Cincinnati 10 hc 4500

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Cincinnati 10 hc 4500

Inlägg av säter »

Den 10HC vi hade på jobbet, hade 18.5kW motor.
Så växellådan pallar nog.

Den maskinen var betydligt nyare, förövrigt den sista maskinen som byggdes i Holland.

När det gäller rörlig kulmutter, så blir nog det ganska krångligt att få till.
Jag tror på en Ø80mm, eller rent av Ø100mm, kulskruv.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Tanken att använda en roterande mutter var intressant. Min Sajo VBF 450 har den lösningen på vertikal rörelsen. I det fallet används kulskruven som kolvstång för den hydrauliska "motvikten". I den nedre ändan av kulskruven sitter en kolv. Trycket på kolven balanserar vikten av spindeldockan.

En lösning med roterande mutter skulle gå att få till med kuggremsdrift. En fördel blir att man kan göra infästningen av skruven stabilare. Tex två infästningspunkter i varje ända med en halvmeters mellanrum.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

En fullösning som kanske inte alls fungerar, men vad händer om man glidlagrar skruven på fler ställen. En hydraulkolv som lyfter upp ett plastlager och håller skruven stilla, och som sedan åker undan när muttern kommer. Kanske två stycken, en på var sida om mitten av maskinen så att alltid minst en kan användas. Allt sker med automatik så klart.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

maskinteknik skrev:Jag har kört en Waldrich Siegen axelsvarv med 10 meters kulskruv (dia 100mm), där löser de problemet med häng på skruven genom stödlager som "gömmer sig" när släden med mutter skall pasera, som någon slags jordekorre dyker de ner och sedan upp.
Där är lösningen som du beskriver.
Jag misstänker att det är en hel del med jobb att få till det på en befintlig maskin.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Öhh, måste missat det inlägget. :oops:
Men då hade det fungerat iaf.
Nu ska jag gå och lägga mig.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Hej!

Nu har det varit lite aktivitet kring maskinerna.
Det gamla styrsystemet och tillhörande panel är borttaget, likaså el hörande till palettväxling.
Skärkraftsövervakning och kablage till resolvrar är också borttaget.
Efter denna sanering blev elsystemet lite lättare att få grepp om.
Har nu ca 30st insignaler till styrning och ca 30 utsignaler, hörande till verktygsväxling, hög/låg växel, spindelorientering, kylvätska, indexbord mm.

Till styrning har jag ett tnc 355b som jag tänkt prova att använda, håller på att koppla in det. Frågan är då om det går att ändra plc`n så den passar till min maskin. Någon som pysslat på med det? Finns det gamla plc programmet kvar på eprom då systemet varit strömlöst eller är det borta? Går det att ladda i och ur det till en dator?

Har kopplat in trafo och hydraulaggregat. Maskinen (den som skall användas) är inkopplad provisoriskt. Det går nu att se signaler från givare och få tex verktygsväxlare att röra sig genom att påverka solenoiderna till ventilerna.
Skriv svar