Audioförstärkare, matning
Audioförstärkare, matning
Hej!
Jag mekar lite lätt med vad som ska bli en audioförstärkare baserad på en opa547 från TI (senare även en kraftigare opa549). Och den vill ha en dubbel matning på max -30 - + 30 v. Så ja tänkte att jag bygger en matning på -20 - +20 med hjälp av en transformator som ger 40v. Då gjorde jag helt enkelt så att jag satte 2 motstånd i serie, så att jag fick en symmetrisk spänningsdelare, och sedan glättar jag de 2 spänningarna och använder punkten mellan motstånden som jord. Okej?
Obelastad funkar det bra, men när jag koppar in min stärkare så ligger all spänning "på ena sidan jord". jag har alltså ist för -20v och 20v, 0 och 40 eller ibland 0 och -40.
Tänker jag fel? Kan man inte göra en sådan matning? Måste man kanske ha 2 sekundärlidningar på transformatorn eller kan jag komma undan med 2 st spänningsregar?
ha det
Jag mekar lite lätt med vad som ska bli en audioförstärkare baserad på en opa547 från TI (senare även en kraftigare opa549). Och den vill ha en dubbel matning på max -30 - + 30 v. Så ja tänkte att jag bygger en matning på -20 - +20 med hjälp av en transformator som ger 40v. Då gjorde jag helt enkelt så att jag satte 2 motstånd i serie, så att jag fick en symmetrisk spänningsdelare, och sedan glättar jag de 2 spänningarna och använder punkten mellan motstånden som jord. Okej?
Obelastad funkar det bra, men när jag koppar in min stärkare så ligger all spänning "på ena sidan jord". jag har alltså ist för -20v och 20v, 0 och 40 eller ibland 0 och -40.
Tänker jag fel? Kan man inte göra en sådan matning? Måste man kanske ha 2 sekundärlidningar på transformatorn eller kan jag komma undan med 2 st spänningsregar?
ha det
Du kan göra som så att du kopplar transformatorns sekundärsida till en likriktare som i sin tur är kopplad till två kondensatorer i serie.
Mitt emellan kondensatorerna där du seriekopplade dom kopplar du in någon av de två trådarna från transformatorns ac utgångssida(sekundärsidan) då har du en dubbel matningspänning med 0v mitt emellan kondensatorerna och sedan +20 och -20volt från kondensatorerna.
Hoppas du förstod hur jag menade...
Edit: La upp ett schema längre ner i tråden..
Mitt emellan kondensatorerna där du seriekopplade dom kopplar du in någon av de två trådarna från transformatorns ac utgångssida(sekundärsidan) då har du en dubbel matningspänning med 0v mitt emellan kondensatorerna och sedan +20 och -20volt från kondensatorerna.
Hoppas du förstod hur jag menade...
Edit: La upp ett schema längre ner i tråden..
Senast redigerad av Cenorpa 4 november 2005, 10:42:47, redigerad totalt 1 gång.
Sådär kan du inte göra nej. Spänningsdelaren du gjort av motstånden kommer bida en ny spänningsdelare med förstärkaren som dynamisk resistans. När förstärkarkretsen försöker driva utgången mot den positiva matningen kommer bara nollan flyttas mot den positiva referensen. Det kommer dock funka teoretiskt om du har en spänningsdelare som är starkare än audiokretsens dynamiska resistans, men i det fallet kommer du bränna så mycket effekt i spänningsdelaren att allt tappat sin mening.
Svar: Du borde absolut ha dubbla sekundärlinningar på din trafo.
Svar: Du borde absolut ha dubbla sekundärlinningar på din trafo.
Så här kan man väl göra:
http://img365.imageshack.us/img365/8006 ... wer5fj.png
Jag har gjort så och inte märkt några problem än men två sekundärlindningar vore väl det optimala.
http://img365.imageshack.us/img365/8006 ... wer5fj.png
Jag har gjort så och inte märkt några problem än men två sekundärlindningar vore väl det optimala.
Okej...så det skulle inte duga med 2 spänningsreggar heller då?
En annan fråga. På nästan alla audiostärkar kretsar jag har sett så är förstärkningen konstant och man varierar nivån på insignalen för att få olika ljudstyrka. Varför är det så när väldigt många andra opamp-kretsar har varierbar förstärkning? Är det inte risk att man kortsluter källan och förstör den?
En annan fråga. På nästan alla audiostärkar kretsar jag har sett så är förstärkningen konstant och man varierar nivån på insignalen för att få olika ljudstyrka. Varför är det så när väldigt många andra opamp-kretsar har varierbar förstärkning? Är det inte risk att man kortsluter källan och förstör den?
Rymdninja skrev: En annan fråga. På nästan alla audiostärkar kretsar jag har sett så är förstärkningen konstant och man varierar nivån på insignalen för att få olika ljudstyrka. Varför är det så när väldigt många andra opamp-kretsar har varierbar förstärkning? Är det inte risk att man kortsluter källan och förstör den?
Man kortsluter inte källan om man kopplar vridpoten rätt. Mellan ändarna på en vridpot är resistansen konstant, det är bara centertappens som flyttas närmare/längre ifrån ändarna. Kopplar man insignalen mellan ändarna och tar utsignalen från centertappen är det ingen fara.
Varför göra så då? Man kan ju ändra på feedback motstånden istället precis som du nämner (vilket varierar gainet). Dock är en förstärkare en väldigt delikat process, man optimerar förstärkaren för en viss feedback. för mycket så kan den bli instabil och för lite så får du hög distortion, därför lägger man feedback faktorn (som bestämmer gainet) på "optimal" nivå och reglerar volymen med en pot på ingången istället.