Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Du kan sätta en polyfuse bakom varje uttag. Så gör USB.
edit: Varför får du då ha en eurokontaktförlägningskabel? de klarar bara 2.5Ampere.
edit: Varför får du då ha en eurokontaktförlägningskabel? de klarar bara 2.5Ampere.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Med CE märkningen garanterar tillverkaren att enheten inte kan dra mer än 2.5A t.ex. genom att ha en säkring i enheten.
Den garantin vill inte jag ge familjen utan det ska vara rätt uppbygt. Av samma anledning skulle jag aldrig göra en hane-hane skarvsladd.
Den garantin vill inte jag ge familjen utan det ska vara rätt uppbygt. Av samma anledning skulle jag aldrig göra en hane-hane skarvsladd.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Europakontaktskarvkabeln måste dessutom tåla den ström som uppstår vid kortslutning om den sitter i ett uttag avsäkrat 16A med trögaste variant av godkända säkringar.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Låt oss tänka efter lite här...
En klenspänningsslinga får max. driva 200W. Vid 24V blir det alltså 8,33A.
En 350mA LED är egentligen en 1W LED, med en switchdrivning med en effektivitet på 80% från 24V blir det 52mA. Jag ser inte ett behov i mitt hus för 200 st 1W LED i fönsterna och jag har ändå ett skapligt stort hus.
Kontaktdonen blir alltså ingen biffar eller mastodonter.
I mitt fall funderar jag på att låta varje våning var var sin slinga, dels för att kunde isolera fel enklare och dels för att ha en "renare" kommunikation utan sinnessjuka stubbar.
Jag har "turen" att rören till det gamla expansionskärl går från källaren till vinden, kärlet är borta och jag funderar på att ta bort rören och ta bort den utbyggnad av väggen i mina toa som dessa rör gav upphov till. När jag öppnar och grejer kommer jag då att dra VP-rör mellan våningarna, detta ger plats för dessa slingor, TV-antennkabel osv. och jag funderar på att även dra TP-kablar också, bara för att jag kan.
När detta är klart ska jag "platta till" väggen och byta de fina (*HOST*) 70-tals tapeter på toan (uppe och nere) till mindre skrikande typer.
Taklisterna i de olika rum måste ändå ner, all sågspån mellan våningarna sipprar ner vid dom och jag får ta ner och foga med akryl-fogmassa, då kan jag passa på att sätta upp nya taklister med plats för ledningar då.
En klenspänningsslinga får max. driva 200W. Vid 24V blir det alltså 8,33A.
En 350mA LED är egentligen en 1W LED, med en switchdrivning med en effektivitet på 80% från 24V blir det 52mA. Jag ser inte ett behov i mitt hus för 200 st 1W LED i fönsterna och jag har ändå ett skapligt stort hus.
Kontaktdonen blir alltså ingen biffar eller mastodonter.
I mitt fall funderar jag på att låta varje våning var var sin slinga, dels för att kunde isolera fel enklare och dels för att ha en "renare" kommunikation utan sinnessjuka stubbar.
Jag har "turen" att rören till det gamla expansionskärl går från källaren till vinden, kärlet är borta och jag funderar på att ta bort rören och ta bort den utbyggnad av väggen i mina toa som dessa rör gav upphov till. När jag öppnar och grejer kommer jag då att dra VP-rör mellan våningarna, detta ger plats för dessa slingor, TV-antennkabel osv. och jag funderar på att även dra TP-kablar också, bara för att jag kan.
När detta är klart ska jag "platta till" väggen och byta de fina (*HOST*) 70-tals tapeter på toan (uppe och nere) till mindre skrikande typer.
Taklisterna i de olika rum måste ändå ner, all sågspån mellan våningarna sipprar ner vid dom och jag får ta ner och foga med akryl-fogmassa, då kan jag passa på att sätta upp nya taklister med plats för ledningar då.
Senast redigerad av Icecap 28 maj 2012, 10:29:09, redigerad totalt 1 gång.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Ursäkta om det verkar som att jag både tjatar och besserwissrar, men eftersom elsäkerhetsverkets regler är inblandade så är det kanske bäst att använda deras uttryck också.
Alltså, KLENSPÄNNING = max 50V, max 10A, max 200W.
Lågspänning = 230/400V 50Hz med hur många hundtalas ampere som helst.
För att röra till det finns det också SELV.
=====================
Om man kör RS485 och simplex så går det såklart att driva varje stubb med varsin drivare hälsar Captain Obvious. Om man däremot vill ha halv duplex för t.ex. statusuppfiskning eller liknande (kan ju vara smidigt om PWM-burkarna som ändå måste ha mikrokontroller åxå kan prata med annat, t.ex. läsa av 1-wire-sensorer eller vad man nu vill göra) så kan man skriva protokollet så att varje PWM-burk bara svarar om just den blir tilltalad, och när man tar emot data så slår man på mottagning från alla separata stubbar och grindar bara ihop datat som kommer in. Alla utom en stub kommer bara ge en fast etta, den stub där en adresserad burk sitter kommer ge data. En femtioelvaingångars AND-grind (t.ex. 74xx30 om inte minnet är helt kass) borde funka.
Jag är dock fortfarande en pytteliten smula orolig för att spänningsfall i jorden kan ge DC-offset som stör kommunikationen. Jag skulle helt klart ha räknat på det innan jag valt RS485.
Alltså, KLENSPÄNNING = max 50V, max 10A, max 200W.
Lågspänning = 230/400V 50Hz med hur många hundtalas ampere som helst.
För att röra till det finns det också SELV.
=====================
Om man kör RS485 och simplex så går det såklart att driva varje stubb med varsin drivare hälsar Captain Obvious. Om man däremot vill ha halv duplex för t.ex. statusuppfiskning eller liknande (kan ju vara smidigt om PWM-burkarna som ändå måste ha mikrokontroller åxå kan prata med annat, t.ex. läsa av 1-wire-sensorer eller vad man nu vill göra) så kan man skriva protokollet så att varje PWM-burk bara svarar om just den blir tilltalad, och när man tar emot data så slår man på mottagning från alla separata stubbar och grindar bara ihop datat som kommer in. Alla utom en stub kommer bara ge en fast etta, den stub där en adresserad burk sitter kommer ge data. En femtioelvaingångars AND-grind (t.ex. 74xx30 om inte minnet är helt kass) borde funka.
Jag är dock fortfarande en pytteliten smula orolig för att spänningsfall i jorden kan ge DC-offset som stör kommunikationen. Jag skulle helt klart ha räknat på det innan jag valt RS485.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Alltså, KLENSPÄNNING = max 50 V AC eller 120 V DC, max 200 VA.
"Lågspänning" = 0 - 1500 V DC, 0 - 1000 V AC
Högspänning >1000 V AC, >1500 V DC
EIA-485 är bra för att det just tillåter signaltransformator då bussen är differentiell. Kodar man med endast rätt AC-komponenter så klarar man dito transformatorer också.
"Lågspänning" = 0 - 1500 V DC, 0 - 1000 V AC
Högspänning >1000 V AC, >1500 V DC
Angående jordning och skydd så är PELV en variant av SELV med jord i stort sett och FELV är skyddar genom isolation av hela kretsen.wikipedia skrev:Spänningsförande delar i SELV-kretsar får inte förbindas med jord eller med spänningsförande delar eller skyddsledare hörande till annan krets. Utsatta delar i SELV-kretsar får inte avsiktligt förbindas med
EIA-485 är bra för att det just tillåter signaltransformator då bussen är differentiell. Kodar man med endast rätt AC-komponenter så klarar man dito transformatorer också.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Om vi ska röra till det lite med SELV så är det så här också.
SELV direktivet medger också högre systemspänning
om det är en rippelfri (pulsfri) likspänning. Med PWMdimring
skapar man ett rippel vilket man inte gör med
konstantströmsdimring. Rippelfri likspänning får vara
upp till 120Vdc mot 60Vdc för likspänning med rippel
SELV direktivet medger också högre systemspänning
om det är en rippelfri (pulsfri) likspänning. Med PWMdimring
skapar man ett rippel vilket man inte gör med
konstantströmsdimring. Rippelfri likspänning får vara
upp till 120Vdc mot 60Vdc för likspänning med rippel
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Gäller det även ev spänning som endast existerar inom en armatur eller apparat? (dit det krävs skruvmejsel för att nå och som är beröringsskyddat)
Vilken källa finns till denna skillnad på rippelvågform?
Vilken källa finns till denna skillnad på rippelvågform?
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
blueint skrev:Observera att du ej får göra fast installation. MEN.. man får tydligen sätta upp en sladd med "anslutningsdon" i ändan. Så om du sätter upp kabel i huset, som sedan kopplas ihop med kontaktdon som kan demonteras utan verktyg så bör det fungera legalt.
Använd 4-polig kabel som klarar 10 A, samt de två överblivna trådarna till EIA-485 multidrop. Med cat.5 så är det begränsning på 0,5 A..
Hittar inte refens, men normalt brukar man säga att "provisorisk installation får inte ersätta fast installation"
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Inget vidare, de strålar normalt rätt bra!Pajn skrev: Hur är det med EMC med hemmagjorda PWM dimmrar?

Eftersom du frågar om legala krav etc, jo det finns.

Har för mig att du borde läsa och uppfylla, EN 55015 och EN61547 när det gäller EMC.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Läste det här, http://www.transformatorer.com/sites/de ... 2_allt.pdf
Ska ringa elsäkerhetsverket och fråga också.
Ska ringa elsäkerhetsverket och fråga också.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Störningsmäsigt är det ju en himla skillnad mellan att dra ledningar med PWM-styrning till LED-lampor och att skicka styrkommando via RS485 till en lampa med inbyggd PWM-styrning.
Och det är det senare jag ämnar göra.
Fördel:
- Varje enhet kan anpassas till just rätt lamptyp.
- Alla lamptyper som håller sig inom tillåten effekt kan användas.
- Lamporna är plug-and-play.
- Data kan inhämtas från alla delar där nätet dras.
- Andra enheter kan styras vid behov.
Nackdel:
- Ganska mycket mer komplicerat styrelektronik i varje lampa.
- Man ska ha bra koll på RS485 dragningen för att undvika störande stubbar.
Jag ser för mig att man har slavenheter med en knapp/bygling som anger att den ska upptäcka sin adress i samröre med mastern som ska vara i ett speciellt läge för sånt. Då kan man enkelt dra allt nätverk ock koppla in lampor/enheter i känd räckföljd - vilket sedan kan läsas ut på mastern.
Då kan varje lampa/enhet kopplas ihop med valfritt namn så at man enkelt kan överse vilken enhet som är vad.
När det är dags att byta lampa till/från julbelysning kan man aktivera ytterligare ett läge på mastern som då avkänner vilken lampa som slutar svara och vilken ny som svarar och som kan koppla ihop denna ändring, då släpper man en massa namngivande.
Tanken finns även på att blanda in något 1-Wire produkt vid varje uttag, då kan enheten man kopplar in i det uttag läsa 1-Wire enheten och använda den unika ID-kod som finns i dessa samt evt. data från dessa enheter. På det vis behöver man bara koppla varje uttag ihop med ett namn för enkelhetens skull, t.ex. "fönster, vardagsrum, väst" en enda gång.
Enheter kan vara många olika, för min del innebär de även elementvred som jag vill kunde styra via samma nätverk.
Och det är det senare jag ämnar göra.
Fördel:
- Varje enhet kan anpassas till just rätt lamptyp.
- Alla lamptyper som håller sig inom tillåten effekt kan användas.
- Lamporna är plug-and-play.
- Data kan inhämtas från alla delar där nätet dras.
- Andra enheter kan styras vid behov.
Nackdel:
- Ganska mycket mer komplicerat styrelektronik i varje lampa.
- Man ska ha bra koll på RS485 dragningen för att undvika störande stubbar.
Jag ser för mig att man har slavenheter med en knapp/bygling som anger att den ska upptäcka sin adress i samröre med mastern som ska vara i ett speciellt läge för sånt. Då kan man enkelt dra allt nätverk ock koppla in lampor/enheter i känd räckföljd - vilket sedan kan läsas ut på mastern.
Då kan varje lampa/enhet kopplas ihop med valfritt namn så at man enkelt kan överse vilken enhet som är vad.
När det är dags att byta lampa till/från julbelysning kan man aktivera ytterligare ett läge på mastern som då avkänner vilken lampa som slutar svara och vilken ny som svarar och som kan koppla ihop denna ändring, då släpper man en massa namngivande.
Tanken finns även på att blanda in något 1-Wire produkt vid varje uttag, då kan enheten man kopplar in i det uttag läsa 1-Wire enheten och använda den unika ID-kod som finns i dessa samt evt. data från dessa enheter. På det vis behöver man bara koppla varje uttag ihop med ett namn för enkelhetens skull, t.ex. "fönster, vardagsrum, väst" en enda gång.
Enheter kan vara många olika, för min del innebär de även elementvred som jag vill kunde styra via samma nätverk.
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Tror på att namnge alla (belysnings) enheter så att man kan styra utan omkonfiguration av själva nätet. Kopplar man in vanlig belysning samt julgransbelysning samtidigt så kan ju styrenheten detektera julgransbelysningen och därmed släcka den vanliga helt automagiskt.
Störningar från PWM lär uppstå även inom armatur och stråla ut samma väg som ljuset (använd galler?). Samt ledningsbunden störning in till DC bussen.
Något jag funderar på är hur man kan ordna så att även fruar, barn, besökare osv.. kan använda systemet utan att det blir svårt att förstå hur. Om ens flickvän t.ex ej kan få igång köksbelysningen lär hon morra ordentligt..
Störningar från PWM lär uppstå även inom armatur och stråla ut samma väg som ljuset (använd galler?). Samt ledningsbunden störning in till DC bussen.
Något jag funderar på är hur man kan ordna så att även fruar, barn, besökare osv.. kan använda systemet utan att det blir svårt att förstå hur. Om ens flickvän t.ex ej kan få igång köksbelysningen lär hon morra ordentligt..
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
@whynot, hittade referens till detta om pulsmodulering i länken på s12. De säger dock inget om vart de i sin tur baserar sin information på.
Länken har också information om strömbegränsningsstyrning av högeffekts-LED, men vart inte konsensus att det ej fungerar pga ändrad färgtemperatur och inte minst olinjärt förhållande mellan ström samt avgivet ljus?
(sid 7,9)
Länken har också information om strömbegränsningsstyrning av högeffekts-LED, men vart inte konsensus att det ej fungerar pga ändrad färgtemperatur och inte minst olinjärt förhållande mellan ström samt avgivet ljus?
(sid 7,9)
Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?
Funkar gör det ju. En glödlampa förändrar temperatur kraftigt när den dimmas, det upplevs inte som ett problem. Den dimmas inte linjärt heller. Å andra sidan uppfattar man inte en linjär dimmning som linjär.