Hjälp med läckström från brytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
greatfood

Re: Hjälp med läckström från brytare

Inlägg av greatfood »

Nej ingen ändring, jag bytte plats på de blåa och bruna (inga facktermer här inte) och inget hände. Inget blev bättre. Så jag bytte tillbaka till ursprunget, dvs schemat.

menar du ändarna på motstånden? de är ihoplödda och därefter trädda med krympslang.

Okej, tror jag förstår er teori, dvs att jorden och ena ledaren skulle sluta samman och ge ström till lampan. Dock så är jorden i detta fall ganska ointressant, då jag bor i ett ojordat hus, så den kabeln är mest av principskäl nu, men den leder ingenstans, därav så borde den inte kunna leda el. Bra teori annars.

Jag vet inte vad som är rimlig eller ej, dock är faktum att när jag kopplade in mitt kluster med motstånd så slutade skenet att lysa. när jag provade den andra brytaren så provade jag på 5 olika sätt, (2 sätt på varje lamppar dvs) och det fungerade perfa på alla sätten.... Jag provade både att bryta från brun och blå sladd. samt bryta båda samtidigt.

Finns det någon risk att jag nu inte har det motståndet som IceCap föreslog? OM det är någon risk så skall jag ta o köpa en 100K 2W när jag är i sthlm i nästa vecka, så man inte ligger med huvudet mot något farligt på kvällarna...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om man nu har en 1 watts superLED....................och sedan bränner ytterligare 1,5 watt i ett motstånd................. var ligger då den fantastiska fördelen med LED........?

Protte.......
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1W LED motsvarar ung. 5W glödlampa. Sedan drar ett 100k motstånd monterat över 230Vac bara 0,529W. Så vinst är det och värmeutvecklingen minskar.
Borre

Inlägg av Borre »

Nu när du vet att det fungerar så prova med ett ännu högre motstånd, 200-300k eller varför inte ännu högre, 500k kanske. Lagomt onödigt att bränna dryga 0.5W per LED om det inte behövs...

Eller testa sätt dit en X-kondensator.
greatfood

Inlägg av greatfood »

Sitter o mäter just nu hur mycket min anordnig drar idle... Och håll i hatten. Inget! Inte en watt och inte en amp... Hur satan i gatan går dehär ihop? När en lampa är tänd så dras det 3,5 (1,8*2 ganska exakt) och med båda paren så blir det 7,1.

Jättekonstigt, då problemet är löst + det drar ingen ström? Har även satt en termometer en dm från kopplingsdosan, och det skiljer bara 0,6 grader från övriga rummet... Vilket inte är så konstigt då det är i ett stängt utrymme...

Men varför dras det inget? Nån smart som vill förklara? :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Och det du mäter med borde kunna se den lilla effekt som motstånden "bränner" ?

Men det jag undrar över är, varför inte fixa källan till problemen ?
Med en annan strömbrytare verkar ju problemen försvinna helt !?
greatfood

Inlägg av greatfood »

Den mäter ner till 0,1w, och ger inget utslag alls, den borde ju åtminstånde ge 0,1-0,3 utslag?

Hålen är borrade och har inte hittat någon annan i samma storlek. Samt är jag inte gjord av pengar... Men hålller med om att de skönaste hade varit om man slapp motstånden, men nu funkar det...
Borre

Inlägg av Borre »

När det inte lyser drar det såklart inte mycket ström, den lilla ström som dras av motstånden pga den kapacitiva kopplingen (om det nu är det) är väldigt liten. Du vet, det var ju bara så pass att LEDarna bara glimmade lite. Det är när du har LEDarna tänd som motstånden drar som mest, dryga 0.5W per LED.

Det är därför du borde prova med ännu högre motstånd, skulle som sagt inte förvåna mig om det fungerar med 500k och då minskar du effektförlusterna i motstånden till bara ~0.1W.
Shargo

Två olika resultat men andra förutsättningar

Inlägg av Shargo »

Jag har en golvlampa (ca 5 år gammal) som är ansluten till nätet med en euro-propp. Strömbrytaren är, så vitt jag vet, en vanlig helgjuten sladdströmbrytare, sladden går delvis i lampans metallrör. I denna satte jag en 230V 1W LED klotlampa från Classe i sjön. Det som hänt denna är att jag hade söder kupan så att dioderna syns direkt. Lampan är uppbyggd av 18 (om jag räknade rätt) lysdioder. Jag har tidigare provat att vända på kontakten utan att kunna se någon skillnad - Med urdragen sladd slocknar den helt.

En likadan lampa har jag i en bordslampa (keramik) även här euro kontakt och en pressad sladdströmbrytare. I denna kan jag endast se en väldigt svag flourecens oavsett om den sitter i eller inte.

Flyttar jag över den skadade till bordsarmaturen försvinner "extraskenet" så det verkar helt klart kopplat till armatur/brytare.

Ljuset är mycket svagt, det måste vara riktigt mörkt innan man kan se det. Det stör mig inte och jag har inte kunnat känna någon värme.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ing-p36142

LIVSFARA!
DEN DÄR SKA TROLIGTVIS INTE ANVÄNDAS TILL 230V NÄTSPÄNNING!

Den "klarar" säkert 230V men uppfyller nog inte säkerhetskrav på isolationsavstånd o.s.v., eller?

Jämför att en D-sub är specad för 300V 7,5A AC...
http://www.alliedelec.com/search/produc ... u=70144898
greatfood

Inlägg av greatfood »

Varför skulle de sälja en produkt som man bara i teorin skulle kunna använda, men som är "livsfarlig" att faktiskt använda?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att man lätt kan använda den till t.ex. 12V...
Skriv svar