TNCserver överföringsfel. Heidenhain. Tror jag blir tokig.
Re: TNCserver överföringsfel. Heidenhain. Tror jag blir toki
Om comportarna går sönder, är du helt säker på att den gemensamma nollan i seriekabeln är korrekt ansluten? Ligger det en stor potentialskillnad mellan maskinen och datorn som gör att det går en massa ström genom seriekabelns jord?
Kan du sätta en PC i varje ände av kablaget utan att ha maskinen inkopplad och korsa RX och TX i "maskinänden". Fungerar det då att skicka seriell data mellan datorerna?
Kan du sätta en PC i varje ände av kablaget utan att ha maskinen inkopplad och korsa RX och TX i "maskinänden". Fungerar det då att skicka seriell data mellan datorerna?
Hej Sniffer!
Jag vet att du inte gärna vill lyssna på vad jag har att säga men jag försöker ändå.
Jag vet att du inte gärna vill lyssna på vad jag har att säga men jag försöker ändå.
Är detta en hypotes eller ett konstaterande genom att du har mätt porten med oscilloskop?Nu har jag ju i så fall sabbat 2 datorer på rad.
Mu är man då minst sagt trött. Va ju ett tag sen jag skrev i denna tråd. Detta på grund av att det faktiskt fungerade efter jag bytt RC232-kretsen. Kretsen va en SP206CT av märket SIPEX, och som ersättare blev det en MAX206CWG från Maxim. Detta har nu fungerat HELT felfritt i ett år nu. Eller ja snarare tills för några veckor sen då det började strula igen. Så jaja tänkte jag. Får skicka på en ny MAX206CWG-krets igen då... Sagt och gjort så gjorde jag detta. Men felet kvarstod dock. Å felet uppträder som så att den får kontakt och allt men så fort man skall hämta något så ser man i TNCserver att något händer. Men sen är det stopp. Å man kommer ej (hämta)-menyn i terminalen fören man sliter kabeln eller väntar i flera minuter. Sett att det kommer upp läsvärde fel P efter en stund.
Så jaja. Efter detta konstaterande så har jag även lyckats få tag i tillverkaren av krets som satt där från första början. Men efter jag monterat den kretsen så är kommunikationen lika död som den va första gången detta hände. Hmm jobbigt värre..
Har även provat att koppla förbi den RS232-skyddskrets som sitter precis innan kabeln. Alltså en krets som endast består i skyddande zenerdioder. Men ej detta hjälpte. Sen givetvis kontrollerat motstånd och kondingar runt både skyddskrets och RS232-krets utan att finna avvikande värden.
Så nu står man här å famlar i mörker igen. Suck
Så jaja. Efter detta konstaterande så har jag även lyckats få tag i tillverkaren av krets som satt där från första början. Men efter jag monterat den kretsen så är kommunikationen lika död som den va första gången detta hände. Hmm jobbigt värre..
Har även provat att koppla förbi den RS232-skyddskrets som sitter precis innan kabeln. Alltså en krets som endast består i skyddande zenerdioder. Men ej detta hjälpte. Sen givetvis kontrollerat motstånd och kondingar runt både skyddskrets och RS232-krets utan att finna avvikande värden.
Så nu står man här å famlar i mörker igen. Suck

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Men va jobbigt, är det samma dator som du kommunicerar med eller har du bytt ut nåt annat sen sist det fungerade? Det är inte så att du har haft åska på besök?
Det är samma dator som jag alltid använt. Å den datorn står igång jämt.
En grej som dock denna gången gjorde det ännu mera mystiskt va att när det nu började strula igen så visade det sig i att det först inte fungerade alls. Sen började det smått hoppa igång igen fast väldigt seg överföring. Typ som att det blev massa error och datan behövdes skickas om för att den skulle komma fram. Sen efter det knackigt värre överfört lite data så började jag misstänka att, kanske är utrymmet på TNC:n fullt. Så jag rensade/deletade lite filer. Å vipps så började den skicka som vanligt igen. SÅ jag tog och fräste ut prylen som jag skulle. Men när jag skulle skicka nästa datafil därpå så vart det helt stopp igen. Å mellan dessa tillfällen så hade jag inte ens stängt ner maskinen. Utan hade endast kört en bearbetning i emellanåt. Helskumt fenomen.
En grej som dock denna gången gjorde det ännu mera mystiskt va att när det nu började strula igen så visade det sig i att det först inte fungerade alls. Sen började det smått hoppa igång igen fast väldigt seg överföring. Typ som att det blev massa error och datan behövdes skickas om för att den skulle komma fram. Sen efter det knackigt värre överfört lite data så började jag misstänka att, kanske är utrymmet på TNC:n fullt. Så jag rensade/deletade lite filer. Å vipps så började den skicka som vanligt igen. SÅ jag tog och fräste ut prylen som jag skulle. Men när jag skulle skicka nästa datafil därpå så vart det helt stopp igen. Å mellan dessa tillfällen så hade jag inte ens stängt ner maskinen. Utan hade endast kört en bearbetning i emellanåt. Helskumt fenomen.
- DW
- Kontakt:
Är det inte just de felen du beskriver som uppkommer när man kör XON/XOFF. Ju högre hastighet dessto mer fel.
Kör man Rx-Tx omkastad 2-3 + CTS (controll to Send) RTS (Request to Send) uppstår inte fel på linan.
Du skrev 112000 k/b i början 60m kabel. Siemens har inte ens högre än 19200 på system från -92.
Jag hade sänkt farten till 4800 baud 7data bitar 2 kontroll, 1 stop bit, CRS, RTS. Varför utmana osäkra parametrar.
Valle kör 38400 baud men det är väl ingen flinta maskin?
Själv kör jag 2400kb/s sakta men säkert
Vill bara visa hur man tänker när man kör rak nollmodem kabel. Här görs garanterat ofta fel. Bild höger 25/9 pin skriver man
2-2
3-3
på datorn kan det gå att byta stift i programmen men att byta stift i maskinen är väl inte lika lätt alltid.
Förstå hur man tänker. SD 2 --> 2 RD kabeln är rak men växlat stift!
Lättare att växla kabeln till stift 2 skall prata med stift 3, stift 3 skall prata med stift 2.
Sök info på resp maskintillverkare. Köper man 25/25 kabel + 25-9 adapter finns risk för att man inte får med alla behövande.
Kör man Rx-Tx omkastad 2-3 + CTS (controll to Send) RTS (Request to Send) uppstår inte fel på linan.
Du skrev 112000 k/b i början 60m kabel. Siemens har inte ens högre än 19200 på system från -92.
Jag hade sänkt farten till 4800 baud 7data bitar 2 kontroll, 1 stop bit, CRS, RTS. Varför utmana osäkra parametrar.
Valle kör 38400 baud men det är väl ingen flinta maskin?
Själv kör jag 2400kb/s sakta men säkert

Vill bara visa hur man tänker när man kör rak nollmodem kabel. Här görs garanterat ofta fel. Bild höger 25/9 pin skriver man
2-2
3-3
på datorn kan det gå att byta stift i programmen men att byta stift i maskinen är väl inte lika lätt alltid.
Förstå hur man tänker. SD 2 --> 2 RD kabeln är rak men växlat stift!
Lättare att växla kabeln till stift 2 skall prata med stift 3, stift 3 skall prata med stift 2.
Sök info på resp maskintillverkare. Köper man 25/25 kabel + 25-9 adapter finns risk för att man inte får med alla behövande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 15 juli 2012, 19:11:13, redigerad totalt 1 gång.
DW: Jag har provat allt. Häng inte upp dig på tidigare hastigheter och kabellängd. JA har verkligen minimerat felmöjligheterna så mycket det går. Kör 1 meters kabel nu å lägsta hastigheten. Inget hjälper... Och som du kan läsa. Har fungerat kanon ena timmen men andra timmen så vart det kass. Å jag har provat det mesta. Så felet ligger på en annan nifå än bara kabellängder. Som sagt det har fungerat ett år nu sen det strulade första gången. Å jag har inte rört en pryl. Men ändå så la det av nu.
Så felet må då vara krångligare än så.
Så felet må då vara krångligare än så.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Min röst ligger på att åskan har varit i farten.
Det verkar ju som det är något spök med TNC'n.
Eftersom det fungerade tillfälligt när du hade rensat minnet.
Fungerar det lika dåligt att tanka ur TNC till PC?
Eftersom det fungerade tillfälligt när du hade rensat minnet.
Fungerar det lika dåligt att tanka ur TNC till PC?
- DW
- Kontakt:
Oavsett fel så bör du kopiera detta inför framtiden. Körde du 145?
9600 baud rekomenderas beroende på system.
http://igor.chudov.com/manuals/Bridgepo ... rfaces.pdf
9600 baud rekomenderas beroende på system.
http://igor.chudov.com/manuals/Bridgepo ... rfaces.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hmm. Skall läsa igenom det ni skriver noga och kontrollera. Men det jag förstå främst gör nu är att löda tillbaka den senaste kretsen det fungerade med å hoppas på att få lite mera dataström. För nu vill då inte en enda siffra skickas. Får ingen reaktion alls i TNCserver. Lurigt.