Cincinnati 10 hc 4500

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maskinteknik

Cincinnati 10 hc 4500

Inlägg av maskinteknik »

Och in på gården rullar en bil med släp.
Efter en hel del funderande har det inhandlats en eller rättare sagt två horisontella fleroppar och nu är de här.

2st Cincinnati milacron 10 hc 1500 med styrning "big blue". Rörelseområdet är X1500 Y1000 Z820 alla rörelser utförs av verktyget, arbetsstycket flyttar sig inte. Maskinen har Iso 50 kona och verktygsväxlare med 30 st verktyg i magasinet. Med maskinerna kom ett index bord, två spåntransportörer samt en palettväxlare.

Den här tråden hade jag tänkt skulle handla om styrsystemsbyte, installation samt ombyggnad av denna maskin och de problem som behöver lösas innan spånorna hamnar i tranportören, växlaren byter vertyg och indexbordet positionerar rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Re: Cincinnati 10 hc 4500

Inlägg av thewho »

Jag som precis satte mig vid datorn med en mugg kaffe och skulle titta på alla bilderna, och så var det bara en :doh:
Ser fram emot fortsatta uppdateringar :tumupp:
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Så här ser maskinen ut, här inställd i lokalen där den skall vara. Nu står den på singelgolv framöver skall den lyftas ut och fundament skall gjutas, kanske till våren om allt går bra.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Och så en bild från andra sidan samt en bild på indexbordet med palettfäste. Indexbordet står på en häll med T-spår, måtten på den är 1500x1000x380
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall bli mycket spännande att följa,
nu kommer jag att bli ledsen om du byter original DC servon mot stegmotorer så jag utgår från att så inte var fallet om de inte hade stegisar från början, jag mins inte. 8)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, de där maskinerna var jag bra sugen på tidigare.
Utrymme, samt avskaknad av elritningar, gjorde att jag gav upp idén.

Styrsystemet, Acramatic CNC "Big Blue", hör ju till 1:a generationens CNC-system.
Har du någon uppfattning om vilken dator som sitter i systemet?
Det var väl inte så vanligt att styrsystemstillverkarna byggde sin egen dator vid denna tid.
Jag vet i alla fall att systemet har kärnminne.
Det kanske sitter en PDP-8 under huven? :)

Dessa två maskiner har alltså tidigare varit uppställda med spindeln mot varandra.
Bearbetade samtidigt på samma detalj, med varsitt styrsystem.

Nu är alltså tanken att ställa de på längs efter varandra?
Med tanke på rubriken 10HC-4500.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Servon och servomotorer är av fabrikatet Gettys och de hade jag tänkt behålla. Styrsystemet skall troligen ersättas av ett Heidenhain TNC 355 B. Någon som behöver de gamla "big blue" systemen?
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Vad för dator det finns i styrsystemet vet jag inte.

Underdelarna till maskinerna, X gejderna skall "skarvas" ihop så att jag får en längd på 6000mm vilket ger en x rörelse på 4500.
Framför maskinen blir det en T-spårs häll med måtten 6500x1500 liggandes på golvet, höjden på denna har jag ej bestämt, en fundering är att hällens överkant ligger 700mm under spindelns nedre läge (Y-). Det ger utrymme för olika lösa bord, rundbord, delningsapparater och annat kul. Någon som har ideer om lämpliga höjder.

Någon som vet av en kulskruv minst 4600mm lång?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Utan mer ingående praktisk erfarenhet av just detta, men jag tycker det låter som ett mycket vettigt och intressant upplägg. Edit, Skall som sagt bli spännande att följa. :tumupp:

Edit, om du haft plats och tid skulle jag gjort som säter sade med placeringen redan från början så att man långsiktigt sett kan skapa kapacitet för styckeproduktion som få andra klarar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#om du haft plats och tid skulle jag gjort som säter sade med placeringen redan från början så att man långsiktigt sett kan skapa kapacitet för styckeproduktion som få andra klarar.#

Det är väl så det är tänkt att göras?
Dvs. ta av pelaren från den ena, och försöka foga ihop de båda underdelarna?

Hur som helst, lär det behövas en rejält lång kulskruv. :)
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Japp en lång skruv behövs helt klart.

Ja tanken är att använda en av maskinerna endast X gejderna från båda. Det ger väldigt mycket reservdelar vilket kan vara bra då maskinen är från 1981.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad har du för budget för en sådan lång och grov kulskruv? Jag har sett något som kan passa dig men minns inte var just nu.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Så här se det ut där det skall skarvas, gejden når inte ända ut så det blir ett litet hopp för rullblocken. Det får lösas på något vis!?

Extra bitarna utanför bädd och gejd är till för teleskop skydd och går att skruva bort.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Vad det gäller pris beror det väl på skick. Hoppas väl på att hitta en begagnad för max 10 tusen. Har inte kollat efter någon än och vet ej vilken grovlek som behövs och är fysiskt möjligt att få plats med. En gissning är att 80mm i dia vore lagom.
persa

Inlägg av persa »

Mycket intressant projekt. Lycka till :)

Vad gäller långa X-axlar och kulskruvar så kan det bli problem med utböjning om skruven är allt för lång. Vet att man på maskiner med lång X-axel ofta använder en lösning med kuggstång istället. Googla på "Rack & Pinion". Har en svag aning om att Cincinnati använde denna lösning på sina 10HC med X-axel 2500 mm och längre, men jag är långt ifrån säker

Var noga med beräkningar och konsultera helst expertis om du ändå väljer kulskruvsalternativet
Skriv svar