20v in men startar å funkar på 15v. Du kan ju testa att bygga en temporärt batteri med vanliga lr6 laddningsbara nimh batterier och se vad datorn säger.
Det låter ju lovande. Tror faktiskt jag ska göra det. Men även om det fungerar så återstår ju problemet med att övervaka batterinivån på ett smidigt sätt.
Mindre kul om datorn bara slocknar efter nån timme utan förvarning. :shock:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det skall vara 19v om det står 19v! (olastat kan det vara högre)

Däremot brukar datorerna fungera fint även på lägre spänning.
Nyare HP tex. laddar inte batteriet under 15v (eller om det var 14v) utan driver då enbart datorn. Flygplansadaptrar är gjorda så för att bara driva datorn, inte ladda batteriet.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Samma med min dator, under 20v så indikerar den batterifel för att den inte kan ladda det. Inte nog med det, batteriet verkar inte vilja veta vad Ampere är heller.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Att batteriet inte vet vad en storhet är är nog inte så konstigt.
Skriv svar