Tips: Vakuumpump på Jula
Re: Tips: Vakuumpump på Jula
Gissar att du inte kan bygga upp vacuumet i pippetten tillräckligt snabbt med den metoden, då du får fördröjning i rörsystemet.
Ovända fenomenet när du skall släppa komponenten ifråga.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tillräckligt kort slang till pipett huvudet + ventiler så borde det fungera.
Jo, men skall man ha vacuumpump, tank osv så blir det ett par meter slang till pipetten, det är därför man har en ejektor i princip direkt i pippetten, eller snarare i huvudet
Man kan ha en extrapump där suget behövs? på samma sätt som man har distribuerade VRM.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Inte OM du placerar lämplig ventil bara en bit ifrån pipetten. Då är det bara den korta lilla minsta stumpen som behöver få vacuum.TomasL skrev:Jo, men skall man ha vacuumpump, tank osv så blir det ett par meter slang till pipetten, det är därför man har en ejektor i princip direkt i pippetten, eller snarare i huvudet
Jo, eftersom vacuumet behöver byggas upp, och med tanke på hur grova slangar man kan använda, så blir det nog inte så bra.
Det finns ju en orsak till att man använder tryckluft istället.
Dessutom, så fälls det ut en hel del vatten i vacuumpumpen, vilket försämrar vacuumet ordentligt efter en stunds drift.
Dessa pumpar är inte konstruerade för denna typ av drift (med konstant tillförsel av vattenånga).
Det finns ju en orsak till att man använder tryckluft istället.
Dessutom, så fälls det ut en hel del vatten i vacuumpumpen, vilket försämrar vacuumet ordentligt efter en stunds drift.
Dessa pumpar är inte konstruerade för denna typ av drift (med konstant tillförsel av vattenånga).
-
Skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar med "separatkyld dammsugare"?
Normalt sett kyls dammsugarmotorn av luften som passerar turbinen, dock finns det dammsugare med separat fläkt, vilken kyler motorn istället, och luften från turbinen passerar direkt ut.'
Dessa dammsugare går att köra som vacuummaskiner, dock kanske inte 24/7, men betydlig längre än en vanlig,
Dessa dammsugare går att köra som vacuummaskiner, dock kanske inte 24/7, men betydlig längre än en vanlig,
Menar du den här typen av dammsugarmotor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av säter 3 augusti 2012, 22:15:04, redigerad totalt 1 gång.
Till exempel, men det finns sådana som ser ut som vanliga damsugare också.
-
TomasL, du verkar kunna det här med vacumpumpar. Jag saknar definitivt erfarenhet samtidigt som jag planerar att fixa ett vacumbord till min fräs. Menar du att dessa vakumgeneratorer kan jämföras med damsugare? I så fall kan du göra en enkel jämförande sammanfattning jag kan få lite kött på benen inför vägval.
Jo Vacuumpumpar är ett av mina dagliga verktyg sas.
Beträffande länkarna:
I princip, dock gissar jag att de är mer lika en vanlig fläkt än en damsugare, som innehåller en turbin istället.
Har dock aldrig jobbat med denna typen av av utrustning, men sett dem i drift osv.
Beträffande länkarna:
I princip, dock gissar jag att de är mer lika en vanlig fläkt än en damsugare, som innehåller en turbin istället.
Har dock aldrig jobbat med denna typen av av utrustning, men sett dem i drift osv.
Jag är tacksam för tips, dock så lär jag mig mer på att testa mina ideerGissar att du inte kan bygga upp vacuumet i pippetten tillräckligt snabbt med den metoden, då du får fördröjning i rörsystemet.

så vi får väll se