Tjenixen
Har suttit och försökt begripa hur man kan transformera upp en spänning med en brygga av dioder samt kondingar. Tex för en Blixtlampa
Kan bara inte begripa hur
en trafo kan jag förstå. Men inte detta sätt. Ngn som kan ge en hyfsad enkel förklaring
Tycks lite trolleri för mig, men på ngt sätt skall väl fysikens lagar in här också.
/Michael
upptransform av sp m Kondingar och dioder. Hur ????
-
Ta en titt här tex
http://www.kennethshem.se/Ritningsaml/!spnn7_8.htm
googla lite på spänningsdubblare
http://www.kennethshem.se/Ritningsaml/!spnn7_8.htm
googla lite på spänningsdubblare
det fungerar så att med hjälp av dioderna så laddar man upp kondingarna paralellt, sen laddar man ur dom i serie, så det blir inspänningen * antal steg, och ett steg består av två kondingar och två dioder.
hehe byggde en sån en gång med 20 steg, 250 volt in, 5000 volt ut när den var fulladdad, hahaha vad det small =D, kunde driva en crt med den
hehe byggde en sån en gång med 20 steg, 250 volt in, 5000 volt ut när den var fulladdad, hahaha vad det small =D, kunde driva en crt med den

-
Hmm.
Tack för hjälpen. Har suttit ett tag till och funderat. samt lagt till tipsen ovan. Bilden börjar framträda. Dock är den ej helt solklar än.
Hänger med på att man laddar upp kondingarna parallellt. OK so far. Har fattat så långt att vi har vår referens (Nollan) och att fasen växlar mellan ex +- 10V. Och att vi på ngt sätt utnyttjar den skillnaden på nu 20V i steg 2. Men sedan, hur funkar skyfflingen av potensialen uppåt i stegen urladdning i serie, hmm
Säkert enkelt för den invigde, Vilket jag trodde jag var igår. Men det börjar närma sig
/Michael
Tack för hjälpen. Har suttit ett tag till och funderat. samt lagt till tipsen ovan. Bilden börjar framträda. Dock är den ej helt solklar än.
Hänger med på att man laddar upp kondingarna parallellt. OK so far. Har fattat så långt att vi har vår referens (Nollan) och att fasen växlar mellan ex +- 10V. Och att vi på ngt sätt utnyttjar den skillnaden på nu 20V i steg 2. Men sedan, hur funkar skyfflingen av potensialen uppåt i stegen urladdning i serie, hmm
Säkert enkelt för den invigde, Vilket jag trodde jag var igår. Men det börjar närma sig
/Michael