Jag har en gammal Compaq Armada M300 där batteriet har lagt av.

Har försökt hitta pinout till batteriet men kan inte hitta det.
Någon som sitter inne med kunskaperna eller en bra sajt?
(Det är det långa smala batteriet.. 14.4V ~1.6Ah)
Hedis skrev:Nu vet jag inget om just det batteriet, men man brukar ha 2 poler direktanslutna till + respektive - på batteriaccen. (via några tempskydd etc)
Sen använder någorluna moderna laptops (iaf. sedan 4år tillbaka) SM-buss för att kommunicera med laddningselektroniken i batteriet och för att kolla batteristatus mm.
Detta kallas "Smart battery"
Det verkar ju vara Smara batterier i alla Laptops.. men frågan är om man kan "lura" datorn att tro att det sitter ett smart batteri på plats.Tekko skrev:Inte compaq men exempel på "smart battery"
Jag öppnade batteriet från min ibm laptop igår och det hade ett litet kretskort i sej, på det satt en en quad opamp, en kristall och en oscillatorkrets samt några småtrissor och resistorer/kondingar, tillichmed en liten strömbrytare som var accessabel från utsidan på batteriet.
Själva cellerna hette Toshiba TH-1700A, det var 2 packar på 8 celler vardera paralellkopplade för 3.3Ah.
Då borde man ju i princip lika gärna koppla in den hemmabyggda batteripacken på samma ingång som laddaren normalt kopplas in. Där e ju bara + och -Tekko skrev:Betydligt roligare än mitt batteri som inte vill ge mer än runt 300mA, kan få det att ge 1A i några sek om jag tokladdar det tills det nått runt 50 grader med 30v.¨
Nu tror jag att en bärbar bara läser av på battery + och - om det finns batt, och att elektroniken bara talar om hur mycket det e kvar av batteriet innan det e slut.
Det låter ju lovande. Tror faktiskt jag ska göra det. Men även om det fungerar så återstår ju problemet med att övervaka batterinivån på ett smidigt sätt.Tekko skrev:Det är utan last ja, med datorns last blir det 14.4v kvar. Min laptop vill ha 20v in men startar å funkar på 15v. Du kan ju testa att bygga en temporärt batteri med vanliga lr6 laddningsbara nimh batterier och se vad datorn säger.