Robotgräsklippare ghetto style

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Robotgräsklippare ghetto style

Inlägg av PHermansson »

Dags för en tråd om mitt gräsklipparprojekt. Det har varit på G länge men börjar nu ta form.
Grundprinciperna är att det ska byggas så mycket som möjligt att återvunnet material. Grunden blir en gammal elgräsklippare, en skrotat bensin dito samt en gammal RC-bil.
En annan princip är att varje problem som kan förutses ska lösas innan jag går vidare. Det finns än så länge inga funderingar på tex hur den ska hålla sig kvar på gården, först ska framdrivningen lösas. Detta innebär även att version 1 inte kommer att styra sig själv, det sköts istället manuellt mha radiostyrningen från RC-bilen.

Ok, lite mer konkret. Först hade jag tänkt att använda motorn från en skrotat skruvdragare. Problemet blev då att jag behövde skaffa ett batteri, samt att det blir svårare att konstruera styrningen. Mycket enklare med två motorer som driver var sitt hjul, då får man styrningen på köpet. Därför köpte jag två skruvdragare på Jula rea. Lithiumbatteri, motor, laddare och fartreglage för 199:- är ju svårslaget.
Har plockat isär den ena skrivdragaren nu. När chucken är borta finns en axel med både invändig och utvändig gänga. Det bör gå att använda den invändiga gängan för att dra fast ett hjul direkt, men det beror lite på axelhålet i hjulet. Har två olika hjul att välja mellan, de från RC-bilen eller de från Klippon. De är olika stora med olika axeldimension.
Då kommer också frågan om hur fort det kommer att gå. Blir nog enklast med praktiska test, sambon får la filma när jag jagar gräsklippare :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare ghetto style

Inlägg av ochkl0620 »

Låter...... udda ;) Kommer följas :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lite bilder på axelkopplingen vore intressant.

Låter också vettigt att styra manuellt tills du ser att konstruktionslösningarna verkligen fungerar :tumupp:
Man kan ju t.om ha elen via förlängningssladd under test..
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Två bilder på elgräsklipparen:
2012-08-08 09.32.44.JPG
2012-08-08 09.32.56.JPG
Ett hjul från RC-bilen:
2012-08-08 09.33.05.JPG
Motorn från skruvdragaren:
2012-08-08 09.34.06.JPG
Skruven som sitter i axeln är en vänstergängad M5. Axelhålet i hjulet är 4 millimeter, det verkar gå att borra upp det lite så kan det monteras direkt på motorn. Har också skaffat några olika vinkeljärn som ska använda för att montera motorerna i chassit.
Sen saknas bara ett bakhjul. Här skulle ett sånt där snurrbart "kundvagnshjul" passa bra. Får se om jag köper ett eller om det blir en egen lösning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det var det mest inneffektiva klippare jag sett på länge :tumner:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

haha .... det kan jag skriva under på.

PHermansson .... du får lägga på ett kol nu, snart är vinter här igen och då måste du snart ha en snöröjare i ghetto style tappning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det skulle vara intressant att se den där ointelligenta klipparens färdväg på en karta. :)
De man kan köpa i butik kör väl inte särskilt effektivt de heller? Vad jag sett ser det ut som de bara vänder vid hinder och kör vidare i slumpvis vald riktning...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Fast de har många trix för sig . Wiper vänder oftast åt ett håll, fast olika mycket, i kanske en halvtimme. Sedan vänder den åt andra hållet, på så vis skruvar den sig fram till olika ställen. Den byter naturligtvis även håll om det inte går att svänga åt det förvalda hållet.

Har den svårt att hitta ut i ett trångt läge, kan den välja att följa slingan ett par meter för att trassla sig ut till öppen terräng.

När den ska följa slingan hem och råkar komma på en ö runt exempelvis ett träd, så märker den det efter ca två varv, varvid den lämnar slingan för att hitta en bättre kant att följa.

Lägger man slingan i ett litet V så tolkar den det som ett tecken att lämna slingan i 90 graders vinkel, ( en genväg). Praktiskt att placera ut på väl valda ställen så den slipper gå runt precis hela ytterslingan i värsta fall.

Accelerometrar känner av lutningen och kompenserar driften något för att inte driva av allt för mycket i sluttningar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

orvar-e skrev: PHermansson .... du får lägga på ett kol nu, snart är vinter här igen och då måste du snart ha en snöröjare i ghetto style tappning.
Ahh jo det är sant :) Fast det är många projekt som ska ha sin tid. Och nu fick jag ju fart på åkgräsklipparen jag fyndade för 800:- så nu är det inte lika akut. Och den gör sig nog bättre med en plog på.
Har iaf skruvat vidare lite på gräsklipparen. Det var rätt enkelt att få ihop motor, växellåda och hjul med ett vinkeljärn, så jag tror att jag har en fungerande drivenhet. Har klippt bort lite plast i klipparchassit också, verkar som att det kommer att passa bra.
2012-08-13 20.07.37.JPG
2012-08-13 20.07.22.JPG
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De där hjulen såg bra mycket bättre ut än trähjulen. ;-)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tog lite mer bilder när jag byggde den andra drivenheten:
2012-08-15 11.13.58.JPG
2012-08-15 11.24.25.JPG
2012-08-15 11.36.43.JPG
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

danei skrev:De där hjulen såg bra mycket bättre ut än trähjulen. ;-)
Som dessutom var en aning kantiga ..... :lol:

Hur blir det med höj och sänk funktionen då ?
Mycket smart med att göra sådär med motor och växellåda från nån billig borrmaskin. Fundering bara, hoppas att de gå lika fort framåt som bakåt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Höjdjusteringen fick inte vara med längre, försöker hålla ned vikten. Vi brukar inte ändra på den ändå, så jag får konstruera in rätt höjd (genom experiment).
De går lika fort åt båda håll. Borrmaskinens funktion för att byta håll är ju bara en switch som växlar polariteten.
Har glömt att ta kort nu, men igår monterade jag drivenheterna i klipparen tillsammans med en nödlösning till bakhjul. Kopplade ihop de båda motorerna med en sockerbit och låste hastighetsreglagen med eltejp. Sen var det bara att koppla in ett av batterierna, och off we go!

Eller nej, vi upptäckte ett problem som kunde ha förutsetts. Skruvdragarmotorn vrider ett hjul som står på marken. Hjulet är fastsatt med en skruv i samma plan som motorns vridning. Starta motorn, belastningpå hjulet = skruven skruvas ur :oops:
Ska se om det blir bättre med Locktite i skruvhålen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Med Loctite blev resultatet en smattrande momentspärr. När jag lyfter upp maskinen snurrar hjulen allt för fort. Har låst de enkla fartreglagen på max, annars lär jag bränna effekt i dem. Om jag kör med PWM istället så borde jag kunna reglera ner hastigheten utan att elda för kråkorna?
Skriv svar