Grundprinciperna är att det ska byggas så mycket som möjligt att återvunnet material. Grunden blir en gammal elgräsklippare, en skrotat bensin dito samt en gammal RC-bil.
En annan princip är att varje problem som kan förutses ska lösas innan jag går vidare. Det finns än så länge inga funderingar på tex hur den ska hålla sig kvar på gården, först ska framdrivningen lösas. Detta innebär även att version 1 inte kommer att styra sig själv, det sköts istället manuellt mha radiostyrningen från RC-bilen.
Ok, lite mer konkret. Först hade jag tänkt att använda motorn från en skrotat skruvdragare. Problemet blev då att jag behövde skaffa ett batteri, samt att det blir svårare att konstruera styrningen. Mycket enklare med två motorer som driver var sitt hjul, då får man styrningen på köpet. Därför köpte jag två skruvdragare på Jula rea. Lithiumbatteri, motor, laddare och fartreglage för 199:- är ju svårslaget.
Har plockat isär den ena skrivdragaren nu. När chucken är borta finns en axel med både invändig och utvändig gänga. Det bör gå att använda den invändiga gängan för att dra fast ett hjul direkt, men det beror lite på axelhålet i hjulet. Har två olika hjul att välja mellan, de från RC-bilen eller de från Klippon. De är olika stora med olika axeldimension.
Då kommer också frågan om hur fort det kommer att gå. Blir nog enklast med praktiska test, sambon får la filma när jag jagar gräsklippare