Hjälp med inkoppling av tvättmaskin!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NicklasE

Hjälp med inkoppling av tvättmaskin!

Inlägg av NicklasE »

Hej!

Det är så att mina föräldrar tog hit en vän som är elektriker som skulle hjälpa oss att koppla in en tvättmaskin. När jag kom hem lite senare så upptäckte jag att lampan på "fördelaren" (tror jag man kanske kan kalla den) lyser mycket svagare. Såhär ser det ut:
Bild
För er som inte ser så står det:
"Typ KS 315"
"15A 380V~"

Det roliga är dock att det först av en stickkontakt till maskinen som han tog bort och kopplade in i "fördelaren", vilket jag anser onödigt då vi har ett 220V uttag bredvid maskinen högt upp på väggen.

Inuti "fördelaren" ser det ut såhär:
Bild
För er som inte ser kablarna har jag gjort ett förtydligande i paint:
Bild

Det konstiga för mig är att den bruna kabeln satt längst till vänster förut då vi hade vår förra tvättmaskin, och nu sitter den i mitten..

Nu är mina frågor: 1. Är det rätt kopplat? 2. Varför lyser inte lampan starkt som förut? 3. Borde han ha använt stickkontakten?

Om ni skulle behöva se propp-skåpet ser det ut såhär:
Bild

Hoppas ni kan hjälpa mig den här huvudvärken! Blir helt galen av att inte veta... Tack på förhand :)

Edit: Detta är mitt första inlägg så jag är lite noob när det gäller bilder. Men jag behöver i alla fall högerklicka på "bild" och trycka på "visa bild" för att bli länkad till bilderna... (Bara så ni vet, kanske ska vara så. Jag vet faktiskt inte.)
Senast redigerad av blueint 30 juli 2012, 15:32:41, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Hjälp med tvättmaskin!
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Re: Hjälp med tvättmaskin!

Inlägg av anlamotte »

Dina bilder verkar inte fungera att direktlänka.
Men en gissning är att glimmlampan är på 400V och ligger mellan 2 faser, eftersom du nu endast har satt i en av
de 3 säkringarna till tvättmaskinsgruppen får den inte sin rätta spänning.

Påverkar dock inte själva tvättmaskinen.

Angående den bruna kabelns placering så motstavarar det helt enkelt vilken av de 3 säkringarna
som är iskruvad.
NicklasE

Inlägg av NicklasE »

Tack för ett så snabbt svar! Han som koppla in det sa tydligen ungefär likadant till min pappa :) Ville bara dubbelkolla, då jag tycker tvättmaskinen låter lite konstigt(kanske är inbillning från min sida) och att lampan ser mysko ut! Men du tror alltså att det kan vara rätt kopplat? :D
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Japp, det ser rätt ut :) Om du vill få igång lampan igen kan du helt enkelt skruva i de andra 2 säkringarna.
NicklasE

Inlägg av NicklasE »

Testade det nu och den lyser starkare :) Tack för hjälpen!
Skriv svar